Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669 |
Resumo: | Presenting results of the doctoring research, the article discusses the specialaspects of educational processes of Youth and Adult Schooling searching ofthe people related with knowledge, the different mediations of organizationabout pedagogical work and the question of the reciprocity and shelter as intentional actions in the process teach-learning. At the end of the work, theteaching profession is acknowledged as an endless process, for the individualbecomes a teacher as he lives and acts thus contributing to the constitutionof a peculiar form of youth and adult education, to the production andaccumulation of theoretical and methodological knowledge which constitutesa field of research in itself. |
id |
UFPR-4_a39a9225f1e792dabeb9d1f0a9ed5a56 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/8669 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saberReciprocity and shelter in the youth and adult schooling: the intentional actions in the knowledge relationshipthe teaching profession in the youth and adult schooling; peculiar form of educative process and shelter for the act of the knowledge; docência na educação de jovens e adultos; particularidades do processo educativo e acolhimento para ato do conhecimentoPresenting results of the doctoring research, the article discusses the specialaspects of educational processes of Youth and Adult Schooling searching ofthe people related with knowledge, the different mediations of organizationabout pedagogical work and the question of the reciprocity and shelter as intentional actions in the process teach-learning. At the end of the work, theteaching profession is acknowledged as an endless process, for the individualbecomes a teacher as he lives and acts thus contributing to the constitutionof a peculiar form of youth and adult education, to the production andaccumulation of theoretical and methodological knowledge which constitutesa field of research in itself.Apresentando resultados da pesquisa de doutorado, o artigo destaca particularidadesdos processos educativos de jovens e adultos, situando a buscados sujeitos de uma relação com o saber, as diferentes mediações da organizaçãodo trabalho pedagógico na Educação de Jovens e Adultos e a questãoda reciprocidade e acolhimento como ações intencionais no processo ensinoaprendizagem.Ao concluir o estudo, constata-se uma docência na qual osujeito se torna professor/a no seu fazer e no seu caminhar, que vem contribuindopara a construção de um estatuto próprio de EJA, para a produção eacúmulo de saberes teórico-metodológicos, potencializando um campo pedagógicoe de pesquisa.UFPR2007-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 101-119Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 101-119Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 101-1191984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669/6030https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669/31433Laffin, Maria Hermínia Lage Fernandesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:09:13Zoai:revistas.ufpr.br:article/8669Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:09:13Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber Reciprocity and shelter in the youth and adult schooling: the intentional actions in the knowledge relationship |
title |
Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber |
spellingShingle |
Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber Laffin, Maria Hermínia Lage Fernandes the teaching profession in the youth and adult schooling; peculiar form of educative process and shelter for the act of the knowledge; docência na educação de jovens e adultos; particularidades do processo educativo e acolhimento para ato do conhecimento |
title_short |
Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber |
title_full |
Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber |
title_fullStr |
Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber |
title_full_unstemmed |
Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber |
title_sort |
Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber |
author |
Laffin, Maria Hermínia Lage Fernandes |
author_facet |
Laffin, Maria Hermínia Lage Fernandes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Laffin, Maria Hermínia Lage Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
the teaching profession in the youth and adult schooling; peculiar form of educative process and shelter for the act of the knowledge; docência na educação de jovens e adultos; particularidades do processo educativo e acolhimento para ato do conhecimento |
topic |
the teaching profession in the youth and adult schooling; peculiar form of educative process and shelter for the act of the knowledge; docência na educação de jovens e adultos; particularidades do processo educativo e acolhimento para ato do conhecimento |
description |
Presenting results of the doctoring research, the article discusses the specialaspects of educational processes of Youth and Adult Schooling searching ofthe people related with knowledge, the different mediations of organizationabout pedagogical work and the question of the reciprocity and shelter as intentional actions in the process teach-learning. At the end of the work, theteaching profession is acknowledged as an endless process, for the individualbecomes a teacher as he lives and acts thus contributing to the constitutionof a peculiar form of youth and adult education, to the production andaccumulation of theoretical and methodological knowledge which constitutesa field of research in itself. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-08-23 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669/6030 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669/31433 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 101-119 Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 101-119 Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 101-119 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711897021317120 |