Novas tecnologias, novas competências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798 |
Resumo: | The paper discusses how young people relate to technology, not seen as newor old, but as an instrument to communicate and keep informed, amuse and tohelp in school projects. Although it is clear that the new generations are muchmore familiarized with new technology, the focus is on the need to understandthe complexity of the new scenario, which requires a deeper understanding of theconcepts of interactivity, multimedia, internet and hypertext. It is discussed howyoung people enter in contact with this diversity of instruments. It is stressed,however, that no matter how complex the computer can be, nothing can replacethe role of interacting with other people in the learning process. |
id |
UFPR-4_345285e4fc71bbf995430fd7c76867f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/12798 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Novas tecnologias, novas competênciasNew Tecnologies, new skillseducação e tecnologia; interatividade; aprendizagem; Education Technology; interactivity; learnningThe paper discusses how young people relate to technology, not seen as newor old, but as an instrument to communicate and keep informed, amuse and tohelp in school projects. Although it is clear that the new generations are muchmore familiarized with new technology, the focus is on the need to understandthe complexity of the new scenario, which requires a deeper understanding of theconcepts of interactivity, multimedia, internet and hypertext. It is discussed howyoung people enter in contact with this diversity of instruments. It is stressed,however, that no matter how complex the computer can be, nothing can replacethe role of interacting with other people in the learning process.O texto aborda a relação dos jovens e adolescentes com tecnologias, nem “novas”nem “velhas”, e sim instrumentos para informar e comunicar, divertir, auxiliarnos trabalhos escolares. Apesar de reconhecer a familiaridade dessa geração como que há de mais avançado em termos de tecnologia, aponta a necessidade de secompreender a complexidade desse novo cenário de aprendizagem, que envolveo aprofundamento de conceitos como interatividade e interação, linguagemnumérica, multimídia, internet e hipertexto. Na seqüência, faz uma análise docontato dos jovens com essa diversidade de meios, suas implicações no processocognitivo e suas conseqüências comunicacionais. Finalmente, reconhece quea aprendizagem é hipercomplexa e que – apesar de todo avanço científico – amáquina, mesmo interativa, não pode proporcionar ao indivíduo o aprendizadoque lhe proporciona a interação com outras pessoas.UFPR2008-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 277-293Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 277-293Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 277-2931984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798/8690https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798/31143Delaunay, Geneviève Jacquinotinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:07:15Zoai:revistas.ufpr.br:article/12798Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:07:15Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Novas tecnologias, novas competências New Tecnologies, new skills |
title |
Novas tecnologias, novas competências |
spellingShingle |
Novas tecnologias, novas competências Delaunay, Geneviève Jacquinot educação e tecnologia; interatividade; aprendizagem; Education Technology; interactivity; learnning |
title_short |
Novas tecnologias, novas competências |
title_full |
Novas tecnologias, novas competências |
title_fullStr |
Novas tecnologias, novas competências |
title_full_unstemmed |
Novas tecnologias, novas competências |
title_sort |
Novas tecnologias, novas competências |
author |
Delaunay, Geneviève Jacquinot |
author_facet |
Delaunay, Geneviève Jacquinot |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Delaunay, Geneviève Jacquinot |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação e tecnologia; interatividade; aprendizagem; Education Technology; interactivity; learnning |
topic |
educação e tecnologia; interatividade; aprendizagem; Education Technology; interactivity; learnning |
description |
The paper discusses how young people relate to technology, not seen as newor old, but as an instrument to communicate and keep informed, amuse and tohelp in school projects. Although it is clear that the new generations are muchmore familiarized with new technology, the focus is on the need to understandthe complexity of the new scenario, which requires a deeper understanding of theconcepts of interactivity, multimedia, internet and hypertext. It is discussed howyoung people enter in contact with this diversity of instruments. It is stressed,however, that no matter how complex the computer can be, nothing can replacethe role of interacting with other people in the learning process. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-11-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798/8690 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12798/31143 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 277-293 Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 277-293 Educar em Revista; v. 24, n. 31 (2008); p. 277-293 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711901512368128 |