Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3133 |
Resumo: | A descriptive study with qualitative approach was developed, aiming at analyzing the educational practices developed by nurses of the Health Family Program (HFP) in the communities living in the shanty town “Complexo do Alemão”, located in the city of Rio de Janeiro, Brazil. Data were collected in 2004, using observation and semi-structured interviews with 12 nurses of the HFP units. Based on content analysis, the following categories were built: educational practice types, educational approach, and traditional and non-traditional health. Dissociation between discourse and practice was observed, demonstrating the need of associating knowledge to practice, and to incorporate transforming educational practices to nursing routine practice. This study aimed at contributing intends to contribute for the reflection on the potentiality of incorporating educational practices as care and its relation with the participation of the stakeholders, stimulating their autonomy. |
id |
UFRGS-15_10072ecf2ebb9eb0e4891adbc5287977 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/3133 |
network_acronym_str |
UFRGS-15 |
network_name_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de JaneiroPrácticas educativas desarrolladas por enfermeros en el Programa Salud de la Familia en Rio de JaneiroPráticas educativas desenvolvidas por enfermeiros do Programa de Saúde da Família no Rio de JaneiroEducação em enfermagemPrograma Saúde da FamíliaPromoção da saúdeA descriptive study with qualitative approach was developed, aiming at analyzing the educational practices developed by nurses of the Health Family Program (HFP) in the communities living in the shanty town “Complexo do Alemão”, located in the city of Rio de Janeiro, Brazil. Data were collected in 2004, using observation and semi-structured interviews with 12 nurses of the HFP units. Based on content analysis, the following categories were built: educational practice types, educational approach, and traditional and non-traditional health. Dissociation between discourse and practice was observed, demonstrating the need of associating knowledge to practice, and to incorporate transforming educational practices to nursing routine practice. This study aimed at contributing intends to contribute for the reflection on the potentiality of incorporating educational practices as care and its relation with the participation of the stakeholders, stimulating their autonomy.Fue desarollado un estudio descriptivo de natureza cualitativa con el objetivo analizar las prácticas educativas desarrolladas por enfermeros en el Programa Salud de la Familia (PSF) en las comunidades que componen el Complejo del Alemán, sito en el municipio de Rio de Janeiro, Brasil. La recolección de datos fue cumplida en 2004, a través del método de observación directa y de entrevista semiestructurada con 12 enfermeros de las Unidades del PSF. Del analisis de contenido, fueran construydas las seguintes categorías: tipos de prácticas educativas, abordage de educación y salud tradicional y notradicional. Se percebió una dissociación entre el discurso y la práctica, lo que muestra la necessidad de associar el saber al hazer e incorporar en el cotidiano de enfermería prácticas educativas transformadoras. Se intenta con este trabajo contribuir para la reflexión sobre la potencialidad de la incorporación de la práctica educativa a ser adoptada como modelo de cuidado y su relación con la participación y el estímulo a la autonomía de los actores participantes.Foi desenvolvido um estudo descritivo de natureza qualitativa com o objetivo de analisar as práticas educativas desenvolvidas por enfermeiros no Programa Saúde da Família (PSF) nas comunidades que compõem o Complexo do Alemão, localizado no Município do Rio de Janeiro. A coleta de dados foi realizada em 2004, tendo sido aplicados o método de observação e a entrevista semi-estruturada com 12 enfermeiros das unidades de PSF. Da análise de conteúdo, foram construídas as seguintes categorias: tipos de práticas educativas, abordagem de educação e saúde tradicional e não-tradicional. Percebeuse uma dissociação entre o discurso e a prática, o que mostra a necessidade de associar o saber ao fazer e incorporar no cotidiano de enfermagem práticas educativas transformadoras. Pretende-se, com este trabalho, contribuir para a reflexão sobre a potencialidade da incorporação da prática educativa como forma de cuidado e sua relação com a participação e o estímulo à autonomia dos atores envolvidos.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3133Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 4 (2007); 542Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 4 (2007); 5421983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3133/1723Heringer, Ariádinade Almeida Ferreira, VanessaAcioli, Soniada Silva Barros, Ana Luizainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T18:21:45Zoai:seer.ufrgs.br:article/3133Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T18:21:45Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro Prácticas educativas desarrolladas por enfermeros en el Programa Salud de la Familia en Rio de Janeiro Práticas educativas desenvolvidas por enfermeiros do Programa de Saúde da Família no Rio de Janeiro |
title |
Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro |
spellingShingle |
Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro Heringer, Ariádina Educação em enfermagem Programa Saúde da Família Promoção da saúde |
title_short |
Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro |
title_full |
Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro |
title_fullStr |
Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro |
title_full_unstemmed |
Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro |
title_sort |
Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro |
author |
Heringer, Ariádina |
author_facet |
Heringer, Ariádina de Almeida Ferreira, Vanessa Acioli, Sonia da Silva Barros, Ana Luiza |
author_role |
author |
author2 |
de Almeida Ferreira, Vanessa Acioli, Sonia da Silva Barros, Ana Luiza |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Heringer, Ariádina de Almeida Ferreira, Vanessa Acioli, Sonia da Silva Barros, Ana Luiza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em enfermagem Programa Saúde da Família Promoção da saúde |
topic |
Educação em enfermagem Programa Saúde da Família Promoção da saúde |
description |
A descriptive study with qualitative approach was developed, aiming at analyzing the educational practices developed by nurses of the Health Family Program (HFP) in the communities living in the shanty town “Complexo do Alemão”, located in the city of Rio de Janeiro, Brazil. Data were collected in 2004, using observation and semi-structured interviews with 12 nurses of the HFP units. Based on content analysis, the following categories were built: educational practice types, educational approach, and traditional and non-traditional health. Dissociation between discourse and practice was observed, demonstrating the need of associating knowledge to practice, and to incorporate transforming educational practices to nursing routine practice. This study aimed at contributing intends to contribute for the reflection on the potentiality of incorporating educational practices as care and its relation with the participation of the stakeholders, stimulating their autonomy. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3133 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3133 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3133/1723 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 4 (2007); 542 Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 4 (2007); 542 1983-1447 0102-6933 reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
collection |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistappgdir@ufrgs.br |
_version_ |
1799766327756324864 |