Mapeamento da rede de comunicação dos docentes do curso de Mestrado em Ciências da Documentação e Informação da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Gabriela Xavier
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Soares, Raquel Lopes de Araujo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: AtoZ (Curitiba)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78985
Resumo: Introduction: The goal of this research was to identify and understand the social network connections co-authored by the faculty of the Masters in Documentation and Information Sciences of the Languages Department of the School of Arts and Humanities of the University of Lisbon. We aimed to discuss the concepts and methods of analysis that ground this study: social network, co-authorship, social network analysis and bibliometric analysis. Method: This is an exploratory study supported by qualitative and quantitative approaches. For data collection, it uses the Ciência Vitae platform, and for modeling and analyzing the social network, it uses  the software Gephi . Results: The data collected in Ciência Vitae and the social network connections and data generated in Gephi software were analyzed and discussed, thus validating the social network connections and identifying two eminent clusters and one isolated link. Conclusion: It achieves the proposed objectives and the investigation validates the existence of the information network between the professors of the course and external researchers, making it possible to understand the informational flow and verify that there are professors who do not have ties of connection by co-authorship with each other.
id UFPR-6_edfd6db4c5c12ed59a1ee91a791ba323
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/78985
network_acronym_str UFPR-6
network_name_str AtoZ (Curitiba)
repository_id_str
spelling Mapeamento da rede de comunicação dos docentes do curso de Mestrado em Ciências da Documentação e Informação da Faculdade de Letras da Universidade de LisboaMapping the communication network patterns of the Faculty of the Masters in Documentation and Information Sciences of the School of Arts and Humanities of the University of LisbonCiência da informação: métodos quantitativos, bibliometriaAnálise de redes sociais; Análise bibliometria; Rede social de coautoriaInformation Science: Quantitative Methods, BibliometricsAnalysis of social networks; Bibliometric analysis; Social co-authoring networkIntroduction: The goal of this research was to identify and understand the social network connections co-authored by the faculty of the Masters in Documentation and Information Sciences of the Languages Department of the School of Arts and Humanities of the University of Lisbon. We aimed to discuss the concepts and methods of analysis that ground this study: social network, co-authorship, social network analysis and bibliometric analysis. Method: This is an exploratory study supported by qualitative and quantitative approaches. For data collection, it uses the Ciência Vitae platform, and for modeling and analyzing the social network, it uses  the software Gephi . Results: The data collected in Ciência Vitae and the social network connections and data generated in Gephi software were analyzed and discussed, thus validating the social network connections and identifying two eminent clusters and one isolated link. Conclusion: It achieves the proposed objectives and the investigation validates the existence of the information network between the professors of the course and external researchers, making it possible to understand the informational flow and verify that there are professors who do not have ties of connection by co-authorship with each other.Introdução: A pesquisa se realizou com o intuito de identificar e compreender as conexões na rede social de coautoria dos docentes, do Curso de mestrado em Ciências da Documentação e Informação, da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. Buscou-se discutir os conceitos e métodos de análise que fundamentam esse estudo, a saber: rede social, coautoria, análise de rede social e análise bibliométrica. Método: O estudo caracteriza-se como exploratório, em uma abordagem qualitativa e quantitativa. Utilizou-se da plataforma Ciência Vitae para coleta dos dados e do software Gephi para modelagem e análise da rede social. Resultados: Analisaram-se e discutiram-se os dados coletados no Ciência Vitae e a rede e dados gerados no software Gephi. Validando a existência da rede e identificando a existência de dois aglomerados eminentes e uma ligação isolada.  Conclusão: Os objetivos propostos foram alcançados, a investigação validou a existência da rede de informação entre os docentes do curso e pesquisadores externos, possibilitando compreender o fluxo informacional e aferir que há docentes que não possuem laços de conexão por coautoria entre si.Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRSilva, Gabriela XavierSoares, Raquel Lopes de Araujo2021-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresAvaliado pelos paresExeperimentalapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/7898510.5380/atoz.v10i2.78985AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 2 (2021): maio/ago.; 38 - 48AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 2 (2021): maio/ago.; 38 - 48AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 2 (2021): maio/ago.; 38 - 482237-826X10.5380/atoz.v10i2reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78985/43558Docentes; Curso mestrado em Ciências da Documentação e da Informação; Faculdade de Letras da Universidade de LisboaDocentes ativos no cursoDireitos autorais 2021 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-01-07T21:06:51Zoai:revistas.ufpr.br:article/78985Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2022-01-07T21:06:51AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Mapeamento da rede de comunicação dos docentes do curso de Mestrado em Ciências da Documentação e Informação da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
Mapping the communication network patterns of the Faculty of the Masters in Documentation and Information Sciences of the School of Arts and Humanities of the University of Lisbon
title Mapeamento da rede de comunicação dos docentes do curso de Mestrado em Ciências da Documentação e Informação da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
spellingShingle Mapeamento da rede de comunicação dos docentes do curso de Mestrado em Ciências da Documentação e Informação da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
Silva, Gabriela Xavier
Ciência da informação: métodos quantitativos, bibliometria
Análise de redes sociais; Análise bibliometria; Rede social de coautoria
Information Science: Quantitative Methods, Bibliometrics
Analysis of social networks; Bibliometric analysis; Social co-authoring network
title_short Mapeamento da rede de comunicação dos docentes do curso de Mestrado em Ciências da Documentação e Informação da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
title_full Mapeamento da rede de comunicação dos docentes do curso de Mestrado em Ciências da Documentação e Informação da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
title_fullStr Mapeamento da rede de comunicação dos docentes do curso de Mestrado em Ciências da Documentação e Informação da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
title_full_unstemmed Mapeamento da rede de comunicação dos docentes do curso de Mestrado em Ciências da Documentação e Informação da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
title_sort Mapeamento da rede de comunicação dos docentes do curso de Mestrado em Ciências da Documentação e Informação da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
author Silva, Gabriela Xavier
author_facet Silva, Gabriela Xavier
Soares, Raquel Lopes de Araujo
author_role author
author2 Soares, Raquel Lopes de Araujo
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Gabriela Xavier
Soares, Raquel Lopes de Araujo
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência da informação: métodos quantitativos, bibliometria
Análise de redes sociais; Análise bibliometria; Rede social de coautoria
Information Science: Quantitative Methods, Bibliometrics
Analysis of social networks; Bibliometric analysis; Social co-authoring network
topic Ciência da informação: métodos quantitativos, bibliometria
Análise de redes sociais; Análise bibliometria; Rede social de coautoria
Information Science: Quantitative Methods, Bibliometrics
Analysis of social networks; Bibliometric analysis; Social co-authoring network
description Introduction: The goal of this research was to identify and understand the social network connections co-authored by the faculty of the Masters in Documentation and Information Sciences of the Languages Department of the School of Arts and Humanities of the University of Lisbon. We aimed to discuss the concepts and methods of analysis that ground this study: social network, co-authorship, social network analysis and bibliometric analysis. Method: This is an exploratory study supported by qualitative and quantitative approaches. For data collection, it uses the Ciência Vitae platform, and for modeling and analyzing the social network, it uses  the software Gephi . Results: The data collected in Ciência Vitae and the social network connections and data generated in Gephi software were analyzed and discussed, thus validating the social network connections and identifying two eminent clusters and one isolated link. Conclusion: It achieves the proposed objectives and the investigation validates the existence of the information network between the professors of the course and external researchers, making it possible to understand the informational flow and verify that there are professors who do not have ties of connection by co-authorship with each other.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-22
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
Avaliado pelos pares
Exeperimental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78985
10.5380/atoz.v10i2.78985
url https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78985
identifier_str_mv 10.5380/atoz.v10i2.78985
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78985/43558
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Docentes; Curso mestrado em Ciências da Documentação e da Informação; Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa

Docentes ativos no curso



dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
dc.source.none.fl_str_mv AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 2 (2021): maio/ago.; 38 - 48
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 2 (2021): maio/ago.; 38 - 48
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 2 (2021): maio/ago.; 38 - 48
2237-826X
10.5380/atoz.v10i2
reponame:AtoZ (Curitiba)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str AtoZ (Curitiba)
collection AtoZ (Curitiba)
repository.name.fl_str_mv AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com
_version_ 1809276795657125888