COMPETITIVENESS IN THE CLOTHING INDUSTRY: AN ASSESSMENT BASED ON THE TERRITORIALLY-AGGLOMERATED NETWORKS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Emil Hoffmann, Valmir
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Molina-Morales, F. Xavier, Martínez-Fernandez, M. Teresa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: REAd (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/39324
Resumo: The field of industrial organization involves the study of as the industry is organized and the reason. This organization takes place inside of a continuum, where on the one hand, there is possibility to turn vertical the process, through a hierarchic organization and, on the other one, to acquire the inputs in the market, in a demand and offer relationship. Alternative forms to this configuration have been discussed in literature, as it is the case of the firm networks. This article presents a work inside of this context that explores the idea that in a firm network there are strategic resources which make possible the creation of competitive advantage for its members. The knowledge transfer among the firms, the role of the institutions of industrial support and the existence of social relationships was taken as present strategic resources in a firm network of industrial district kind. The results of the empiric research carried with clothes manufacturer companies point to the hypotheses concerning the resources could be partially accepted, since the most present resource in the studied firm network is the institutions of industrial support and its services.
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This organization takes place inside of a continuum, where on the one hand, there is possibility to turn vertical the process, through a hierarchic organization and, on the other one, to acquire the inputs in the market, in a demand and offer relationship. Alternative forms to this configuration have been discussed in literature, as it is the case of the firm networks. This article presents a work inside of this context that explores the idea that in a firm network there are strategic resources which make possible the creation of competitive advantage for its members. The knowledge transfer among the firms, the role of the institutions of industrial support and the existence of social relationships was taken as present strategic resources in a firm network of industrial district kind. The results of the empiric research carried with clothes manufacturer companies point to the hypotheses concerning the resources could be partially accepted, since the most present resource in the studied firm network is the institutions of industrial support and its services.El campo de la organización industrial envuelve el estudio de como la industria está organizada y por qué. Esa organización se da dentro de un continuo, donde de un lado existe la posibilidad de verticalizar el proceso, a través de una organización jerárquica y, de otro, de adquirir los insumos en el mercado, en una relación de demanda y oferta. Formas alternativas a esas configuraciones están siendo discutidas en la literatura, como es el caso de las redes de empresas. El objetivo de este trabajo es evaluar la competitividad a partir de la disponibilidad de recursos por parte de redes de empresas aglomeradas territorialmente. Fueron tomados como recursos estratégicos, presentes en una red del tipo distrito industrial, la transferencia de conocimiento entre las empresas, el rol de las instituciones de soporte industrial y la existencia de relaciones sociales. Fueron aplicados cuestionarios a los dirigentes de empresas de la industria del vestuario y los datos fueron tratados con estadística descriptiva, tests de correlación y de comparación entre medias. Los resultados del estudio empírico apuntan que se puede afirmar sólo parcialmente que las empresas aglomeradas territorialmente en una red del tipo distrito industrial tienen disponibilidad de recursos estratégicos que generan competitividad superior a aquellas dispersas geográficamente y que esos recursos se reportan a las instituciones de soporte industrial y a la relación sociocultural.O campo da organização industrial envolve o estudo de como a indústria está organizada e por quê. Essa organização se dá dentro de um continuum, onde de um lado existe a possibilidade de verticalizar o processo, através de uma organização hierárquica e, de outro, de adquirir os insumos no mercado, em uma relação de demanda e oferta. Formas alternativas a essas configurações têm sido discutidas na literatura, como é o caso das redes de empresas. O objetivo deste trabalho é avaliar a competitividade a partir da disponibilidade de recursos por parte de redes de empresas aglomeradas territorialmente. Foram tomados como recursos estratégicos, presentes em uma rede do tipo distrito industrial, a transferência de conhecimento entre as empresas, o papel das instituições de suporte industrial e a existência de relações sociais. Foram aplicados questionários aos dirigentes de empresas da indústria do vestuário e os dados foram tratados com estatística descritiva, testes de correlação e de comparação entre médias. Os resultados do estudo empírico apontam que se pode afirmar apenas parcialmente que as empresas aglomeradas territorialmente em uma rede do tipo distrito industrial têm disponibilidade de recursos estratégicos que geram competitividade superior àquelas dispersas geograficamente e que esses recursos se reportam às instituições de suporte industrial e ao relacionamento sociocultural.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2013-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionscientific articlearticulo científicoAvaliado pelos paresartigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/39324Electronic Review of Administration; Vol. 14 No. 2 (2008): Edição 60 - mai/ago 2008; 391-419Revista Electrónica de Administración; Vol. 14 Núm. 2 (2008): Edição 60 - mai/ago 2008; 391-419Revista Eletrônica de Administração; v. 14 n. 2 (2008): Edição 60 - mai/ago 2008; 391-4191413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. 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