O “PROGRAMA ALFABETIZAÇÃO SOLIDÁRIA”: TERCEIRIZAÇÃO NO CONTEXTO DA REFORMA DO ESTADO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreyro, Gladys Beatriz
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12728
Resumo: ABSTRACTThis article analises the Solidarity in Literacy Program as a product of the model of State proposed during the two presidential terms of Fernando Henrique Cardoso (1997-2002), in Brazil. I analise the proposal of State Reform based on publicisation and its counterpart in the social-assistential area of the government: the creation of the Solidarity Community. This was a test of outsourcing in the area of  social policy and the Solidarity in Literacy Program, which arose as a subproject of this, was a laboratory that developed that State model in the educational area. For this reason, some characteristics of this Program are discussed within that frame and concepts like outsourcing, philantropy, use of cheap and temporary labor force, participation and right to education are analised. EDUCATIONAL POLICY, SOLIDARITY IN LITERACY PROGRAM, STATE REFORM, OUTSOURCING.
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spelling O “PROGRAMA ALFABETIZAÇÃO SOLIDÁRIA”: TERCEIRIZAÇÃO NO CONTEXTO DA REFORMA DO ESTADOSOLIDARITY IN LITERACY PROGRAM AND STATE REFORM IN BRAZIL.El "Programa Alfabetización Solidaria y la reforma del estado brasieño.PLANEJAMENTO E AVALIAÇ~CO EDUCACIONALPOLÍTICAS EDUCACIONAIS – PROGRAMA ALFABETIZAÇÃO SOLIDÁRIA –POLÍTICA EDUCACIONALABSTRACTThis article analises the Solidarity in Literacy Program as a product of the model of State proposed during the two presidential terms of Fernando Henrique Cardoso (1997-2002), in Brazil. I analise the proposal of State Reform based on publicisation and its counterpart in the social-assistential area of the government: the creation of the Solidarity Community. This was a test of outsourcing in the area of  social policy and the Solidarity in Literacy Program, which arose as a subproject of this, was a laboratory that developed that State model in the educational area. For this reason, some characteristics of this Program are discussed within that frame and concepts like outsourcing, philantropy, use of cheap and temporary labor force, participation and right to education are analised. EDUCATIONAL POLICY, SOLIDARITY IN LITERACY PROGRAM, STATE REFORM, OUTSOURCING.RESUMEN Este trabajo analisa el Programa Alfabetización Solidária considerando el modelo de Estado propuesto en el gobierno de Fernando Henrique Cardoso (1997-2002). Se considera que la propuesta de Reforma del Estado desarrollada a partir del concepto de publicización, tuvo su derivación en el área social-asistencial del gobierno en el Programa Comunidad Solidaria, un ensayo de tercerización en el área de las políticas sociales. Alfabetización Solidária, subprograma de aquel, fue la versión para el área de educación. De modo que, algunas características de ese programa específico, deben ser discutidas y contextualizada a la luz de un marco más amplio, analizando conceptos como tercerización, filantropía, empleabilidad temporaria, participación social y derecho a la educación.  POLÍTICA EDUACIONAL – PROGRAMA “ALFABETIZACIÓN SOLIDARIA” –REFORMA DEL ESTADO - TERCERIZACIÓN RESUMO O presente trabalho busca analisar o Programa Alfabetização Solidária a partir de um modelo de Estado proposto pelo governo do presidente Fernando Henrique Cardoso (1997-2002). Considera-se que a proposta de Reforma do Estado ali desenvolvida, a partir do conceito de publicização, teve sua derivação na área social-assistencial do governo no programa Comunidade Solidária, um ensaio de terceirização na área das políticas sociais. O Alfabetização Solidária, subprograma deste, foi a versão para a área de educação. De modo que algumas características desse Programa específico devem ser discutidas  e contextualizadas à luz de um marco mais amplo, analisando conceitos como terceirização, filantropia, empregabilidade temporária, participação social e direito à educação.  UFPRCNPQ-CAPESBarreyro, Gladys Beatriz2010-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12728Educar em Revista; v. 26, n. 38 (2010); p. 175-191Educar em Revista; v. 26, n. 38 (2010); p. 175-191Educar em Revista; v. 26, n. 38 (2010); p. 175-1911984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12728/13528https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12728/31002info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:58:21Zoai:revistas.ufpr.br:article/12728Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:58:21Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
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