Novas tecnologias, novas competências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Delaunay, Geneviève Jacquinot
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798
Resumo: The paper discusses how young people relate to technology, not seen as newor old, but as an instrument to communicate and keep informed, amuse and tohelp in school projects. Although it is clear that the new generations are muchmore familiarized with new technology, the focus is on the need to understandthe complexity of the new scenario, which requires a deeper understanding of theconcepts of interactivity, multimedia, internet and hypertext. It is discussed howyoung people enter in contact with this diversity of instruments. It is stressed,however, that no matter how complex the computer can be, nothing can replacethe role of interacting with other people in the learning process.
id UFPR-4_345285e4fc71bbf995430fd7c76867f3
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/12798
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling Novas tecnologias, novas competênciasNew Tecnologies, new skillseducação e tecnologia; interatividade; aprendizagem; Education Technology; interactivity; learnningThe paper discusses how young people relate to technology, not seen as newor old, but as an instrument to communicate and keep informed, amuse and tohelp in school projects. Although it is clear that the new generations are muchmore familiarized with new technology, the focus is on the need to understandthe complexity of the new scenario, which requires a deeper understanding of theconcepts of interactivity, multimedia, internet and hypertext. It is discussed howyoung people enter in contact with this diversity of instruments. It is stressed,however, that no matter how complex the computer can be, nothing can replacethe role of interacting with other people in the learning process.O texto aborda a relação dos jovens e adolescentes com tecnologias, nem “novas”nem “velhas”, e sim instrumentos para informar e comunicar, divertir, auxiliarnos trabalhos escolares. Apesar de reconhecer a familiaridade dessa geração como que há de mais avançado em termos de tecnologia, aponta a necessidade de secompreender a complexidade desse novo cenário de aprendizagem, que envolveo aprofundamento de conceitos como interatividade e interação, linguagemnumérica, multimídia, internet e hipertexto. Na seqüência, faz uma análise docontato dos jovens com essa diversidade de meios, suas implicações no processocognitivo e suas conseqüências comunicacionais. Finalmente, reconhece quea aprendizagem é hipercomplexa e que – apesar de todo avanço científico – amáquina, mesmo interativa, não pode proporcionar ao indivíduo o aprendizadoque lhe proporciona a interação com outras pessoas.UFPR2008-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 277-293Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 277-293Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 277-2931984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798/8690https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798/31143Delaunay, Geneviève Jacquinotinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:07:15Zoai:revistas.ufpr.br:article/12798Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:07:15Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Novas tecnologias, novas competências
New Tecnologies, new skills
title Novas tecnologias, novas competências
spellingShingle Novas tecnologias, novas competências
Delaunay, Geneviève Jacquinot
educação e tecnologia; interatividade; aprendizagem; Education Technology; interactivity; learnning
title_short Novas tecnologias, novas competências
title_full Novas tecnologias, novas competências
title_fullStr Novas tecnologias, novas competências
title_full_unstemmed Novas tecnologias, novas competências
title_sort Novas tecnologias, novas competências
author Delaunay, Geneviève Jacquinot
author_facet Delaunay, Geneviève Jacquinot
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Delaunay, Geneviève Jacquinot
dc.subject.por.fl_str_mv educação e tecnologia; interatividade; aprendizagem; Education Technology; interactivity; learnning
topic educação e tecnologia; interatividade; aprendizagem; Education Technology; interactivity; learnning
description The paper discusses how young people relate to technology, not seen as newor old, but as an instrument to communicate and keep informed, amuse and tohelp in school projects. Although it is clear that the new generations are muchmore familiarized with new technology, the focus is on the need to understandthe complexity of the new scenario, which requires a deeper understanding of theconcepts of interactivity, multimedia, internet and hypertext. It is discussed howyoung people enter in contact with this diversity of instruments. It is stressed,however, that no matter how complex the computer can be, nothing can replacethe role of interacting with other people in the learning process.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-11
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798/8690
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798/31143
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 277-293
Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 277-293
Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 277-293
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711901512368128