Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Laffin, Maria Hermínia Lage Fernandes
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669
Resumo: Presenting results of the doctoring research, the article discusses the specialaspects of educational processes of Youth and Adult Schooling searching ofthe people related with knowledge, the different mediations of organizationabout pedagogical work and the question of the reciprocity and shelter as intentional actions in the process teach-learning. At the end of the work, theteaching profession is acknowledged as an endless process, for the individualbecomes a teacher as he lives and acts thus contributing to the constitutionof a peculiar form of youth and adult education, to the production andaccumulation of theoretical and methodological knowledge which constitutesa field of research in itself.
id UFPR-4_a39a9225f1e792dabeb9d1f0a9ed5a56
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/8669
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saberReciprocity and shelter in the youth and adult schooling: the intentional actions in the knowledge relationshipthe teaching profession in the youth and adult schooling; peculiar form of educative process and shelter for the act of the knowledge; docência na educação de jovens e adultos; particularidades do processo educativo e acolhimento para ato do conhecimentoPresenting results of the doctoring research, the article discusses the specialaspects of educational processes of Youth and Adult Schooling searching ofthe people related with knowledge, the different mediations of organizationabout pedagogical work and the question of the reciprocity and shelter as intentional actions in the process teach-learning. At the end of the work, theteaching profession is acknowledged as an endless process, for the individualbecomes a teacher as he lives and acts thus contributing to the constitutionof a peculiar form of youth and adult education, to the production andaccumulation of theoretical and methodological knowledge which constitutesa field of research in itself.Apresentando resultados da pesquisa de doutorado, o artigo destaca particularidadesdos processos educativos de jovens e adultos, situando a buscados sujeitos de uma relação com o saber, as diferentes mediações da organizaçãodo trabalho pedagógico na Educação de Jovens e Adultos e a questãoda reciprocidade e acolhimento como ações intencionais no processo ensinoaprendizagem.Ao concluir o estudo, constata-se uma docência na qual osujeito se torna professor/a no seu fazer e no seu caminhar, que vem contribuindopara a construção de um estatuto próprio de EJA, para a produção eacúmulo de saberes teórico-metodológicos, potencializando um campo pedagógicoe de pesquisa.UFPR2007-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 101-119Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 101-119Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 101-1191984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669/6030https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669/31433Laffin, Maria Hermínia Lage Fernandesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:09:13Zoai:revistas.ufpr.br:article/8669Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:09:13Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber
Reciprocity and shelter in the youth and adult schooling: the intentional actions in the knowledge relationship
title Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber
spellingShingle Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber
Laffin, Maria Hermínia Lage Fernandes
the teaching profession in the youth and adult schooling; peculiar form of educative process and shelter for the act of the knowledge; docência na educação de jovens e adultos; particularidades do processo educativo e acolhimento para ato do conhecimento
title_short Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber
title_full Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber
title_fullStr Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber
title_full_unstemmed Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber
title_sort Reciprocidade e acolhimento na educação de jovens e adultos: ações intencionais na relação com o saber
author Laffin, Maria Hermínia Lage Fernandes
author_facet Laffin, Maria Hermínia Lage Fernandes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Laffin, Maria Hermínia Lage Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv the teaching profession in the youth and adult schooling; peculiar form of educative process and shelter for the act of the knowledge; docência na educação de jovens e adultos; particularidades do processo educativo e acolhimento para ato do conhecimento
topic the teaching profession in the youth and adult schooling; peculiar form of educative process and shelter for the act of the knowledge; docência na educação de jovens e adultos; particularidades do processo educativo e acolhimento para ato do conhecimento
description Presenting results of the doctoring research, the article discusses the specialaspects of educational processes of Youth and Adult Schooling searching ofthe people related with knowledge, the different mediations of organizationabout pedagogical work and the question of the reciprocity and shelter as intentional actions in the process teach-learning. At the end of the work, theteaching profession is acknowledged as an endless process, for the individualbecomes a teacher as he lives and acts thus contributing to the constitutionof a peculiar form of youth and adult education, to the production andaccumulation of theoretical and methodological knowledge which constitutesa field of research in itself.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-08-23
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669/6030
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8669/31433
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 101-119
Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 101-119
Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 101-119
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711897021317120