PROJECT METHOD: USING THIS STRATEGY TO TEACH HEALTH DIDACTICS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De Domenico, Edvane Birelo Lopes
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Matheus, Maria Clara Cassuli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6494
Resumo: This study’s objectives were to analyze the representations regarding the relationships between Nursing and Education practices, to reveal expectations regarding the class discipline Teaching Fundamentals, Methods and Techniques, and evaluate the use of the Projects Method. Method: this is a qualitative evaluation research performed between April and June 2007 with first-year students of a Nursing Undergraduate Course. The data were analyzed based on the Social Representations framework and the constructivist postulates. The students revealed that their learning expectations were related with the contents of didactics, human communication, and the teaching-learning process. The Projects Method was considered capable of providing dynamism, interest about the content, and the ability to associate theory and practice, in addition to having favored the amplitude and appreciation of the binomial educate/care.
id UFRGS-15_2bd0f436ed548aff04fb632f222557c6
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6494
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling PROJECT METHOD: USING THIS STRATEGY TO TEACH HEALTH DIDACTICSMÉTODO DE PROYECTOS: UTILIZACIÓN DE ESTA ESTRATEGIA EN LA ENSEÑANZA SOBRE DIDÁCTICA EN SALUDDidática em saúde: representações de graduandos em Enfermagem e utilização de metodologia inovadora de ensinoEducação SuperiorEducação em EnfermagemEducação em SaúdeEnsinoThis study’s objectives were to analyze the representations regarding the relationships between Nursing and Education practices, to reveal expectations regarding the class discipline Teaching Fundamentals, Methods and Techniques, and evaluate the use of the Projects Method. Method: this is a qualitative evaluation research performed between April and June 2007 with first-year students of a Nursing Undergraduate Course. The data were analyzed based on the Social Representations framework and the constructivist postulates. The students revealed that their learning expectations were related with the contents of didactics, human communication, and the teaching-learning process. The Projects Method was considered capable of providing dynamism, interest about the content, and the ability to associate theory and practice, in addition to having favored the amplitude and appreciation of the binomial educate/care.Los objetivos eran analizar las representaciones en las relaciones entre la práctica de Enfermería y Educación, mostrar las expectativas sobre la asignatura Fundamentos, Métodos y Técnicas de Educación y evaluar el uso del Método de Proyectos. Método: investigación de evaluación, de tipo cualitativa, realizada entre abril y junio del 2007, con estudiantes del primer año de Pregrado en Enfermería. Los datos fueron analizados con la teoría de las Representaciones Sociales y los postulados del constructivismo. Los estudiantes mostraron que sus expectativas de aprendizaje se relacionan con los contenidos sobre didáctica, comunicación humana y proceso de enseñanza-aprendizaje. La utilización del Método de Proyectos fue considerado como capaz de proporcionar dinamismo, de interés en el contenido y con capacidad de asociación teórico-práctica, además de favorecer la amplitud y valorar el binomio educar/cuidar.Os objetivos do estudo foram: analisar as representações a respeito das relações entre a prática da Enfermagem e a Educação, revelar expectativas referentes à disciplina Fundamentos, Métodos e Técnicas de Ensino e avaliar o uso do Método de Projetos. Método: pesquisa de avaliação, de natureza qualitativa, realizada entre abril e junho de 2007, com estudantes da primeira série de um Curso de Graduação em Enfermagem. Os dados foram analisados com as referencias das Representações Sociais e dos postulados construtivistas. Os estudantes revelaram que suas expectativas de aprendizado relacionavam-se aos conteúdos de didática, comunicação humana e processo ensino-aprendizagem.  O emprego do Método de Projetos foi avaliado como capaz de proporcionar dinamismo às aulas, interesse pelo conteúdo e capacidade de associação teoria e prática, favorecendo a compreensão do binômio educar/cuidar. Concluiu-se que os conteúdos de didática em saúde são capazes de gerarem interesse nos estudantes, principalmente quando uma metodologia inovadora é empregada.  Escola de Enfermagem da UFRGS2010-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6494Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 30 No. 3 (2009); 413Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 30 n. 3 (2009); 4131983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6494/6992De Domenico, Edvane Birelo LopesMatheus, Maria Clara Cassuliinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T20:27:30Zoai:seer.ufrgs.br:article/6494Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T20:27:30Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv PROJECT METHOD: USING THIS STRATEGY TO TEACH HEALTH DIDACTICS
MÉTODO DE PROYECTOS: UTILIZACIÓN DE ESTA ESTRATEGIA EN LA ENSEÑANZA SOBRE DIDÁCTICA EN SALUD
Didática em saúde: representações de graduandos em Enfermagem e utilização de metodologia inovadora de ensino
title PROJECT METHOD: USING THIS STRATEGY TO TEACH HEALTH DIDACTICS
spellingShingle PROJECT METHOD: USING THIS STRATEGY TO TEACH HEALTH DIDACTICS
De Domenico, Edvane Birelo Lopes
Educação Superior
Educação em Enfermagem
Educação em Saúde
Ensino
title_short PROJECT METHOD: USING THIS STRATEGY TO TEACH HEALTH DIDACTICS
title_full PROJECT METHOD: USING THIS STRATEGY TO TEACH HEALTH DIDACTICS
title_fullStr PROJECT METHOD: USING THIS STRATEGY TO TEACH HEALTH DIDACTICS
title_full_unstemmed PROJECT METHOD: USING THIS STRATEGY TO TEACH HEALTH DIDACTICS
title_sort PROJECT METHOD: USING THIS STRATEGY TO TEACH HEALTH DIDACTICS
author De Domenico, Edvane Birelo Lopes
author_facet De Domenico, Edvane Birelo Lopes
Matheus, Maria Clara Cassuli
author_role author
author2 Matheus, Maria Clara Cassuli
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv De Domenico, Edvane Birelo Lopes
Matheus, Maria Clara Cassuli
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior
Educação em Enfermagem
Educação em Saúde
Ensino
topic Educação Superior
Educação em Enfermagem
Educação em Saúde
Ensino
description This study’s objectives were to analyze the representations regarding the relationships between Nursing and Education practices, to reveal expectations regarding the class discipline Teaching Fundamentals, Methods and Techniques, and evaluate the use of the Projects Method. Method: this is a qualitative evaluation research performed between April and June 2007 with first-year students of a Nursing Undergraduate Course. The data were analyzed based on the Social Representations framework and the constructivist postulates. The students revealed that their learning expectations were related with the contents of didactics, human communication, and the teaching-learning process. The Projects Method was considered capable of providing dynamism, interest about the content, and the ability to associate theory and practice, in addition to having favored the amplitude and appreciation of the binomial educate/care.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6494
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6494
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6494/6992
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 30 No. 3 (2009); 413
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 30 n. 3 (2009); 413
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766331826896896