VALUE-BASED MANAGEMENT: RESEARCH IN THE HOTEL SECTOR IN RIO GRANDE DO NORTE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro Cunha, Darliane
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Frezatti, Fábio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: REAd (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/41772
Resumo: This paper deals with value-based management, an approach involving the company management as a whole which leads managers to rethink management processes, from development of strategies to definition of performance indicators. This study concerns a field survey conducted with eight companies in the hotel sector in Rio Grande do Norte, where the utilization of value generation metrics is investigated. The study indicates that even though the traditional profit-based measures have several limitations, they still dominate managers’ preference. They are used as financial goals, long term indicators and parameters for profit distribution, in spite of existing value-based measures that are regarded as more complete and advanced. To conclude, it is verified that the concept of value management is not used in the enterprise environment investigated.
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spelling VALUE-BASED MANAGEMENT: RESEARCH IN THE HOTEL SECTOR IN RIO GRANDE DO NORTEGESTIÓN BASADA EN VALOR: UNA INVESTIGACIÓN EN EL SECTOR HOTELERO DEL RIO GRANDE DO NORTEGESTÃO BASEADA EM VALOR: UMA PESQUISA NO SETOR HOTELEIRO DO RIO GRANDE DO NORTEValorGestão baseada no valorIndicadores de desempenhoValor econômico agregado e setor hoteleiroValueValue-based managementPerformance indicatorsAdded economic value and hotel sectorValorGestión basada en el valorIndicadores de desempeñoValor económico agregadoSector hotelero This paper deals with value-based management, an approach involving the company management as a whole which leads managers to rethink management processes, from development of strategies to definition of performance indicators. This study concerns a field survey conducted with eight companies in the hotel sector in Rio Grande do Norte, where the utilization of value generation metrics is investigated. The study indicates that even though the traditional profit-based measures have several limitations, they still dominate managers’ preference. They are used as financial goals, long term indicators and parameters for profit distribution, in spite of existing value-based measures that are regarded as more complete and advanced. To conclude, it is verified that the concept of value management is not used in the enterprise environment investigated. El trabajo trata de la gestión basada en valor, que es un abordaje que supone la gestión de la empresa como un todo, llevando los gestores a repensar los procesos de gerencia, lo que va desde el desarrollo de estrategias hasta la definición de indicadores de desempeño. Este estudio abarca una investigación realizada en ocho empresas del sector hotelero del Rio Grande do Norte en donde se investiga la utilización de las medidas que visan a la generación de valor. El estudio demuestra que, aunque las medidas tradicionales que visan al lucro presenten innumerables limitaciones, son ellas que permanecen en la preferencia de los gestores, se utilizan como objetivos financieros, como indicadores de largo plazo y como parámetros para distribución de las ganancias, no obstante la existencia de medidas basadas en valor, consideradas bastante más completas y avanzadas. Por fin, se concluye que el concepto de la gestión de valor no está empleado en la realidad empresarial investigada. O trabalho trata da gestão baseada em valor, que é uma abordagem que envolve a gestão da empresa como um todo, levando os gestores a repensarem os processos de gerenciamento, o que vai desde o desenvolvimento de estratégias até a definição de indicadores de desempenho. Este estudo contempla uma pesquisa de campo junto a oito empresas do setor hoteleiro do Rio Grande do Norte onde se investiga a utilização das métricas voltadas à geração de valor. O estudo demonstra que embora as medidas tradicionais voltadas ao lucro apresentem inúmeras limitações são elas que continuam tendo a preferência dos gestores, sendo utilizadas como objetivos financeiros, como indicadores de longo prazo e como parâmetros para distribuição dos lucros, apesar da existência de medidas baseadas em valor, consideradas bem mais completas e avançadas. Por fim, conclui-se que o conceito da gestão de valor não é empregado dentro da realidade empresarial investigada. Universidade Federal do Rio Grande do Sul2013-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionscientific articleartículo científicoAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/41772Electronic Review of Administration; Vol. 10 No. 4 (2004): Edição 40 - jul/ago 2004Revista Electrónica de Administración; Vol. 10 Núm. 4 (2004): Edição 40 - jul/ago 2004Revista Eletrônica de Administração; v. 10 n. 4 (2004): Edição 40 - jul/ago 20041413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/41772/26470Ribeiro Cunha, DarlianeFrezatti, Fábioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-08-20T15:11:53Zoai:seer.ufrgs.br:article/41772Revistahttp://seer.ufrgs.br/index.php/read/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/read/oaiea_read@ufrgs.br1413-23111413-2311opendoar:2013-08-20T15:11:53REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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