CORPORATE EDUCATION INITIATIVES AND THE PROCESS OF BANK CERTIFICATION: DISTINCT ACTORS AND PERSPECTIVES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa de Amorim, Wilson Aparecido
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Gonçalves da Cruz, Marcus Vinicius, Moyzes Sarsur, Amyra, Fischer, André Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: REAd (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/54926
Resumo: The corporate education initiatives have been institutionalized as an element of competitiveness between countries (LANVIN; EVANS, 2013), organizations (EBOLI et al 2010.) and work force (SARSUR, 2010). This article outlines this approach by analyzing the labor certification of bank workers in Brazil, under the auspices of various actors as the regulatory body; banks and their corporate universities; certifiers; and unions. It was conducted a qualitative research describing Human Resources Management policies reviewing corporate education and the process of bank certification. It is concluded that the Brazilian Central Bank regulates the market, banks induce labor certification process as a competitiveness broadening mechanism and pressure on the labor workers, and the unions act as adjuvant in the process.
id UFRGS-13_89fe2d89d9b9fc56ef4fab8bfabe79ec
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/54926
network_acronym_str UFRGS-13
network_name_str REAd (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling CORPORATE EDUCATION INITIATIVES AND THE PROCESS OF BANK CERTIFICATION: DISTINCT ACTORS AND PERSPECTIVESPOLÍTICAS DE EDUCACIÓN CORPORATIVA Y EL PROCESO DE CERTIFICACIÓN DE BANCO: DIFERENTES ACTORES Y PERSPECTIVASPOLÍTICAS DE EDUCAÇÃO CORPORATIVA E O PROCESSO DE CERTIFICAÇÃO BANCÁRIA: distintos atores e perspectivaseducação corporativacertificação bancáriagestão por competênciasBanco Central do Brasilsindicatobancoscorporate educationbank certificationcompetency managementBrazilian Central Bankunionbanks.educación corporativacertificación bancariagestión por competenciasBanco Central de Brasiluniónbancos.The corporate education initiatives have been institutionalized as an element of competitiveness between countries (LANVIN; EVANS, 2013), organizations (EBOLI et al 2010.) and work force (SARSUR, 2010). This article outlines this approach by analyzing the labor certification of bank workers in Brazil, under the auspices of various actors as the regulatory body; banks and their corporate universities; certifiers; and unions. It was conducted a qualitative research describing Human Resources Management policies reviewing corporate education and the process of bank certification. It is concluded that the Brazilian Central Bank regulates the market, banks induce labor certification process as a competitiveness broadening mechanism and pressure on the labor workers, and the unions act as adjuvant in the process.Las iniciativas de educación corporativa se han institucionalizado como un elemento de competitividad entre países (LANVIN; Evans, 2013), las organizaciones (EBOLI et al 2010.) y personas (Sarsur, 2010). Este artículo describe esta perspectiva el análisis del movimiento de certificación de trabajadores bancarios en Brasil, bajo la égida de los diferentes actores como el regulador; bancos y sus universidades corporativas; certificadores; los sindicatos y la banca. Al comprobar a través de la investigación descriptiva políticas de gestión de personas de naturaleza cualitativa bajo el alcance de la educación empresarial y el proceso de certificación del banco, se concluyó que el Banco Central de Brasil regula el mercado, los bancos inducen proceso de certificación bancaria como mecanismo de competitividad y la presión de la ampliación en el individuo, y los sindicatos actúan como auxiliares en el proceso. As iniciativas de educação corporativa vêm se institucionalizando como elemento de competitividade entre países (LANVIN; EVANS, 2013), organizações (EBOLI et al. 2010) e indivíduos (SARSUR, 2010). Como parte do resultado da melhor estruturação da educação corporativa, a qualificação da mão de obra traz no seu bojo os processos de certificação profissional. Neste contexto, o sistema financeiro brasileiro revela instituições mais efetivas na intermediação financeira e na geração de resultados, lastreadas em ações de educação corporativa e políticas de gestão de pessoas. O presente artigo delineia esta perspectiva analisando o movimento de certificação de trabalhadores bancários no Brasil, sob a égide de atores distintos como o órgão regulador; os bancos e suas universidades corporativas; as certificadoras; os sindicatos e os bancários. Verificaram-se por meio de pesquisa qualitativa de cunho descritivo, utilizando-se como instrumentos de coleta de dados a análise documental, entrevistas e grupo de foco, as políticas de gestão de pessoas sob o escopo da educação corporativa e o processo de certificação bancária sob a perspectiva destes atores. Os principais achados indicam que o Banco Central do Brasil normatiza o mercado, os bancos induzem ao processo de certificação bancária como mecanismo de ampliação de competitividade e pressão sobre o indivíduo enquanto trabalhador, e por sua vez os sindicatos atuam como coadjuvantes no processo.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2015-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresartigoapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/54926Electronic Review of Administration; Vol. 21 No. 3 (2015): EDIÇÃO 82 - SET/DEZ 2015; 622-647Revista Electrónica de Administración; Vol. 21 Núm. 3 (2015): EDIÇÃO 82 - SET/DEZ 2015; 622-647Revista Eletrônica de Administração; v. 21 n. 3 (2015): EDIÇÃO 82 - SET/DEZ 2015; 622-6471413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/54926/35971Costa de Amorim, Wilson AparecidoGonçalves da Cruz, Marcus ViniciusMoyzes Sarsur, AmyraFischer, André Luizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-07T19:44:36Zoai:seer.ufrgs.br:article/54926Revistahttp://seer.ufrgs.br/index.php/read/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/read/oaiea_read@ufrgs.br1413-23111413-2311opendoar:2016-06-07T19:44:36REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv CORPORATE EDUCATION INITIATIVES AND THE PROCESS OF BANK CERTIFICATION: DISTINCT ACTORS AND PERSPECTIVES
POLÍTICAS DE EDUCACIÓN CORPORATIVA Y EL PROCESO DE CERTIFICACIÓN DE BANCO: DIFERENTES ACTORES Y PERSPECTIVAS
POLÍTICAS DE EDUCAÇÃO CORPORATIVA E O PROCESSO DE CERTIFICAÇÃO BANCÁRIA: distintos atores e perspectivas
title CORPORATE EDUCATION INITIATIVES AND THE PROCESS OF BANK CERTIFICATION: DISTINCT ACTORS AND PERSPECTIVES
spellingShingle CORPORATE EDUCATION INITIATIVES AND THE PROCESS OF BANK CERTIFICATION: DISTINCT ACTORS AND PERSPECTIVES
Costa de Amorim, Wilson Aparecido
educação corporativa
certificação bancária
gestão por competências
Banco Central do Brasil
sindicato
bancos
corporate education
bank certification
competency management
Brazilian Central Bank
union
banks.
educación corporativa
certificación bancaria
gestión por competencias
Banco Central de Brasil
unión
bancos.
title_short CORPORATE EDUCATION INITIATIVES AND THE PROCESS OF BANK CERTIFICATION: DISTINCT ACTORS AND PERSPECTIVES
title_full CORPORATE EDUCATION INITIATIVES AND THE PROCESS OF BANK CERTIFICATION: DISTINCT ACTORS AND PERSPECTIVES
title_fullStr CORPORATE EDUCATION INITIATIVES AND THE PROCESS OF BANK CERTIFICATION: DISTINCT ACTORS AND PERSPECTIVES
title_full_unstemmed CORPORATE EDUCATION INITIATIVES AND THE PROCESS OF BANK CERTIFICATION: DISTINCT ACTORS AND PERSPECTIVES
title_sort CORPORATE EDUCATION INITIATIVES AND THE PROCESS OF BANK CERTIFICATION: DISTINCT ACTORS AND PERSPECTIVES
author Costa de Amorim, Wilson Aparecido
author_facet Costa de Amorim, Wilson Aparecido
Gonçalves da Cruz, Marcus Vinicius
Moyzes Sarsur, Amyra
Fischer, André Luiz
author_role author
author2 Gonçalves da Cruz, Marcus Vinicius
Moyzes Sarsur, Amyra
Fischer, André Luiz
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa de Amorim, Wilson Aparecido
Gonçalves da Cruz, Marcus Vinicius
Moyzes Sarsur, Amyra
Fischer, André Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv educação corporativa
certificação bancária
gestão por competências
Banco Central do Brasil
sindicato
bancos
corporate education
bank certification
competency management
Brazilian Central Bank
union
banks.
educación corporativa
certificación bancaria
gestión por competencias
Banco Central de Brasil
unión
bancos.
topic educação corporativa
certificação bancária
gestão por competências
Banco Central do Brasil
sindicato
bancos
corporate education
bank certification
competency management
Brazilian Central Bank
union
banks.
educación corporativa
certificación bancaria
gestión por competencias
Banco Central de Brasil
unión
bancos.
description The corporate education initiatives have been institutionalized as an element of competitiveness between countries (LANVIN; EVANS, 2013), organizations (EBOLI et al 2010.) and work force (SARSUR, 2010). This article outlines this approach by analyzing the labor certification of bank workers in Brazil, under the auspices of various actors as the regulatory body; banks and their corporate universities; certifiers; and unions. It was conducted a qualitative research describing Human Resources Management policies reviewing corporate education and the process of bank certification. It is concluded that the Brazilian Central Bank regulates the market, banks induce labor certification process as a competitiveness broadening mechanism and pressure on the labor workers, and the unions act as adjuvant in the process.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
artigo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/54926
url https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/54926
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/54926/35971
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Electronic Review of Administration; Vol. 21 No. 3 (2015): EDIÇÃO 82 - SET/DEZ 2015; 622-647
Revista Electrónica de Administración; Vol. 21 Núm. 3 (2015): EDIÇÃO 82 - SET/DEZ 2015; 622-647
Revista Eletrônica de Administração; v. 21 n. 3 (2015): EDIÇÃO 82 - SET/DEZ 2015; 622-647
1413-2311
1980-4164
reponame:REAd (Porto Alegre. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str REAd (Porto Alegre. Online)
collection REAd (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ea_read@ufrgs.br
_version_ 1799766204846440448