PUBLIC MARKET OF PORTO ALEGRE: AN ORGANIZATIONAL SPACE DIVIDED INTO SACRED AND PROFANE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bisognin Castilhos, Rodrigo
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Rolita Cavedon, Neusa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: REAd (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/42582
Resumo: This article aims at understanding and interpreting a local organizational space in the light of myth and rite notions dichotomized between profane and sacred. The organization studied is the Public Market of Porto Alegre, which besides being a shopping center – selling fish, craftmanship, fine spices, among others – is also one of the city sights and equally regarded as a cultural point for showing a number of artistic manifestations. The Market’s 132-year history gained meaning in the porto-alegrenses’ mind. The ethnographic method used to trace the ways of organizational symbolism allowed for the uncovering of a world that goes far beyond the trade utilitarianism. The place, regarded as sacred by Afro-Brazilian religions, presents the product purchased in there as hierophany. The identity of some families, who have been shopping at the Market for long, is renewed with the consumption ritual that passes down from generation to generation and is in consonance with low cost, quality, and good service myths. The Market still holds the scatological myth of rebirth, since it survived floods, fires, and demolition threats.
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The ethnographic method used to trace the ways of organizational symbolism allowed for the uncovering of a world that goes far beyond the trade utilitarianism. The place, regarded as sacred by Afro-Brazilian religions, presents the product purchased in there as hierophany. The identity of some families, who have been shopping at the Market for long, is renewed with the consumption ritual that passes down from generation to generation and is in consonance with low cost, quality, and good service myths. The Market still holds the scatological myth of rebirth, since it survived floods, fires, and demolition threats.El presente artículo tiene como objetivo compreender y interpretar un espacio organizacional local a la luz de las nociones de rito y mito dicotomizadas entre profanas y sagradas. La organización objeto de estudio es el Mercado Público de Porto Alegre, local que además de ser un centro de compras - donde son vendidos peces, artesanatos, especierías finas, dentre otros artículos - también, se situa entre los puntos turísticos de la capital gaúcha considerandose, igualmente, como un local cultural por abarcar innúmeras manifestaciones artísticas. Los 132 años de existencia del Mercado han ganado significación en el imaginario de los portoalegrenses. El método etnográfico utilizado para recorrer los caminos del simbólico organizacional permitieron descobrir un mundo que extrapola en mucho el utilitarismo de la compra y venta. El local, habido como sagrado por las religiones afro-brasileñas, transforma el produto allí adquirido en una hierofania. La identidad de algunas familias, que ha años hacen sus compras em el Mercado, se reaviva en el ritual de consumo que pasa de generación para generación y que encuentra consonancia en los mitos del precio bajo, de la calidad, y del bueno atendimiento. El Mercado carrega, todavia, el mito escatológico del renacimiento, una vez que sobrevivió a las inundaciones, incendios y amenazas de demolición.O presente artigo tem como objetivo compreender e interpretar um espaço organizacional local à luz das noções de rito e mito dicotomizadas entre profanas e sagradas. A organização objeto de estudo é o Mercado Público de Porto Alegre, local que além de ser um centro de compras - onde são vendidos peixes, artesanatos, especiarias finas, dentre outros artigos - também, situa-se entre os pontos turísticos da capital gaúcha sendo considerado, igualmente, como um local cultural por açambarcar inúmeras manifestações artísticas. Os 132 anos de existência do Mercado ganharam significação no imaginário dos porto-alegrenses. O método etnográfico utilizado para percorrermos os caminhos do simbólico organizacional permitiram descobrir um mundo que extrapola em muito o utilitarismo da compra e venda. O local, tido como sagrado pelas religiões afro-brasileiras, transforma o produto lá adquirido em uma hierofania. A identidade de algumas famílias, que há anos fazem suas compras no Mercado, reatualiza-se no ritual de consumo que passa de geração para geração e que encontra consonância nos mitos do preço baixo, da qualidade, e do bom atendimento. O Mercado carrega, ainda, o mito escatológico do renascimento, uma vez que sobreviveu a enchentes, incêndios e ameaças de demolição.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2013-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionScientific Article;artículo científico;Avaliado pelos paresartigo científico;application/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/42582Electronic Review of Administration; Vol. 10 No. 1 (2004): Edição 37 - jan/fev 2004Revista Electrónica de Administración; Vol. 10 Núm. 1 (2004): Edição 37 - jan/fev 2004Revista Eletrônica de Administração; v. 10 n. 1 (2004): Edição 37 - jan/fev 20041413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. 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