UFC Art Museum in the COVID-19 pandemic: the use of Instagram as a tool for mediating information

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Maria Gizele Chagas da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Batista, Andreza Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: AtoZ (Curitiba)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/87306
Resumo: Introduction: The restrictions of face-to-face access in many social spaces due to the Covid-19 pandemic have brought a great challenge to organizations to interact and meet the needs of their audience. The use of social media has proven to be an important strategy, Instagram being one of the most used. Thus, museums also had to adapt to this new reality. This case study aims to investigate the use of Instagram made by the Art Museum of the Federal University of Ceará as a tool for mediation of information in the period from March to April 2021. Method: An exploratory literature review, data collection in the museum's profiles on Instagram and application of a questionnaire were carried out. The approach was qualitative, with exploratory purpose, and uses the case study as a method. A convergent analysis of the collected data was carried out, developing a description of the phenomenon.. Results: They present that Instagram was used as a recurring tool in the researched period and brought several positive results listed in the article for communication, interaction and fulfillment of the educational function of the Art Museum of the UFC with its users. Conclusions: Museums, while equipment that enable the interaction of users with diverse cultures, have adapted to the conditions arising from the health crisis of Covid-19, which raises reflections of restructuring the role of such units while essential to the education of the individual.
id UFPR-6_c4b41aa0c8a88c06b80e05d0c35e1738
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/87306
network_acronym_str UFPR-6
network_name_str AtoZ (Curitiba)
repository_id_str
spelling UFC Art Museum in the COVID-19 pandemic: the use of Instagram as a tool for mediating informationMuseu de Arte da UFC na pandemia de COVID-19: o uso do Instagram como ferramenta para a mediação da informaçãoCiência da Informação: BiblioteconomiaMediação da informação; Educação de usuário; Isolamento social rígido; Instagram.Information Science: Library ScienceInformation mediation; User education; Rigid social isolation; InstagramIntroduction: The restrictions of face-to-face access in many social spaces due to the Covid-19 pandemic have brought a great challenge to organizations to interact and meet the needs of their audience. The use of social media has proven to be an important strategy, Instagram being one of the most used. Thus, museums also had to adapt to this new reality. This case study aims to investigate the use of Instagram made by the Art Museum of the Federal University of Ceará as a tool for mediation of information in the period from March to April 2021. Method: An exploratory literature review, data collection in the museum's profiles on Instagram and application of a questionnaire were carried out. The approach was qualitative, with exploratory purpose, and uses the case study as a method. A convergent analysis of the collected data was carried out, developing a description of the phenomenon.. Results: They present that Instagram was used as a recurring tool in the researched period and brought several positive results listed in the article for communication, interaction and fulfillment of the educational function of the Art Museum of the UFC with its users. Conclusions: Museums, while equipment that enable the interaction of users with diverse cultures, have adapted to the conditions arising from the health crisis of Covid-19, which raises reflections of restructuring the role of such units while essential to the education of the individual.Introdução: as restrições de acesso presencial em muitos espaços sociais devido à pandemia de Covid-19 trouxeram um grande desafio às organizações para interagir e atender às necessidades de seu público. O uso de mídias sociais se mostrou uma importante estratégia, sendo o Instagram uma das mais utilizadas. Desta forma, museus também tiveram que se adaptar a essa nova realidade. Este estudo de caso tem por objetivo investigar o uso do Instagram feito pelo Museu de Arte da Universidade Federal do Ceará como ferramenta de mediação da informação no período de março a abril de 2021. Método: foram realizadas revisão bibliográfica exploratória, coleta de dados nos perfis do museu no Instagram e aplicação de questionário. A abordagem foi do tipo qualitativa, com finalidade exploratória, e utiliza o estudo de caso como método. Realizou-se uma análise convergente dos dados coletados, desenvolvendo uma descrição do fenômeno. Resultados: apresentam que o Instagram foi utilizado como ferramenta recorrente no período pesquisado e trouxe diversos resultados positivos listados no artigo para a comunicação, interação e cumprimento da função educativa do Museu de Arte da UFC junto aos seus usuários. Conclusão: os museus, enquanto equipamentos que possibilitam a interação dos usuários com as diversas culturas, adaptaram-se às condições advindas da crise sanitária de Covid-19, o que suscita reflexões da reestruturação do papel de tais unidades enquanto essenciais para a educação do indivíduo.Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRAlmeida, Maria Gizele Chagas da SilvaBatista, Andreza Pereira2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresAvaliado pelos paresPesquisa exploratória, qualitativa, estudo de casoapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/8730610.5380/atoz.v12i0.87306AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 12 (2023); 1 - 11AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 12 (2023); 1 - 11AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 12 (2023); 1 - 112237-826X10.5380/atoz.v12i0reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/87306/49159https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/87306/54839Indivíduos; organizaçõesDireitos autorais 2023 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-22T22:25:57Zoai:revistas.ufpr.br:article/87306Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2024-02-22T22:25:57AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv UFC Art Museum in the COVID-19 pandemic: the use of Instagram as a tool for mediating information
Museu de Arte da UFC na pandemia de COVID-19: o uso do Instagram como ferramenta para a mediação da informação
title UFC Art Museum in the COVID-19 pandemic: the use of Instagram as a tool for mediating information
spellingShingle UFC Art Museum in the COVID-19 pandemic: the use of Instagram as a tool for mediating information
Almeida, Maria Gizele Chagas da Silva
Ciência da Informação: Biblioteconomia
Mediação da informação; Educação de usuário; Isolamento social rígido; Instagram.
Information Science: Library Science
Information mediation; User education; Rigid social isolation; Instagram
title_short UFC Art Museum in the COVID-19 pandemic: the use of Instagram as a tool for mediating information
title_full UFC Art Museum in the COVID-19 pandemic: the use of Instagram as a tool for mediating information
title_fullStr UFC Art Museum in the COVID-19 pandemic: the use of Instagram as a tool for mediating information
title_full_unstemmed UFC Art Museum in the COVID-19 pandemic: the use of Instagram as a tool for mediating information
title_sort UFC Art Museum in the COVID-19 pandemic: the use of Instagram as a tool for mediating information
author Almeida, Maria Gizele Chagas da Silva
author_facet Almeida, Maria Gizele Chagas da Silva
Batista, Andreza Pereira
author_role author
author2 Batista, Andreza Pereira
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Maria Gizele Chagas da Silva
Batista, Andreza Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência da Informação: Biblioteconomia
Mediação da informação; Educação de usuário; Isolamento social rígido; Instagram.
Information Science: Library Science
Information mediation; User education; Rigid social isolation; Instagram
topic Ciência da Informação: Biblioteconomia
Mediação da informação; Educação de usuário; Isolamento social rígido; Instagram.
Information Science: Library Science
Information mediation; User education; Rigid social isolation; Instagram
description Introduction: The restrictions of face-to-face access in many social spaces due to the Covid-19 pandemic have brought a great challenge to organizations to interact and meet the needs of their audience. The use of social media has proven to be an important strategy, Instagram being one of the most used. Thus, museums also had to adapt to this new reality. This case study aims to investigate the use of Instagram made by the Art Museum of the Federal University of Ceará as a tool for mediation of information in the period from March to April 2021. Method: An exploratory literature review, data collection in the museum's profiles on Instagram and application of a questionnaire were carried out. The approach was qualitative, with exploratory purpose, and uses the case study as a method. A convergent analysis of the collected data was carried out, developing a description of the phenomenon.. Results: They present that Instagram was used as a recurring tool in the researched period and brought several positive results listed in the article for communication, interaction and fulfillment of the educational function of the Art Museum of the UFC with its users. Conclusions: Museums, while equipment that enable the interaction of users with diverse cultures, have adapted to the conditions arising from the health crisis of Covid-19, which raises reflections of restructuring the role of such units while essential to the education of the individual.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-27
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
Avaliado pelos pares
Pesquisa exploratória, qualitativa, estudo de caso
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/87306
10.5380/atoz.v12i0.87306
url https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/87306
identifier_str_mv 10.5380/atoz.v12i0.87306
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/87306/49159
https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/87306/54839
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2023 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2023 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv


Indivíduos; organizações


dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
dc.source.none.fl_str_mv AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 12 (2023); 1 - 11
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 12 (2023); 1 - 11
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 12 (2023); 1 - 11
2237-826X
10.5380/atoz.v12i0
reponame:AtoZ (Curitiba)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str AtoZ (Curitiba)
collection AtoZ (Curitiba)
repository.name.fl_str_mv AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com
_version_ 1809276796228599808