Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | AtoZ (Curitiba) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78778 |
Resumo: | Introduction: The Information Society is based on the tripod “information”, “information technologies” and “telecommunications”, whose phenomena are studied by different scientific fields, including Information Science. This article intends to understand the impacts of called Information Society in the context of Scientific Communication. The main objective is to investigate how technological advances and the use of social media influenced the Metric Studies of Information in relation to Altmetrics. It discusses the Information Society, information and technology, presenting some data on social media and social networks. Method: It adopts a descriptive-exploratory approach of a qualitative nature, based on a literature review. Results: As a result, it considers that technological advances can be used both positively and negatively, but, in general, they help in the development of science and the sharing of information, because the channels used for such dissemination have been significantly expanded and, thus, resulted in the emergence of a new subfield of Metric Studies, aiming recisely to study the phenomena of these new channels of scientific dissemination. Conclusions: Finally, it understands that the development of science, based on technologies, especially communication through social media, causes Information Science to be in constant advance, Altmetrics being the result of the expansion of science communication in media considered as non-formal. |
id |
UFPR-6_13bb889384eb2cd74526e9dfa24a6a0f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/78778 |
network_acronym_str |
UFPR-6 |
network_name_str |
AtoZ (Curitiba) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científicaInformation Society and social media in the context of scientific communicationComunicação e Informação: Ciência da Informação: Processos da ComunicaçãoSociedade da Informação; Tecnologia; Comunicação Científica; Mídias Sociais; Redes Sociais; AltmetriaInformation Society; Technology; Scientific Communication; Social Media. Social Networks; Altmetrics.Introduction: The Information Society is based on the tripod “information”, “information technologies” and “telecommunications”, whose phenomena are studied by different scientific fields, including Information Science. This article intends to understand the impacts of called Information Society in the context of Scientific Communication. The main objective is to investigate how technological advances and the use of social media influenced the Metric Studies of Information in relation to Altmetrics. It discusses the Information Society, information and technology, presenting some data on social media and social networks. Method: It adopts a descriptive-exploratory approach of a qualitative nature, based on a literature review. Results: As a result, it considers that technological advances can be used both positively and negatively, but, in general, they help in the development of science and the sharing of information, because the channels used for such dissemination have been significantly expanded and, thus, resulted in the emergence of a new subfield of Metric Studies, aiming recisely to study the phenomena of these new channels of scientific dissemination. Conclusions: Finally, it understands that the development of science, based on technologies, especially communication through social media, causes Information Science to be in constant advance, Altmetrics being the result of the expansion of science communication in media considered as non-formal.Introdução: A Sociedade da Informação está alicerçada no tripé “informação”, “tecnologias de informação” e “telecomunicação”, cujos fenômenos são estudados por diferentes campos científicos, entre eles a Ciência da Informação. Este artigo busca compreender os impactos da denominada Sociedade da Informação no contexto da comunicação científica. Como objetivo principal investiga como os avanços tecnológicos e o uso de mídias sociais influenciaram os Estudos Métricos da Informação em relação à Altmetria. Discute sobre a Sociedade da informação, a informação e a tecnologia, apresentando alguns dados sobre as mídias sociais e as redes sociais. Método: Em relação à metodologia, adota uma abordagem descritiva-exploratória, de natureza qualitativa, com base em revisão de literatura. Resultados: Considera que os avanços tecnológicos podem ser utilizados tanto positivamente, quanto negativamente, mas, de um modo geral, ajudam no desenvolvimento da ciência e no compartilhamento da informação, porque os canais utilizados para tal disseminação foram significativamente ampliados e, desse modo, resultaram no surgimento de um novo subcampo dos Estudos Métricos, visando justamente estudar os fenômenos desses novos canais de divulgação científica. Conclusão: Por fim, entende que o desenvolvimento da ciência com base nas tecnologias, em especial na comunicação por meio das mídias sociais, faz com que a Ciência da Informação esteja em constante avanço, sendo a Altmetria o resultado da ampliação da comunicação da ciência em meios tidos como não formais. Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRCAPESDelbianco, Natalia RodriguesValentim, Marta Lígia Pomim2022-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresAvaliado pelos paresdescritiva-exploratórioapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/7877810.5380/atoz.v11i0.78778AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 11 (2022); 1 - 11AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 11 (2022); 1 - 11AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 11 (2022); 1 - 112237-826X10.5380/atoz.v11i0reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78778/45678https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/78778/51453Direitos autorais 2022 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-29T22:22:49Zoai:revistas.ufpr.br:article/78778Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2023-05-29T22:22:49AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica Information Society and social media in the context of scientific communication |
title |
Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica |
spellingShingle |
Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica Delbianco, Natalia Rodrigues Comunicação e Informação: Ciência da Informação: Processos da Comunicação Sociedade da Informação; Tecnologia; Comunicação Científica; Mídias Sociais; Redes Sociais; Altmetria Information Society; Technology; Scientific Communication; Social Media. Social Networks; Altmetrics. |
title_short |
Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica |
title_full |
Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica |
title_fullStr |
Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica |
title_full_unstemmed |
Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica |
title_sort |
Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica |
author |
Delbianco, Natalia Rodrigues |
author_facet |
Delbianco, Natalia Rodrigues Valentim, Marta Lígia Pomim |
author_role |
author |
author2 |
Valentim, Marta Lígia Pomim |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Delbianco, Natalia Rodrigues Valentim, Marta Lígia Pomim |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação e Informação: Ciência da Informação: Processos da Comunicação Sociedade da Informação; Tecnologia; Comunicação Científica; Mídias Sociais; Redes Sociais; Altmetria Information Society; Technology; Scientific Communication; Social Media. Social Networks; Altmetrics. |
topic |
Comunicação e Informação: Ciência da Informação: Processos da Comunicação Sociedade da Informação; Tecnologia; Comunicação Científica; Mídias Sociais; Redes Sociais; Altmetria Information Society; Technology; Scientific Communication; Social Media. Social Networks; Altmetrics. |
description |
Introduction: The Information Society is based on the tripod “information”, “information technologies” and “telecommunications”, whose phenomena are studied by different scientific fields, including Information Science. This article intends to understand the impacts of called Information Society in the context of Scientific Communication. The main objective is to investigate how technological advances and the use of social media influenced the Metric Studies of Information in relation to Altmetrics. It discusses the Information Society, information and technology, presenting some data on social media and social networks. Method: It adopts a descriptive-exploratory approach of a qualitative nature, based on a literature review. Results: As a result, it considers that technological advances can be used both positively and negatively, but, in general, they help in the development of science and the sharing of information, because the channels used for such dissemination have been significantly expanded and, thus, resulted in the emergence of a new subfield of Metric Studies, aiming recisely to study the phenomena of these new channels of scientific dissemination. Conclusions: Finally, it understands that the development of science, based on technologies, especially communication through social media, causes Information Science to be in constant advance, Altmetrics being the result of the expansion of science communication in media considered as non-formal. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares Avaliado pelos pares descritiva-exploratório |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78778 10.5380/atoz.v11i0.78778 |
url |
https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78778 |
identifier_str_mv |
10.5380/atoz.v11i0.78778 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78778/45678 https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/78778/51453 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2022 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2022 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 11 (2022); 1 - 11 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 11 (2022); 1 - 11 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 11 (2022); 1 - 11 2237-826X 10.5380/atoz.v11i0 reponame:AtoZ (Curitiba) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
AtoZ (Curitiba) |
collection |
AtoZ (Curitiba) |
repository.name.fl_str_mv |
AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com |
_version_ |
1809276795763032064 |