Mothers’ knowledge and practices in 0 to 6-month-old infant care

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Argenta Zanatta, Elisangela
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Corso da Motta, Maria da Graça
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3152
Resumo: Mothers’ knowledge and practices must be understood to be recognized by health care professionals. This was a qualitative investigation with a participatory approach carried out with 10 mothers who attended a Family Health Team in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. The study aimed at knowing their knowledge and practices as to the health of 0 to 6-month-old infants. Information was collected during four meetings, called “reflective-educative process”. Such process is based on the theoretical-methodological strategy of the Circles of Culture proposed by Paulo Freire. Information was submitted to content analysis. The study reveals the existence of dissonance between what mothers know and what they actually do in when it comes to childcare. It also indicates the need for greater proximity between health care professionals and families so that information on child health care is shared.
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spelling Mothers’ knowledge and practices in 0 to 6-month-old infant careSaberes y prácticas de las madres en el cuidado al niño de cero a seis mesesSaberes e práticas de mães no cuidado à criança de zero a seis mesesRelações mãe-filhoCuidado do lactenteBem-estar da criançaCuidados de enfermagemMothers’ knowledge and practices must be understood to be recognized by health care professionals. This was a qualitative investigation with a participatory approach carried out with 10 mothers who attended a Family Health Team in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. The study aimed at knowing their knowledge and practices as to the health of 0 to 6-month-old infants. Information was collected during four meetings, called “reflective-educative process”. Such process is based on the theoretical-methodological strategy of the Circles of Culture proposed by Paulo Freire. Information was submitted to content analysis. The study reveals the existence of dissonance between what mothers know and what they actually do in when it comes to childcare. It also indicates the need for greater proximity between health care professionals and families so that information on child health care is shared.Los saberes y prácticas de cuidados de las madres necesitan ser entendidos para seren reconocidos por los professionales de la salud. Se realizó una investigación cualitativa con abordaje participativa, con diez madres atendidas en un Equipo de Salud de la Familia del estado de Rio Grande do Sul, Brasil, objectivando conocer sus saberes y prácticas de cuidado al niño de cero a seis meses de vida. Para colectar las informaciones, se realizaran cuatro encuentros intitulados “proceso reflexivo-educativo”, fundamentado en la estrategia teórico-metodológica de los Círculos de Cultura, propuesta por Paulo Freire. Las informaciones fueran sometidas al analisis de contenido. El estudio reveló la existencia de una disonancia entre el saber y el hacer de las madres frente a los cuidados con el hijo y indicó para la necesidad de una mayor aproximación entre los profesionales de salud y la familia con vistas al cambio de informaciones y a la alianza de saberes en el cuidado de la salud del niño.Os saberes e práticas de cuidados das mães precisam ser entendidos para serem reconhecidos pelos profissionais de saúde. Realizou-se uma investigação qualitativa com abordagem participativa, com dez mães atendidas em uma Equipe de Saúde da Família do Estado do Rio Grande do Sul, objetivando conhecer seus saberes e práticas de cuidado à criança de zero a seis meses de vida. Para coletar as informações, realizaram-se quatro encontros intitulados “processo reflexivo-educativo”, fundamentado na estratégia teórico-metodológica dos Círculos de Cultura, proposta por Paulo Freire. As informações foram submetidas à análise de conteúdo. O estudo revelou a existência de uma dissonância entre o saber e o fazer das mães frente aos cuidados com o filho e apontou para a necessidade de uma maior aproximação entre os profissionais de saúde e a família, visando à troca de informações e à aliança de saberes no cuidado da saúde da criança.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-06-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3152Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 4 (2007); 556Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 4 (2007); 5561983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3152/1725Argenta Zanatta, ElisangelaCorso da Motta, Maria da Graçainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T18:21:45Zoai:seer.ufrgs.br:article/3152Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T18:21:45Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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