Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kohlrausch, Eglê
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Girardon da Rosa, Ninon
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4283
Resumo: In this article the authors establish a connection between health care models and pedagogical trends considering their education and health care experiences in the hospital and in the communities and also the review of the literature. The pedagogical trends and health care models used by nurses in nursing education demonstrate their world view. Therefore it is important that they understand what is behind their practice so that nursing is in a political and historical context and its practice can foster the social transformation or keep the status quo. The purpose of this study is to contribute to the construction of nursing education.
id UFRGS-15_8afec8150366ba887e4c27d26cd4336c
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4283
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing educationRelacionando os modelos assistenciais e as tendências pedagógicas em saúde: subsídios para a ação educativa da enfermeiraModelos assistenciaisTendências pedagógicasAção educativa da enfermeiraIn this article the authors establish a connection between health care models and pedagogical trends considering their education and health care experiences in the hospital and in the communities and also the review of the literature. The pedagogical trends and health care models used by nurses in nursing education demonstrate their world view. Therefore it is important that they understand what is behind their practice so that nursing is in a political and historical context and its practice can foster the social transformation or keep the status quo. The purpose of this study is to contribute to the construction of nursing education.Partiendo de las experiencias de los autores en actividades de Educación y Salud, tanto en los campos hospitalares y comunitarios como de la revisión de literatura; se establece una relación entre los modelos asistenciales y las tendencias pedagógicas con el propósito de contribuir para la (re)construcción de la acción educadora del Enfermero. Estas tendencias pedagógicas así como los modelos asistenciales adoptados por el Enfermero al ejercer su acción educadora, demostran su visión del mundo. Siendo así, consideramos fundamental que el Enfermero sepa discernir lo que está por atrás de su práctica, pues la Enfermeria hace parte de un contexto histórico y político y su trabajo puede ser un medio de transformación social o de mantener el status quo.A partir das vivências das autoras em atividades de Educação e Saúde no âmbito hospitalar e comunitário e da revisão da literatura, estabelece-se uma relação entre os modelos assistenciais e as tendências pedagógicas com o propósito de contribuir para a (re)construção da ação educativa do enfermeiro. As tendências pedagógicas, bem como os modelos assistenciais adotados pela enfermeira ao exercer a ação educativa, demonstram sua visão de mundo. Assim, considera-se fundamental que a enfermeira saiba discernir o que está por trás de sua prática, pois a enfermagem faz parte de um contexto histórico e político e o seu trabalho pode ser um meio de transformação social ou de manutenção do status quo.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4283Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 20 (1999): Número Especial; 113Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 20 (1999): Número Especial; 1131983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4283/2248Kohlrausch, EglêGirardon da Rosa, Ninoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T17:19:25Zoai:seer.ufrgs.br:article/4283Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T17:19:25Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education
Relacionando os modelos assistenciais e as tendências pedagógicas em saúde: subsídios para a ação educativa da enfermeira
title Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education
spellingShingle Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education
Kohlrausch, Eglê
Modelos assistenciais
Tendências pedagógicas
Ação educativa da enfermeira
title_short Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education
title_full Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education
title_fullStr Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education
title_full_unstemmed Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education
title_sort Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education
author Kohlrausch, Eglê
author_facet Kohlrausch, Eglê
Girardon da Rosa, Ninon
author_role author
author2 Girardon da Rosa, Ninon
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kohlrausch, Eglê
Girardon da Rosa, Ninon
dc.subject.por.fl_str_mv Modelos assistenciais
Tendências pedagógicas
Ação educativa da enfermeira
topic Modelos assistenciais
Tendências pedagógicas
Ação educativa da enfermeira
description In this article the authors establish a connection between health care models and pedagogical trends considering their education and health care experiences in the hospital and in the communities and also the review of the literature. The pedagogical trends and health care models used by nurses in nursing education demonstrate their world view. Therefore it is important that they understand what is behind their practice so that nursing is in a political and historical context and its practice can foster the social transformation or keep the status quo. The purpose of this study is to contribute to the construction of nursing education.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4283
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4283
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4283/2248
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 20 (1999): Número Especial; 113
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 20 (1999): Número Especial; 113
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766329543098368