Activity-Based Management applied in an Intensive Care Unit of a public hospital.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5586 |
Resumo: | This quantitative study proposed to apply Activity-Based Management in an Intensive Care Unit (ICU) of a teaching hospital Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil. The objective of applying that tool was to direct the establishment of strategies, aiming at reducing costs and optimizing human, technological, and financial resources used in intensive care. The process of patient admission in the ICU was the focus of the analysis. Data were collected in six collective interviews with 13 ICU team members. The results showed that Activity-Based Management can be used in an ICU, replicated, and that understanding the care process helps to provide information that aid the management to make decision, to identify the need of improvement, and to include the team members in the ICU management practice. |
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Activity-Based Management applied in an Intensive Care Unit of a public hospital.Gestión Basada en Actividades aplicado en un Centro de Terapia Intensiva de un hospital público.Gestão baseada em atividades aplicada em um centro de terapia intensiva de um hospital públicoUnidades de terapia intensivaOrganização e administraçãoControle de custos.This quantitative study proposed to apply Activity-Based Management in an Intensive Care Unit (ICU) of a teaching hospital Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil. The objective of applying that tool was to direct the establishment of strategies, aiming at reducing costs and optimizing human, technological, and financial resources used in intensive care. The process of patient admission in the ICU was the focus of the analysis. Data were collected in six collective interviews with 13 ICU team members. The results showed that Activity-Based Management can be used in an ICU, replicated, and that understanding the care process helps to provide information that aid the management to make decision, to identify the need of improvement, and to include the team members in the ICU management practice.Esta investigación propone una sistemática de aplicación de la Gestión Basada en Actividades, en un Centro de Terapia Intensiva (CTI) de un hospital de enseñanza de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, como herramienta para nortear la elaboración de estrategias apuntando a reducir costos y a optimizar recursos humanos, tecnológicos y financieros empleados en el tratamiento intensivo. El proceso de internación del paciente en el CTI fue el foco del análisis en la implementación de la sistemática, con enfoque metodológico de investigación cuantitativa, a través del que se tomaron los datos a lo largo de seis entrevistas en grupo con 13 profesionales del equipo de CTI. Este estudio demostró que la Gestión Basada en Actividades puede emplearse en un CTI, permitiendo su replicación y que la compresión del proceso asistencial califica las informaciones gerenciales ofreciendo insumos para la toma de decisiones, la identificación de mejoras y la inclusión del profesional en la práctica gerencial del CTI.Esta pesquisa propõe uma sistemática de aplicação da Gestão Baseada em Atividades em um Centro de Terapia Intensiva (CTI) de um hospital de ensino de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, como ferramenta para nortear a elaboração de estratégias, visando à diminuição de custos e à otimização de recursos humanos, tecnológicos e financeiros empregados no tratamento intensivo. O processo de internação do paciente no CTI foi o foco de análise na implementação da sistemática, através do emprego do enfoque metodológico de pesquisa quantitativa, em que foram coletados os dados, em seis encontros de entrevistas em grupo com 13 profissionais da equipe do CTI. Este estudo demonstrou que a Gestão Baseada em Atividades pode ser empregada em um CTI, permitindo sua replicação, e que a compreensão do processo assistencial qualifica as informações gerenciais subsidiando a tomada de decisão, na identificação de melhorias e na inclusão do profissional na prática gerencial do CTI.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5586Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 2 (2008); 230Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 2 (2008); 2301983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5586/3196Pontalti, GisleneNeves Da Silva Bittencourt, Otávioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T19:50:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/5586Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T19:50:18Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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