Utilization of the problematizing pedagogy in the nursing graduation for the care of the aggressive patient.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siqueira Júnior, Antonio Carlos
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Villela Bueno, Sônia Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4608
Resumo: This investigation aims at identifying, along with the graduation students, the prevailing difficulties in attending the aggressive patient. In this study, an instrument has been applied on the first and on the last day of apprenticeship to third-year students. The analysis occurred in a qualitative way by making use of Paulo Freire’s thematic analysis. It has been observed that most of the students have no experience on attending an aggressive patient and they do not feel in conditions to assist in this situation. The drawn conclusion is therefore that the student realizes his difficulties and an effective change must be made in the way and in the time of teaching this content
id UFRGS-15_57db62561ae09f7d10d95933a6014960
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4608
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Utilization of the problematizing pedagogy in the nursing graduation for the care of the aggressive patient.Utilización de la pedagogía problematizadora en la graduación de enfermería para la atención del paciente agressivo.Utilização da pedagogia problematizadora na graduação de enfermagem para o atendimento do paciente agressivoEducação em enfermagemAgressãoCuidados de enfermagem.This investigation aims at identifying, along with the graduation students, the prevailing difficulties in attending the aggressive patient. In this study, an instrument has been applied on the first and on the last day of apprenticeship to third-year students. The analysis occurred in a qualitative way by making use of Paulo Freire’s thematic analysis. It has been observed that most of the students have no experience on attending an aggressive patient and they do not feel in conditions to assist in this situation. The drawn conclusion is therefore that the student realizes his difficulties and an effective change must be made in the way and in the time of teaching this contentEsta investigación tiene como objetivo identificar, junto a los alumnos de graduación, las dificultades prevalecientes en la atención al paciente agresivo. En este estudio, fue aplicado un instrumento, en el primer y en el último dia de aprendizaje, para los alumnos del tercer año. El análisis ocurrió de manera cualitativa, utilizándose el análisis temático de Paulo Freire. Se constató que la mayor parte de los alumnos no posee la vivencia de haber participado de atención a un paciente agresivo, no sentiendose en condiciones de asistir a la situación. Se puede concluir, por lo tanto, que el alumno percibe su dificultad y es menester un cambio efectivo en la manera y en el momento de enseñarse este contenidoEsta investigação objetiva identificar, com os alunos de graduação, as dificuldades prevalentes no atendimento do paciente agressivo. Neste estudo, foi aplicado um instrumento, no primeiro e no último dia de estágio para os alunos do terceiro ano. A análise ocorreu de forma qualitativa, utilizou-se a análise temática de Paulo Freire. Constatou-se que a maior parte dos alunos não tem a vivência de ter participado do atendimento a um paciente agressivo, não se sentindo em condições de atender à situação. Pode-se concluir então, que o aluno percebe sua dificuldade e faz-se mister uma mudança efetiva na forma e no momento de ensinar este conteúdoEscola de Enfermagem da UFRGS2008-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4608Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 2 (2006); 291Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 2 (2006); 2911983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4608/2528Siqueira Júnior, Antonio CarlosVillela Bueno, Sônia Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T17:44:01Zoai:seer.ufrgs.br:article/4608Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T17:44:01Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Utilization of the problematizing pedagogy in the nursing graduation for the care of the aggressive patient.
Utilización de la pedagogía problematizadora en la graduación de enfermería para la atención del paciente agressivo.
Utilização da pedagogia problematizadora na graduação de enfermagem para o atendimento do paciente agressivo
title Utilization of the problematizing pedagogy in the nursing graduation for the care of the aggressive patient.
spellingShingle Utilization of the problematizing pedagogy in the nursing graduation for the care of the aggressive patient.
Siqueira Júnior, Antonio Carlos
Educação em enfermagem
Agressão
Cuidados de enfermagem.
title_short Utilization of the problematizing pedagogy in the nursing graduation for the care of the aggressive patient.
title_full Utilization of the problematizing pedagogy in the nursing graduation for the care of the aggressive patient.
title_fullStr Utilization of the problematizing pedagogy in the nursing graduation for the care of the aggressive patient.
title_full_unstemmed Utilization of the problematizing pedagogy in the nursing graduation for the care of the aggressive patient.
title_sort Utilization of the problematizing pedagogy in the nursing graduation for the care of the aggressive patient.
author Siqueira Júnior, Antonio Carlos
author_facet Siqueira Júnior, Antonio Carlos
Villela Bueno, Sônia Maria
author_role author
author2 Villela Bueno, Sônia Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Siqueira Júnior, Antonio Carlos
Villela Bueno, Sônia Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em enfermagem
Agressão
Cuidados de enfermagem.
topic Educação em enfermagem
Agressão
Cuidados de enfermagem.
description This investigation aims at identifying, along with the graduation students, the prevailing difficulties in attending the aggressive patient. In this study, an instrument has been applied on the first and on the last day of apprenticeship to third-year students. The analysis occurred in a qualitative way by making use of Paulo Freire’s thematic analysis. It has been observed that most of the students have no experience on attending an aggressive patient and they do not feel in conditions to assist in this situation. The drawn conclusion is therefore that the student realizes his difficulties and an effective change must be made in the way and in the time of teaching this content
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4608
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4608
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4608/2528
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 2 (2006); 291
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 2 (2006); 291
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766331125399552