GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemos, Adriana
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/21109
Resumo: This research aims to analyze the approach to sexuality, gender questions, sexual and reproductive rights, and the pedagogical activities of nurses who develop educational groups on contraception. The professionals referred to here participated in the Total Attention to Women’s Health/Contraception course funded by Rio de Janeiro’s Municipal Health Board. It is a synthesis of descriptive study developed with a qualitative and ethnographic approach, participant observation and interviews. The course in question affected participants differently, not only due to differing lengths of professional experience, but also because of generational differences. The groups observed presented different characteristics and were classified in the following ways – by informative space and by dynamic space. It is considered that the professionals acting in the educational groups are social actors who can/must contribute to guarantee sexual and reproductive rights, in such as way as to attain the acclaimed ‘total attention’ to health.
id UFPR-15_f59a2989177838ed79c99625a80da297
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/21109
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRASGRUPOS EDUCATIVOS EN ANTICONCEPCIÓN: NARRATIVAS Y PRÁTICAS DE ENFERMERASEDUCATIONAL GROUPS IN CONTRACEPTION: NARRATIVES AND NURSES’ PRACTICESReproductive and sexual rights; Women’s health; Health education; Contraception.Derechos sexuales y reproductivos; Salud de la mujer; Educación en salud; Anticoncepción.This research aims to analyze the approach to sexuality, gender questions, sexual and reproductive rights, and the pedagogical activities of nurses who develop educational groups on contraception. The professionals referred to here participated in the Total Attention to Women’s Health/Contraception course funded by Rio de Janeiro’s Municipal Health Board. It is a synthesis of descriptive study developed with a qualitative and ethnographic approach, participant observation and interviews. The course in question affected participants differently, not only due to differing lengths of professional experience, but also because of generational differences. The groups observed presented different characteristics and were classified in the following ways – by informative space and by dynamic space. It is considered that the professionals acting in the educational groups are social actors who can/must contribute to guarantee sexual and reproductive rights, in such as way as to attain the acclaimed ‘total attention’ to health.Esta investigación tuvo el objetivo de analizar el abordaje de la sexualidad, cuestiones de género, derechos sexuales y reproductivos y aplicación pedagógica de enfermeras que desarrollan grupos educativos en anticocepción. Esas profesionales participaron del Curso del Programa de Atención Integral a la Salud de la Mujer/Contracepción promovido por la Secretaría Municipal de Salud de Rio de Janeiro. Es una síntesis de estudio descriptivo desarrollado con abordaje cualitativo y etnográfico, observación participante y entrevistas. El curso en cuestión tuvo distintas resonancias entre las informantes, a causa no solamente del tiempo de experiencia profesional, pero por la diferencia de generación. Los grupos observados presentaron características diversas y fueron clasificados de la siguiente forma: espacio informativo y espacio dinámico. Se consideró que los profesionales de grupos educativos son actores sociales que pueden/deben contribuir para garantizar los derechos sexuales y reproductivos, de modo a alcanzar la proclamada integralidad de la atención en salud.Esta pesquisa tem por objetivo analisar a abordagem sobre sexualidade, questões de gênero, direitos sexuais e reprodutivos e aplicação pedagógica de enfermeiras que desenvolvem grupos educativos em contracepção. As profissionais aqui referidas participaram do Curso do Programa de Atenção Integral à Saúde da Mulher/Contracepção promovido pela Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro. Trata-se da síntese de estudo descritivo desenvolvido com abordagem qualitativa e etnográfica, observação participante e entrevistas. O curso em questão repercutiu diferentemente entre as informantes, em razão não só do tempo de experiência profissional, mas pela diferença geracional. Os grupos observados apresentaram características diversas e foram classificados da seguinte forma: espaço informativo e espaço dinâmico. Consideramos que os profissionais que atuam em grupos educativos são atores sociais que podem/devem contribuir para a garantia dos direitos sexuais e reprodutivos, de modo a atingir a tão proclamada integralidade da atenção em saúde.Universidade Federal do ParanáLemos, Adriana2011-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/2110910.5380/ce.v16i1.21109Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 1 (2011)Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 1 (2011)Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 1 (2011)2176-91331414-853610.5380/ce.v16i1reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/21109/13935info:eu-repo/semantics/openAccess2016-02-03T18:24:40Zoai:revistas.ufpr.br:article/21109Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2016-02-03T18:24:40Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS
GRUPOS EDUCATIVOS EN ANTICONCEPCIÓN: NARRATIVAS Y PRÁTICAS DE ENFERMERAS
EDUCATIONAL GROUPS IN CONTRACEPTION: NARRATIVES AND NURSES’ PRACTICES
title GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS
spellingShingle GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS
Lemos, Adriana
Reproductive and sexual rights; Women’s health; Health education; Contraception.
Derechos sexuales y reproductivos; Salud de la mujer; Educación en salud; Anticoncepción.
title_short GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS
title_full GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS
title_fullStr GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS
title_full_unstemmed GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS
title_sort GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS
author Lemos, Adriana
author_facet Lemos, Adriana
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Lemos, Adriana
dc.subject.none.fl_str_mv



dc.subject.por.fl_str_mv Reproductive and sexual rights; Women’s health; Health education; Contraception.
Derechos sexuales y reproductivos; Salud de la mujer; Educación en salud; Anticoncepción.
topic Reproductive and sexual rights; Women’s health; Health education; Contraception.
Derechos sexuales y reproductivos; Salud de la mujer; Educación en salud; Anticoncepción.
description This research aims to analyze the approach to sexuality, gender questions, sexual and reproductive rights, and the pedagogical activities of nurses who develop educational groups on contraception. The professionals referred to here participated in the Total Attention to Women’s Health/Contraception course funded by Rio de Janeiro’s Municipal Health Board. It is a synthesis of descriptive study developed with a qualitative and ethnographic approach, participant observation and interviews. The course in question affected participants differently, not only due to differing lengths of professional experience, but also because of generational differences. The groups observed presented different characteristics and were classified in the following ways – by informative space and by dynamic space. It is considered that the professionals acting in the educational groups are social actors who can/must contribute to guarantee sexual and reproductive rights, in such as way as to attain the acclaimed ‘total attention’ to health.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-03-30
dc.type.none.fl_str_mv




dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/21109
10.5380/ce.v16i1.21109
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/21109
identifier_str_mv 10.5380/ce.v16i1.21109
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/21109/13935
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 1 (2011)
Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 1 (2011)
Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 1 (2011)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v16i1
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068301927448576