GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/21109 |
Resumo: | This research aims to analyze the approach to sexuality, gender questions, sexual and reproductive rights, and the pedagogical activities of nurses who develop educational groups on contraception. The professionals referred to here participated in the Total Attention to Women’s Health/Contraception course funded by Rio de Janeiro’s Municipal Health Board. It is a synthesis of descriptive study developed with a qualitative and ethnographic approach, participant observation and interviews. The course in question affected participants differently, not only due to differing lengths of professional experience, but also because of generational differences. The groups observed presented different characteristics and were classified in the following ways – by informative space and by dynamic space. It is considered that the professionals acting in the educational groups are social actors who can/must contribute to guarantee sexual and reproductive rights, in such as way as to attain the acclaimed ‘total attention’ to health. |
id |
UFPR-15_f59a2989177838ed79c99625a80da297 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/21109 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRASGRUPOS EDUCATIVOS EN ANTICONCEPCIÓN: NARRATIVAS Y PRÁTICAS DE ENFERMERASEDUCATIONAL GROUPS IN CONTRACEPTION: NARRATIVES AND NURSES’ PRACTICESReproductive and sexual rights; Women’s health; Health education; Contraception.Derechos sexuales y reproductivos; Salud de la mujer; Educación en salud; Anticoncepción.This research aims to analyze the approach to sexuality, gender questions, sexual and reproductive rights, and the pedagogical activities of nurses who develop educational groups on contraception. The professionals referred to here participated in the Total Attention to Women’s Health/Contraception course funded by Rio de Janeiro’s Municipal Health Board. It is a synthesis of descriptive study developed with a qualitative and ethnographic approach, participant observation and interviews. The course in question affected participants differently, not only due to differing lengths of professional experience, but also because of generational differences. The groups observed presented different characteristics and were classified in the following ways – by informative space and by dynamic space. It is considered that the professionals acting in the educational groups are social actors who can/must contribute to guarantee sexual and reproductive rights, in such as way as to attain the acclaimed ‘total attention’ to health.Esta investigación tuvo el objetivo de analizar el abordaje de la sexualidad, cuestiones de género, derechos sexuales y reproductivos y aplicación pedagógica de enfermeras que desarrollan grupos educativos en anticocepción. Esas profesionales participaron del Curso del Programa de Atención Integral a la Salud de la Mujer/Contracepción promovido por la Secretaría Municipal de Salud de Rio de Janeiro. Es una síntesis de estudio descriptivo desarrollado con abordaje cualitativo y etnográfico, observación participante y entrevistas. El curso en cuestión tuvo distintas resonancias entre las informantes, a causa no solamente del tiempo de experiencia profesional, pero por la diferencia de generación. Los grupos observados presentaron características diversas y fueron clasificados de la siguiente forma: espacio informativo y espacio dinámico. Se consideró que los profesionales de grupos educativos son actores sociales que pueden/deben contribuir para garantizar los derechos sexuales y reproductivos, de modo a alcanzar la proclamada integralidad de la atención en salud.Esta pesquisa tem por objetivo analisar a abordagem sobre sexualidade, questões de gênero, direitos sexuais e reprodutivos e aplicação pedagógica de enfermeiras que desenvolvem grupos educativos em contracepção. As profissionais aqui referidas participaram do Curso do Programa de Atenção Integral à Saúde da Mulher/Contracepção promovido pela Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro. Trata-se da síntese de estudo descritivo desenvolvido com abordagem qualitativa e etnográfica, observação participante e entrevistas. O curso em questão repercutiu diferentemente entre as informantes, em razão não só do tempo de experiência profissional, mas pela diferença geracional. Os grupos observados apresentaram características diversas e foram classificados da seguinte forma: espaço informativo e espaço dinâmico. Consideramos que os profissionais que atuam em grupos educativos são atores sociais que podem/devem contribuir para a garantia dos direitos sexuais e reprodutivos, de modo a atingir a tão proclamada integralidade da atenção em saúde.Universidade Federal do ParanáLemos, Adriana2011-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/2110910.5380/ce.v16i1.21109Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 1 (2011)Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 1 (2011)Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 1 (2011)2176-91331414-853610.5380/ce.v16i1reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/21109/13935info:eu-repo/semantics/openAccess2016-02-03T18:24:40Zoai:revistas.ufpr.br:article/21109Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2016-02-03T18:24:40Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS GRUPOS EDUCATIVOS EN ANTICONCEPCIÓN: NARRATIVAS Y PRÁTICAS DE ENFERMERAS EDUCATIONAL GROUPS IN CONTRACEPTION: NARRATIVES AND NURSES’ PRACTICES |
title |
GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS |
spellingShingle |
GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS Lemos, Adriana Reproductive and sexual rights; Women’s health; Health education; Contraception. Derechos sexuales y reproductivos; Salud de la mujer; Educación en salud; Anticoncepción. |
title_short |
GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS |
title_full |
GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS |
title_fullStr |
GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS |
title_full_unstemmed |
GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS |
title_sort |
GRUPOS EDUCATIVOS EM CONTRACEPÇÃO: NARRATIVAS E PRÁTICAS DE ENFERMEIRAS |
author |
Lemos, Adriana |
author_facet |
Lemos, Adriana |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lemos, Adriana |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reproductive and sexual rights; Women’s health; Health education; Contraception. Derechos sexuales y reproductivos; Salud de la mujer; Educación en salud; Anticoncepción. |
topic |
Reproductive and sexual rights; Women’s health; Health education; Contraception. Derechos sexuales y reproductivos; Salud de la mujer; Educación en salud; Anticoncepción. |
description |
This research aims to analyze the approach to sexuality, gender questions, sexual and reproductive rights, and the pedagogical activities of nurses who develop educational groups on contraception. The professionals referred to here participated in the Total Attention to Women’s Health/Contraception course funded by Rio de Janeiro’s Municipal Health Board. It is a synthesis of descriptive study developed with a qualitative and ethnographic approach, participant observation and interviews. The course in question affected participants differently, not only due to differing lengths of professional experience, but also because of generational differences. The groups observed presented different characteristics and were classified in the following ways – by informative space and by dynamic space. It is considered that the professionals acting in the educational groups are social actors who can/must contribute to guarantee sexual and reproductive rights, in such as way as to attain the acclaimed ‘total attention’ to health. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-03-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/21109 10.5380/ce.v16i1.21109 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/21109 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v16i1.21109 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/21109/13935 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 1 (2011) Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 1 (2011) Cogitare Enfermagem; v. 16, n. 1 (2011) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v16i1 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068301927448576 |