Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Xavier Ravelli, Ana Paula
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Corso da Motta, Maria da Graça
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4530
Resumo: It is qualitative research, using and Creative and Sensible Method and Content Analysis. It aimed to find out how pregnant women experience the use of music to understand the gestational process. Participants were seven primiparous pregnant women, during the third trimester of pregnancy. The study happened in the Basic Health Center in Ponta Grossa, Paraná, Brazil. For data collection, creativity and sensitivity dynamics were employed, called musical dynamics, as well as a semi-structured interviews and observation. Results have showed that music can be employed as a facilitating resource in the teaching/learning process, favoring educators/nurses in their educational activities.
id UFRGS-15_2f8b9f734e7ca69826436dfa8874aaea
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4530
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal careDinámica musical: nueva propuesta metodológica para el trabajo con embarazadas en el prenatalDinâmica musical: nova proposta metodológica no trabalho com gestantes em pré-natalMulheres grávidasTerceiro trimestre da gravidezMúsicaCuidado pré-natalCuidados de enfermagemEducação em saúdeIt is qualitative research, using and Creative and Sensible Method and Content Analysis. It aimed to find out how pregnant women experience the use of music to understand the gestational process. Participants were seven primiparous pregnant women, during the third trimester of pregnancy. The study happened in the Basic Health Center in Ponta Grossa, Paraná, Brazil. For data collection, creativity and sensitivity dynamics were employed, called musical dynamics, as well as a semi-structured interviews and observation. Results have showed that music can be employed as a facilitating resource in the teaching/learning process, favoring educators/nurses in their educational activities.Estudio cualitativo, utilizando Método Creativo y Sensible y Análisis de Contenido. Objetiva conocer el modo que la mujer vive utilizar la música para comprensión del embarazo. Fueran primíparas embarazadas, en tercer ciclo gestacional, y pasó en unidad de salud en Ponta Grossa, Paraná, Brasil. Para la colecta, usó la dinámica de creatividad y sensibilidad, llamada dinámica musical, Entrevista semi-estructurada y observación. Los resultados mostraron que la música empleada como herramienta del proceso enseñanza/aprendizaje, favorece el educador/ enfermero en actividades educativas, promoviendo interaciones y atmósfera favorable para formación de vinculaciones, como al educandos/embarazadas la comprensión del proceso de embarazo.Trata-se de pesquisa qualitativa, utilizando Método Criativo e Sensível e Análise de Conteúdo. Objetiva conhecer como a gestante vivencia a utilização da música no processo ensino/aprendizado em pré-natal. Participaram sete gestantes primíparas, no terceiro trimestre gestacional. O estudo aconteceu na Unidade Básica de Saúde e salão paroquial, ambos em Ponta Grossa, Paraná, Brasil. Para coleta, utilizou-se: dinâmica de criatividade e sensibilidade denominada dinâmica musical, entrevista semi-estruturada e observação. Os resultados desvelaram que a música facilita o processo ensino/aprendizado, favorecendo educador/enfermeiro nas atividades educativas, promovendo ambiente interativo, sonoro; propício à formação de vínculos e, educandos/gestantes, na compreensão da vivência gestacional.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4530Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 25 No. 3 (2004); 367Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 25 n. 3 (2004); 3671983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4530/2460Xavier Ravelli, Ana PaulaCorso da Motta, Maria da Graçainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-11T20:33:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/4530Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-11T20:33:38Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care
Dinámica musical: nueva propuesta metodológica para el trabajo con embarazadas en el prenatal
Dinâmica musical: nova proposta metodológica no trabalho com gestantes em pré-natal
title Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care
spellingShingle Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care
Xavier Ravelli, Ana Paula
Mulheres grávidas
Terceiro trimestre da gravidez
Música
Cuidado pré-natal
Cuidados de enfermagem
Educação em saúde
title_short Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care
title_full Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care
title_fullStr Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care
title_full_unstemmed Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care
title_sort Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care
author Xavier Ravelli, Ana Paula
author_facet Xavier Ravelli, Ana Paula
Corso da Motta, Maria da Graça
author_role author
author2 Corso da Motta, Maria da Graça
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Xavier Ravelli, Ana Paula
Corso da Motta, Maria da Graça
dc.subject.por.fl_str_mv Mulheres grávidas
Terceiro trimestre da gravidez
Música
Cuidado pré-natal
Cuidados de enfermagem
Educação em saúde
topic Mulheres grávidas
Terceiro trimestre da gravidez
Música
Cuidado pré-natal
Cuidados de enfermagem
Educação em saúde
description It is qualitative research, using and Creative and Sensible Method and Content Analysis. It aimed to find out how pregnant women experience the use of music to understand the gestational process. Participants were seven primiparous pregnant women, during the third trimester of pregnancy. The study happened in the Basic Health Center in Ponta Grossa, Paraná, Brazil. For data collection, creativity and sensitivity dynamics were employed, called musical dynamics, as well as a semi-structured interviews and observation. Results have showed that music can be employed as a facilitating resource in the teaching/learning process, favoring educators/nurses in their educational activities.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4530
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4530
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4530/2460
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 25 No. 3 (2004); 367
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 25 n. 3 (2004); 367
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766330632568832