Unindo o crítico ao agradável: a música como instrumento crítico-reflexivo e intercultural no ensino-aprendizagem de inglês
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos do IL (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/135106 |
Resumo: | This qualitative research of an interpretive nature aims to discuss the critical-reflexive and intercultural aspects of music beyond the ludic. Music is understood as an intercultural, emotional, dialogical, and critical tool based on Denora (2000), Sekeff (2002), and Oliveira e Silva (2018). It is based on the theoretical-methodological assumptions of Critical Applied Linguistics (CLA) according to Pennycook (2001), in the Post-Method Condition and Critical Pedagogy (CP). The participants are English teachers from the southern region of Bahia who spoke about using songs in their practice. The results show that despite the challenges, they found creative solutions, reporting the use of music for linguistic, critical-social, and (inter)cultural knowledge. |
id |
UFRGS-12_0992abe132fd5bf5bf8bbe7668f78bc8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/135106 |
network_acronym_str |
UFRGS-12 |
network_name_str |
Cadernos do IL (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Unindo o crítico ao agradável: a música como instrumento crítico-reflexivo e intercultural no ensino-aprendizagem de inglêsThis qualitative research of an interpretive nature aims to discuss the critical-reflexive and intercultural aspects of music beyond the ludic. Music is understood as an intercultural, emotional, dialogical, and critical tool based on Denora (2000), Sekeff (2002), and Oliveira e Silva (2018). It is based on the theoretical-methodological assumptions of Critical Applied Linguistics (CLA) according to Pennycook (2001), in the Post-Method Condition and Critical Pedagogy (CP). The participants are English teachers from the southern region of Bahia who spoke about using songs in their practice. The results show that despite the challenges, they found creative solutions, reporting the use of music for linguistic, critical-social, and (inter)cultural knowledge.Este estudo visa discutir os aspectos crítico-reflexivo e intercultural da música para além do lúdico. Com base em Denora (2000), Sekeff, (2002) e Oliveira e Silva (2018), compreendemos a música como ferramenta intercultural, emocional, dialógica e crítica. Baseamo-nos nos pressupostos teórico-metodológicos da Linguística Aplicada Crítica (LAC) conforme Pennycook (2001), na Condição Pós-Método e na Pedagogia Crítica (PC). Trata-se de uma pesquisa qualitativa de cunho interpretativista. Participaram da pesquisa professores da região sul baiana que falaram sobre o uso de canções em suas salas de aula. Os resultados mostram que, apesar dos desafios, eles encontraram soluções criativas, relatando o uso de músicas para o conhecimento linguístico, crítico-social e (inter)cultural.UFRGS (Universidade Federal do Rio Grande do Sul)2024-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/13510610.22456/2236-6385.135106Cadernos do IL; n. 67 (2023); 278-3062236-6385reponame:Cadernos do IL (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/135106/91430Copyright (c) 2024 Tatiany Pertel Sabaini Dalben, Francielly de Almeida Moraeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Dalben, Tatiany Pertel Sabaini Moraes, Francielly de Almeida2024-04-01T13:36:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/135106Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/oaicadiletras@gmail.com||cadernosdoil@ufrgs.br||cadiletras@gmail.com|| cadernosdoil@ufrgs.br2236-63850104-1886opendoar:2024-04-01T13:36:24Cadernos do IL (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Unindo o crítico ao agradável: a música como instrumento crítico-reflexivo e intercultural no ensino-aprendizagem de inglês |
title |
Unindo o crítico ao agradável: a música como instrumento crítico-reflexivo e intercultural no ensino-aprendizagem de inglês |
spellingShingle |
Unindo o crítico ao agradável: a música como instrumento crítico-reflexivo e intercultural no ensino-aprendizagem de inglês Dalben, Tatiany Pertel Sabaini |
title_short |
Unindo o crítico ao agradável: a música como instrumento crítico-reflexivo e intercultural no ensino-aprendizagem de inglês |
title_full |
Unindo o crítico ao agradável: a música como instrumento crítico-reflexivo e intercultural no ensino-aprendizagem de inglês |
title_fullStr |
Unindo o crítico ao agradável: a música como instrumento crítico-reflexivo e intercultural no ensino-aprendizagem de inglês |
title_full_unstemmed |
Unindo o crítico ao agradável: a música como instrumento crítico-reflexivo e intercultural no ensino-aprendizagem de inglês |
title_sort |
Unindo o crítico ao agradável: a música como instrumento crítico-reflexivo e intercultural no ensino-aprendizagem de inglês |
author |
Dalben, Tatiany Pertel Sabaini |
author_facet |
Dalben, Tatiany Pertel Sabaini Moraes, Francielly de Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Moraes, Francielly de Almeida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dalben, Tatiany Pertel Sabaini Moraes, Francielly de Almeida |
description |
This qualitative research of an interpretive nature aims to discuss the critical-reflexive and intercultural aspects of music beyond the ludic. Music is understood as an intercultural, emotional, dialogical, and critical tool based on Denora (2000), Sekeff (2002), and Oliveira e Silva (2018). It is based on the theoretical-methodological assumptions of Critical Applied Linguistics (CLA) according to Pennycook (2001), in the Post-Method Condition and Critical Pedagogy (CP). The participants are English teachers from the southern region of Bahia who spoke about using songs in their practice. The results show that despite the challenges, they found creative solutions, reporting the use of music for linguistic, critical-social, and (inter)cultural knowledge. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/135106 10.22456/2236-6385.135106 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/135106 |
identifier_str_mv |
10.22456/2236-6385.135106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/135106/91430 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tatiany Pertel Sabaini Dalben, Francielly de Almeida Moraes http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tatiany Pertel Sabaini Dalben, Francielly de Almeida Moraes http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFRGS (Universidade Federal do Rio Grande do Sul) |
publisher.none.fl_str_mv |
UFRGS (Universidade Federal do Rio Grande do Sul) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos do IL; n. 67 (2023); 278-306 2236-6385 reponame:Cadernos do IL (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Cadernos do IL (Online) |
collection |
Cadernos do IL (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos do IL (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadiletras@gmail.com||cadernosdoil@ufrgs.br||cadiletras@gmail.com|| cadernosdoil@ufrgs.br |
_version_ |
1799766222737244160 |