Living workshop: an environment prompt to build an assistance to a hospital abused child

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosaria Eidt, Olga
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Biehl, Jane Izabel, Algeri, Simone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4173
Resumo: The present study has the objective to rethink and to build a nursing assistance to a hospitalized abused child by his/her family, based on living experiences, feelings and expectations of nurses and auxiliary personnel. The methodological concept used was the “living learning experience into the group”, defined as “living workshop”. The thoughts brought and shared by the nursing caregivers, gave opportunity to the group to perceive and to feel themselves as people who face in their life routine the phenomenon called “abused child” and “family member-aggressor”. The meaning aroused from the nursing care legitimated the fact that the nursing caregiver is the one who needs to be cared.
id UFRGS-15_a33f7d346662f464083aa96927fc4242
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4173
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Living workshop: an environment prompt to build an assistance to a hospital abused childAtelier de vivências: um ambiente propício à construção do cuidado à criança hospitalizada por maus-tratosCriança hospitalizada por maus-tratosCuidadores de enfermagemAtelier de vivênciasPercepções e sentimentosThe present study has the objective to rethink and to build a nursing assistance to a hospitalized abused child by his/her family, based on living experiences, feelings and expectations of nurses and auxiliary personnel. The methodological concept used was the “living learning experience into the group”, defined as “living workshop”. The thoughts brought and shared by the nursing caregivers, gave opportunity to the group to perceive and to feel themselves as people who face in their life routine the phenomenon called “abused child” and “family member-aggressor”. The meaning aroused from the nursing care legitimated the fact that the nursing caregiver is the one who needs to be cared.El presente artículo tiene como objetivo repensar y construir una práctica asistencial para niños hospitalizados por maltratos de los familiares, a partir de las vivencias, sentimientos y expectativas de enfermeras y ayudantes de enfermería. La base metodologica de la “oficina de vivencias” fue la aprendizage a partir de las experiencias vividas en el grupo. El contexto de la experiencia y las reflexiones compartidas por los cuidadores de enfermería, criaran la oportunidad para que los miembros del grupo diesen cuenta y sentiesen a ellos mismos como personas que enfrentan, en su cotidiano, el fenómeno del niño maltratado y familiares que maltratan. Los significados emergidos de los cuidados de enfermería también legitimaron que el cuidador de enfermería es un ser que necesita de cuidados.O presente estudo tem como objetivo repensar e construir, a partir das vivências, sentimentos e expectativas das enfermeiras e auxiliares de enfermagem, uma prática assistencial às crianças hospitalizadas por maus-tratos familiares. A base metodológica foi a “Aprendizagem vivenciada em grupo”, denominada de “Atelier de Vivências”. O contexto da experiência concreta e reflexões trazidas e compartilhadas pelos cuidadores de enfermagem oportunizou perceberem-se e sentirem-se como pessoas que enfrentam no seu cotidiano o fenômeno criança maltratada e familiar agressor. Os significados emergidos do cuidado de enfermagem trouxeram também a legitimação de que o cuidador de enfermagem é um ser que necessita ser cuidado.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4173Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 19 No. 1 (1998); 47Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 19 n. 1 (1998); 471983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4173/2211Rosaria Eidt, OlgaBiehl, Jane IzabelAlgeri, Simoneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-25T20:36:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/4173Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-25T20:36:04Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Living workshop: an environment prompt to build an assistance to a hospital abused child
Atelier de vivências: um ambiente propício à construção do cuidado à criança hospitalizada por maus-tratos
title Living workshop: an environment prompt to build an assistance to a hospital abused child
spellingShingle Living workshop: an environment prompt to build an assistance to a hospital abused child
Rosaria Eidt, Olga
Criança hospitalizada por maus-tratos
Cuidadores de enfermagem
Atelier de vivências
Percepções e sentimentos
title_short Living workshop: an environment prompt to build an assistance to a hospital abused child
title_full Living workshop: an environment prompt to build an assistance to a hospital abused child
title_fullStr Living workshop: an environment prompt to build an assistance to a hospital abused child
title_full_unstemmed Living workshop: an environment prompt to build an assistance to a hospital abused child
title_sort Living workshop: an environment prompt to build an assistance to a hospital abused child
author Rosaria Eidt, Olga
author_facet Rosaria Eidt, Olga
Biehl, Jane Izabel
Algeri, Simone
author_role author
author2 Biehl, Jane Izabel
Algeri, Simone
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosaria Eidt, Olga
Biehl, Jane Izabel
Algeri, Simone
dc.subject.por.fl_str_mv Criança hospitalizada por maus-tratos
Cuidadores de enfermagem
Atelier de vivências
Percepções e sentimentos
topic Criança hospitalizada por maus-tratos
Cuidadores de enfermagem
Atelier de vivências
Percepções e sentimentos
description The present study has the objective to rethink and to build a nursing assistance to a hospitalized abused child by his/her family, based on living experiences, feelings and expectations of nurses and auxiliary personnel. The methodological concept used was the “living learning experience into the group”, defined as “living workshop”. The thoughts brought and shared by the nursing caregivers, gave opportunity to the group to perceive and to feel themselves as people who face in their life routine the phenomenon called “abused child” and “family member-aggressor”. The meaning aroused from the nursing care legitimated the fact that the nursing caregiver is the one who needs to be cared.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4173
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4173
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4173/2211
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 19 No. 1 (1998); 47
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 19 n. 1 (1998); 47
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766329479135232