Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Heringer, Ariádina
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: de Almeida Ferreira, Vanessa, Acioli, Sonia, da Silva Barros, Ana Luiza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3133
Resumo: A descriptive study with qualitative approach was developed, aiming at analyzing the educational practices developed by nurses of the Health Family Program (HFP) in the communities living in the shanty town “Complexo do Alemão”, located in the city of Rio de Janeiro, Brazil. Data were collected in 2004, using observation and semi-structured interviews with 12 nurses of the HFP units. Based on content analysis, the following categories were built: educational practice types, educational approach, and traditional and non-traditional health. Dissociation between discourse and practice was observed, demonstrating the need of associating knowledge to practice, and to incorporate transforming educational practices to nursing routine practice. This study aimed at contributing intends to contribute for the reflection on the potentiality of incorporating educational practices as care and its relation with the participation of the stakeholders, stimulating their autonomy.
id UFRGS-15_10072ecf2ebb9eb0e4891adbc5287977
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/3133
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de JaneiroPrácticas educativas desarrolladas por enfermeros en el Programa Salud de la Familia en Rio de JaneiroPráticas educativas desenvolvidas por enfermeiros do Programa de Saúde da Família no Rio de JaneiroEducação em enfermagemPrograma Saúde da FamíliaPromoção da saúdeA descriptive study with qualitative approach was developed, aiming at analyzing the educational practices developed by nurses of the Health Family Program (HFP) in the communities living in the shanty town “Complexo do Alemão”, located in the city of Rio de Janeiro, Brazil. Data were collected in 2004, using observation and semi-structured interviews with 12 nurses of the HFP units. Based on content analysis, the following categories were built: educational practice types, educational approach, and traditional and non-traditional health. Dissociation between discourse and practice was observed, demonstrating the need of associating knowledge to practice, and to incorporate transforming educational practices to nursing routine practice. This study aimed at contributing intends to contribute for the reflection on the potentiality of incorporating educational practices as care and its relation with the participation of the stakeholders, stimulating their autonomy.Fue desarollado un estudio descriptivo de natureza cualitativa con el objetivo analizar las prácticas educativas desarrolladas por enfermeros en el Programa Salud de la Familia (PSF) en las comunidades que componen el Complejo del Alemán, sito en el municipio de Rio de Janeiro, Brasil. La recolección de datos fue cumplida en 2004, a través del método de observación directa y de entrevista semiestructurada con 12 enfermeros de las Unidades del PSF. Del analisis de contenido, fueran construydas las seguintes categorías: tipos de prácticas educativas, abordage de educación y salud tradicional y notradicional. Se percebió una dissociación entre el discurso y la práctica, lo que muestra la necessidad de associar el saber al hazer e incorporar en el cotidiano de enfermería prácticas educativas transformadoras. Se intenta con este trabajo contribuir para la reflexión sobre la potencialidad de la incorporación de la práctica educativa a ser adoptada como modelo de cuidado y su relación con la participación y el estímulo a la autonomía de los actores participantes.Foi desenvolvido um estudo descritivo de natureza qualitativa com o objetivo de analisar as práticas educativas desenvolvidas por enfermeiros no Programa Saúde da Família (PSF) nas comunidades que compõem o Complexo do Alemão, localizado no Município do Rio de Janeiro. A coleta de dados foi realizada em 2004, tendo sido aplicados o método de observação e a entrevista semi-estruturada com 12 enfermeiros das unidades de PSF. Da análise de conteúdo, foram construídas as seguintes categorias: tipos de práticas educativas, abordagem de educação e saúde tradicional e não-tradicional. Percebeuse uma dissociação entre o discurso e a prática, o que mostra a necessidade de associar o saber ao fazer e incorporar no cotidiano de enfermagem práticas educativas transformadoras. Pretende-se, com este trabalho, contribuir para a reflexão sobre a potencialidade da incorporação da prática educativa como forma de cuidado e sua relação com a participação e o estímulo à autonomia dos atores envolvidos.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3133Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 4 (2007); 542Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 4 (2007); 5421983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3133/1723Heringer, Ariádinade Almeida Ferreira, VanessaAcioli, Soniada Silva Barros, Ana Luizainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T18:21:45Zoai:seer.ufrgs.br:article/3133Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T18:21:45Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro
Prácticas educativas desarrolladas por enfermeros en el Programa Salud de la Familia en Rio de Janeiro
Práticas educativas desenvolvidas por enfermeiros do Programa de Saúde da Família no Rio de Janeiro
title Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro
spellingShingle Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro
Heringer, Ariádina
Educação em enfermagem
Programa Saúde da Família
Promoção da saúde
title_short Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro
title_full Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro
title_fullStr Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro
title_full_unstemmed Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro
title_sort Educational practices developed by nurses in the Health Family Program in the Rio de Janeiro
author Heringer, Ariádina
author_facet Heringer, Ariádina
de Almeida Ferreira, Vanessa
Acioli, Sonia
da Silva Barros, Ana Luiza
author_role author
author2 de Almeida Ferreira, Vanessa
Acioli, Sonia
da Silva Barros, Ana Luiza
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Heringer, Ariádina
de Almeida Ferreira, Vanessa
Acioli, Sonia
da Silva Barros, Ana Luiza
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em enfermagem
Programa Saúde da Família
Promoção da saúde
topic Educação em enfermagem
Programa Saúde da Família
Promoção da saúde
description A descriptive study with qualitative approach was developed, aiming at analyzing the educational practices developed by nurses of the Health Family Program (HFP) in the communities living in the shanty town “Complexo do Alemão”, located in the city of Rio de Janeiro, Brazil. Data were collected in 2004, using observation and semi-structured interviews with 12 nurses of the HFP units. Based on content analysis, the following categories were built: educational practice types, educational approach, and traditional and non-traditional health. Dissociation between discourse and practice was observed, demonstrating the need of associating knowledge to practice, and to incorporate transforming educational practices to nursing routine practice. This study aimed at contributing intends to contribute for the reflection on the potentiality of incorporating educational practices as care and its relation with the participation of the stakeholders, stimulating their autonomy.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3133
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3133
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3133/1723
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 4 (2007); 542
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 4 (2007); 542
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766327756324864