Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4283 |
Resumo: | In this article the authors establish a connection between health care models and pedagogical trends considering their education and health care experiences in the hospital and in the communities and also the review of the literature. The pedagogical trends and health care models used by nurses in nursing education demonstrate their world view. Therefore it is important that they understand what is behind their practice so that nursing is in a political and historical context and its practice can foster the social transformation or keep the status quo. The purpose of this study is to contribute to the construction of nursing education. |
id |
UFRGS-15_8afec8150366ba887e4c27d26cd4336c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/4283 |
network_acronym_str |
UFRGS-15 |
network_name_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing educationRelacionando os modelos assistenciais e as tendências pedagógicas em saúde: subsídios para a ação educativa da enfermeiraModelos assistenciaisTendências pedagógicasAção educativa da enfermeiraIn this article the authors establish a connection between health care models and pedagogical trends considering their education and health care experiences in the hospital and in the communities and also the review of the literature. The pedagogical trends and health care models used by nurses in nursing education demonstrate their world view. Therefore it is important that they understand what is behind their practice so that nursing is in a political and historical context and its practice can foster the social transformation or keep the status quo. The purpose of this study is to contribute to the construction of nursing education.Partiendo de las experiencias de los autores en actividades de Educación y Salud, tanto en los campos hospitalares y comunitarios como de la revisión de literatura; se establece una relación entre los modelos asistenciales y las tendencias pedagógicas con el propósito de contribuir para la (re)construcción de la acción educadora del Enfermero. Estas tendencias pedagógicas así como los modelos asistenciales adoptados por el Enfermero al ejercer su acción educadora, demostran su visión del mundo. Siendo así, consideramos fundamental que el Enfermero sepa discernir lo que está por atrás de su práctica, pues la Enfermeria hace parte de un contexto histórico y político y su trabajo puede ser un medio de transformación social o de mantener el status quo.A partir das vivências das autoras em atividades de Educação e Saúde no âmbito hospitalar e comunitário e da revisão da literatura, estabelece-se uma relação entre os modelos assistenciais e as tendências pedagógicas com o propósito de contribuir para a (re)construção da ação educativa do enfermeiro. As tendências pedagógicas, bem como os modelos assistenciais adotados pela enfermeira ao exercer a ação educativa, demonstram sua visão de mundo. Assim, considera-se fundamental que a enfermeira saiba discernir o que está por trás de sua prática, pois a enfermagem faz parte de um contexto histórico e político e o seu trabalho pode ser um meio de transformação social ou de manutenção do status quo.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4283Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 20 (1999): Número Especial; 113Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 20 (1999): Número Especial; 1131983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4283/2248Kohlrausch, EglêGirardon da Rosa, Ninoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T17:19:25Zoai:seer.ufrgs.br:article/4283Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T17:19:25Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education Relacionando os modelos assistenciais e as tendências pedagógicas em saúde: subsídios para a ação educativa da enfermeira |
title |
Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education |
spellingShingle |
Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education Kohlrausch, Eglê Modelos assistenciais Tendências pedagógicas Ação educativa da enfermeira |
title_short |
Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education |
title_full |
Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education |
title_fullStr |
Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education |
title_full_unstemmed |
Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education |
title_sort |
Connecting care models and health pedagogical trends: subsidies to nursing education |
author |
Kohlrausch, Eglê |
author_facet |
Kohlrausch, Eglê Girardon da Rosa, Ninon |
author_role |
author |
author2 |
Girardon da Rosa, Ninon |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kohlrausch, Eglê Girardon da Rosa, Ninon |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelos assistenciais Tendências pedagógicas Ação educativa da enfermeira |
topic |
Modelos assistenciais Tendências pedagógicas Ação educativa da enfermeira |
description |
In this article the authors establish a connection between health care models and pedagogical trends considering their education and health care experiences in the hospital and in the communities and also the review of the literature. The pedagogical trends and health care models used by nurses in nursing education demonstrate their world view. Therefore it is important that they understand what is behind their practice so that nursing is in a political and historical context and its practice can foster the social transformation or keep the status quo. The purpose of this study is to contribute to the construction of nursing education. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-05-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4283 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4283 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4283/2248 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 20 (1999): Número Especial; 113 Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 20 (1999): Número Especial; 113 1983-1447 0102-6933 reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
collection |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistappgdir@ufrgs.br |
_version_ |
1799766329543098368 |