Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Delbianco, Natalia Rodrigues
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Valentim, Marta Lígia Pomim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: AtoZ (Curitiba)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78778
Resumo: Introduction: The Information Society is based on the tripod “information”, “information technologies” and “telecommunications”, whose phenomena are studied by different scientific fields, including Information Science. This article intends to understand the impacts of called Information Society in the context of Scientific Communication. The main objective is to investigate how technological advances and the use of social media influenced the Metric Studies of Information in relation to Altmetrics. It discusses the Information Society, information and technology, presenting some data on social media and social networks.  Method:  It adopts a descriptive-exploratory approach of a qualitative nature, based on a literature review. Results: As a result, it considers that technological advances can be used both positively and negatively, but, in general, they help in the development of science and  the sharing of information, because the channels used for such dissemination have been significantly expanded and, thus, resulted in the emergence of a new subfield of Metric Studies, aiming recisely to study the phenomena of these new channels of scientific dissemination. Conclusions: Finally, it understands that the development of science, based on technologies, especially communication through social media, causes Information Science to be in constant advance, Altmetrics being the result of the expansion of science communication in media considered as non-formal.
id UFPR-6_13bb889384eb2cd74526e9dfa24a6a0f
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/78778
network_acronym_str UFPR-6
network_name_str AtoZ (Curitiba)
repository_id_str
spelling Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científicaInformation Society and social media in the context of scientific communicationComunicação e Informação: Ciência da Informação: Processos da ComunicaçãoSociedade da Informação; Tecnologia; Comunicação Científica; Mídias Sociais; Redes Sociais; AltmetriaInformation Society; Technology; Scientific Communication; Social Media. Social Networks; Altmetrics.Introduction: The Information Society is based on the tripod “information”, “information technologies” and “telecommunications”, whose phenomena are studied by different scientific fields, including Information Science. This article intends to understand the impacts of called Information Society in the context of Scientific Communication. The main objective is to investigate how technological advances and the use of social media influenced the Metric Studies of Information in relation to Altmetrics. It discusses the Information Society, information and technology, presenting some data on social media and social networks.  Method:  It adopts a descriptive-exploratory approach of a qualitative nature, based on a literature review. Results: As a result, it considers that technological advances can be used both positively and negatively, but, in general, they help in the development of science and  the sharing of information, because the channels used for such dissemination have been significantly expanded and, thus, resulted in the emergence of a new subfield of Metric Studies, aiming recisely to study the phenomena of these new channels of scientific dissemination. Conclusions: Finally, it understands that the development of science, based on technologies, especially communication through social media, causes Information Science to be in constant advance, Altmetrics being the result of the expansion of science communication in media considered as non-formal.Introdução: A Sociedade da Informação está alicerçada no tripé “informação”, “tecnologias de informação” e “telecomunicação”, cujos fenômenos são estudados por diferentes campos científicos, entre eles a Ciência da Informação. Este artigo busca compreender os impactos da denominada Sociedade da Informação no contexto da comunicação científica. Como objetivo principal investiga como os avanços tecnológicos e o uso de mídias sociais influenciaram os Estudos Métricos da Informação em relação à Altmetria. Discute sobre a Sociedade da informação, a informação e a tecnologia, apresentando alguns dados sobre as mídias sociais e as redes sociais. Método: Em relação à metodologia, adota uma abordagem descritiva-exploratória, de natureza qualitativa, com base em revisão de literatura. Resultados: Considera que os avanços tecnológicos podem ser utilizados tanto positivamente, quanto negativamente, mas, de um modo geral, ajudam no desenvolvimento da ciência e no compartilhamento da informação, porque os canais utilizados para tal disseminação foram significativamente ampliados e, desse modo, resultaram no surgimento de um novo subcampo dos Estudos Métricos, visando justamente estudar os fenômenos desses novos canais de divulgação científica. Conclusão: Por fim, entende que o desenvolvimento da ciência com base nas tecnologias, em especial na comunicação por meio das mídias sociais, faz com que a Ciência da Informação esteja em constante avanço, sendo a Altmetria o resultado da ampliação da comunicação da ciência em meios tidos como não formais. Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRCAPESDelbianco, Natalia RodriguesValentim, Marta Lígia Pomim2022-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresAvaliado pelos paresdescritiva-exploratórioapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/7877810.5380/atoz.v11i0.78778AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 11 (2022); 1 - 11AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 11 (2022); 1 - 11AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 11 (2022); 1 - 112237-826X10.5380/atoz.v11i0reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78778/45678https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/78778/51453Direitos autorais 2022 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-29T22:22:49Zoai:revistas.ufpr.br:article/78778Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2023-05-29T22:22:49AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica
Information Society and social media in the context of scientific communication
title Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica
spellingShingle Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica
Delbianco, Natalia Rodrigues
Comunicação e Informação: Ciência da Informação: Processos da Comunicação
Sociedade da Informação; Tecnologia; Comunicação Científica; Mídias Sociais; Redes Sociais; Altmetria
Information Society; Technology; Scientific Communication; Social Media. Social Networks; Altmetrics.
title_short Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica
title_full Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica
title_fullStr Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica
title_full_unstemmed Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica
title_sort Sociedade da informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica
author Delbianco, Natalia Rodrigues
author_facet Delbianco, Natalia Rodrigues
Valentim, Marta Lígia Pomim
author_role author
author2 Valentim, Marta Lígia Pomim
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv CAPES

dc.contributor.author.fl_str_mv Delbianco, Natalia Rodrigues
Valentim, Marta Lígia Pomim
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação e Informação: Ciência da Informação: Processos da Comunicação
Sociedade da Informação; Tecnologia; Comunicação Científica; Mídias Sociais; Redes Sociais; Altmetria
Information Society; Technology; Scientific Communication; Social Media. Social Networks; Altmetrics.
topic Comunicação e Informação: Ciência da Informação: Processos da Comunicação
Sociedade da Informação; Tecnologia; Comunicação Científica; Mídias Sociais; Redes Sociais; Altmetria
Information Society; Technology; Scientific Communication; Social Media. Social Networks; Altmetrics.
description Introduction: The Information Society is based on the tripod “information”, “information technologies” and “telecommunications”, whose phenomena are studied by different scientific fields, including Information Science. This article intends to understand the impacts of called Information Society in the context of Scientific Communication. The main objective is to investigate how technological advances and the use of social media influenced the Metric Studies of Information in relation to Altmetrics. It discusses the Information Society, information and technology, presenting some data on social media and social networks.  Method:  It adopts a descriptive-exploratory approach of a qualitative nature, based on a literature review. Results: As a result, it considers that technological advances can be used both positively and negatively, but, in general, they help in the development of science and  the sharing of information, because the channels used for such dissemination have been significantly expanded and, thus, resulted in the emergence of a new subfield of Metric Studies, aiming recisely to study the phenomena of these new channels of scientific dissemination. Conclusions: Finally, it understands that the development of science, based on technologies, especially communication through social media, causes Information Science to be in constant advance, Altmetrics being the result of the expansion of science communication in media considered as non-formal.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-22
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
Avaliado pelos pares
descritiva-exploratório
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78778
10.5380/atoz.v11i0.78778
url https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78778
identifier_str_mv 10.5380/atoz.v11i0.78778
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78778/45678
https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/78778/51453
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2022 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2022 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv





dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
dc.source.none.fl_str_mv AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 11 (2022); 1 - 11
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 11 (2022); 1 - 11
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 11 (2022); 1 - 11
2237-826X
10.5380/atoz.v11i0
reponame:AtoZ (Curitiba)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str AtoZ (Curitiba)
collection AtoZ (Curitiba)
repository.name.fl_str_mv AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com
_version_ 1809276795763032064