Self-care deficiencies in patients with gestational diabetes mellitus: a contribution to nursing.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6757 |
Resumo: | Gestational diabetes mellitus can be controlled and its complications prevented, provided clients take part in self-care actions. The objective of the present study was to identify self-care deficiencies in pregnant women suffering from diabetes, and to provide inputs for their educational support. This descriptive study included 12 pregnant women cared at a diabetes and hypertension reference institution in Fortaleza, Ceará, Brazil, in April and May, 2007. Data were collected using a semistructured interview. Analysis was based on Orem’s Nursing General Theory. Self-care deficiencies were related to eating habits, physical activities, sleep and rest, and social interaction. Nurses must provide educational support to these patients, evaluate their self-care capacity, and propose actions that involve the family, as well as group activities in health services. |
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Self-care deficiencies in patients with gestational diabetes mellitus: a contribution to nursing.Déficits de autocuidado en clientes con diabetes mellitus en la gestación: una contribución para la enfermería.Déficits de autocuidado em clientes com diabetes mellitus gestacional: uma contribuição para a enfermagemDiabetes gestacionalAutocuidadoEducação em saúdeModelos de enfermagem.Gestational diabetes mellitus can be controlled and its complications prevented, provided clients take part in self-care actions. The objective of the present study was to identify self-care deficiencies in pregnant women suffering from diabetes, and to provide inputs for their educational support. This descriptive study included 12 pregnant women cared at a diabetes and hypertension reference institution in Fortaleza, Ceará, Brazil, in April and May, 2007. Data were collected using a semistructured interview. Analysis was based on Orem’s Nursing General Theory. Self-care deficiencies were related to eating habits, physical activities, sleep and rest, and social interaction. Nurses must provide educational support to these patients, evaluate their self-care capacity, and propose actions that involve the family, as well as group activities in health services.La diabetes mellitus en la gestación puede ser controlado y sus complicaciones prevenidas, desde que las pacientes se involucren en acciones de autocuidado. El objetivo fue identificar los déficits de autocuidado en embarazadas con diabetes y proponerles herramientas como ayuda educativa. Se realizó un estudio descriptivo con 12 embarazadas registradas en una institución de gran importancia en Fortaleza, Ceará, Brasil, en los meses de abril a mayo de 2007. Se utilizó una entrevista estructurada para la toma de información. Su análisis se basó en la Teoría General de Enfermería de Orem. Se señalaron déficits de autocuidado relacionados a la dieta, actividad física, sueño e interacción social. Es muy necesario que las mujeres observen acciones de autocuidado. El enfermero debe actuar en el apoyo educativo, evaluando la capacidad de las mujeres para el autocuidado y proponiendo acciones que impliquen a la familia, así como programas de actividades grupales en el servicio de salud.O diabetes mellitus gestacional pode ser controlado e suas complicações prevenidas, desde que as clientes envolvam- se em ações de autocuidado. Objetivou-se identificar déficits de autocuidado em gestantes diabéticas e propor subsídios para o apoio-educativo a essas gestantes. Foi realizado um estudo descritivo com 12 gestantes cadastradas em uma instituição referência em diabetes e hipertensão em Fortaleza, Ceará, nos meses de abril a maio de 2007. Utilizou-se entrevista semi-estruturada para a coleta das informações. A sua análise foi fundamentadas na Teoria Geral de Enfermagem de Orem. Encontraram-se déficits de autocuidado relacionados à dieta, atividade física, sono e repouso, e interação social. O enfermeiro deve atuar no apoio-educativo, avaliando a capacidade delas para o autocuidado, e propondo ações que envolvam a família e programas de atividades grupais no serviço de saúde.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-11-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6757Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 3 (2008); 374Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 3 (2008); 3741983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6757/4061Aparecida Pinheiro, Camila LandimMoreira Pequeno Milomens, KallyneRocha Diógenes, Maria Albertinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T19:53:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/6757Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T19:53:19Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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