Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4530 |
Resumo: | It is qualitative research, using and Creative and Sensible Method and Content Analysis. It aimed to find out how pregnant women experience the use of music to understand the gestational process. Participants were seven primiparous pregnant women, during the third trimester of pregnancy. The study happened in the Basic Health Center in Ponta Grossa, Paraná, Brazil. For data collection, creativity and sensitivity dynamics were employed, called musical dynamics, as well as a semi-structured interviews and observation. Results have showed that music can be employed as a facilitating resource in the teaching/learning process, favoring educators/nurses in their educational activities. |
id |
UFRGS-15_2f8b9f734e7ca69826436dfa8874aaea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/4530 |
network_acronym_str |
UFRGS-15 |
network_name_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal careDinámica musical: nueva propuesta metodológica para el trabajo con embarazadas en el prenatalDinâmica musical: nova proposta metodológica no trabalho com gestantes em pré-natalMulheres grávidasTerceiro trimestre da gravidezMúsicaCuidado pré-natalCuidados de enfermagemEducação em saúdeIt is qualitative research, using and Creative and Sensible Method and Content Analysis. It aimed to find out how pregnant women experience the use of music to understand the gestational process. Participants were seven primiparous pregnant women, during the third trimester of pregnancy. The study happened in the Basic Health Center in Ponta Grossa, Paraná, Brazil. For data collection, creativity and sensitivity dynamics were employed, called musical dynamics, as well as a semi-structured interviews and observation. Results have showed that music can be employed as a facilitating resource in the teaching/learning process, favoring educators/nurses in their educational activities.Estudio cualitativo, utilizando Método Creativo y Sensible y Análisis de Contenido. Objetiva conocer el modo que la mujer vive utilizar la música para comprensión del embarazo. Fueran primíparas embarazadas, en tercer ciclo gestacional, y pasó en unidad de salud en Ponta Grossa, Paraná, Brasil. Para la colecta, usó la dinámica de creatividad y sensibilidad, llamada dinámica musical, Entrevista semi-estructurada y observación. Los resultados mostraron que la música empleada como herramienta del proceso enseñanza/aprendizaje, favorece el educador/ enfermero en actividades educativas, promoviendo interaciones y atmósfera favorable para formación de vinculaciones, como al educandos/embarazadas la comprensión del proceso de embarazo.Trata-se de pesquisa qualitativa, utilizando Método Criativo e Sensível e Análise de Conteúdo. Objetiva conhecer como a gestante vivencia a utilização da música no processo ensino/aprendizado em pré-natal. Participaram sete gestantes primíparas, no terceiro trimestre gestacional. O estudo aconteceu na Unidade Básica de Saúde e salão paroquial, ambos em Ponta Grossa, Paraná, Brasil. Para coleta, utilizou-se: dinâmica de criatividade e sensibilidade denominada dinâmica musical, entrevista semi-estruturada e observação. Os resultados desvelaram que a música facilita o processo ensino/aprendizado, favorecendo educador/enfermeiro nas atividades educativas, promovendo ambiente interativo, sonoro; propício à formação de vínculos e, educandos/gestantes, na compreensão da vivência gestacional.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4530Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 25 No. 3 (2004); 367Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 25 n. 3 (2004); 3671983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4530/2460Xavier Ravelli, Ana PaulaCorso da Motta, Maria da Graçainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-11T20:33:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/4530Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-11T20:33:38Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care Dinámica musical: nueva propuesta metodológica para el trabajo con embarazadas en el prenatal Dinâmica musical: nova proposta metodológica no trabalho com gestantes em pré-natal |
title |
Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care |
spellingShingle |
Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care Xavier Ravelli, Ana Paula Mulheres grávidas Terceiro trimestre da gravidez Música Cuidado pré-natal Cuidados de enfermagem Educação em saúde |
title_short |
Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care |
title_full |
Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care |
title_fullStr |
Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care |
title_full_unstemmed |
Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care |
title_sort |
Musical dynamics: new methodological proposal at work with pregnant women during prenatal care |
author |
Xavier Ravelli, Ana Paula |
author_facet |
Xavier Ravelli, Ana Paula Corso da Motta, Maria da Graça |
author_role |
author |
author2 |
Corso da Motta, Maria da Graça |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Xavier Ravelli, Ana Paula Corso da Motta, Maria da Graça |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mulheres grávidas Terceiro trimestre da gravidez Música Cuidado pré-natal Cuidados de enfermagem Educação em saúde |
topic |
Mulheres grávidas Terceiro trimestre da gravidez Música Cuidado pré-natal Cuidados de enfermagem Educação em saúde |
description |
It is qualitative research, using and Creative and Sensible Method and Content Analysis. It aimed to find out how pregnant women experience the use of music to understand the gestational process. Participants were seven primiparous pregnant women, during the third trimester of pregnancy. The study happened in the Basic Health Center in Ponta Grossa, Paraná, Brazil. For data collection, creativity and sensitivity dynamics were employed, called musical dynamics, as well as a semi-structured interviews and observation. Results have showed that music can be employed as a facilitating resource in the teaching/learning process, favoring educators/nurses in their educational activities. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-06-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4530 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4530 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4530/2460 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 25 No. 3 (2004); 367 Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 25 n. 3 (2004); 367 1983-1447 0102-6933 reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
collection |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistappgdir@ufrgs.br |
_version_ |
1799766330632568832 |