Health education with community groups: a strategy that facilitates health promotion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrêa de Souza, Aline
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: dos Santos Colomé, Isabel Cristina, Escopelli Deves Costa, Lilian, Leidens Corrêa de Oliveira, Dora Lúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4547
Resumo: This paper highlights a few aspects of health promotion and education that enable reasoning over the pertinence of the work developed with groups in the community. Group work makes it possible breaking the traditional vertical relationship between the health professional and the subject of his/her action. It is also a strategy that facilitates the expression of individual and collective needs, expectations and life circumstances that influence health.
id UFRGS-15_a37085cbacb5f9cc5751a2a3d20cfd1d
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4547
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Health education with community groups: a strategy that facilitates health promotionLa educación en salud con grupos en la comunidad: una estrategia facilitadora de promoción de la saludA educação em saúde com grupos na comunidade: uma estratégia facilitadora da promoção da saúdePromoção da saúdeEducação em saúdeParticipação comunitáriaThis paper highlights a few aspects of health promotion and education that enable reasoning over the pertinence of the work developed with groups in the community. Group work makes it possible breaking the traditional vertical relationship between the health professional and the subject of his/her action. It is also a strategy that facilitates the expression of individual and collective needs, expectations and life circumstances that influence health.El artículo destaca algunos aspectos de la promoción de la salud y de la educación en salud que permiten argumentar sobre la pertinencia del trabajo desarrollado con grupos en la comunidad. El trabajo en grupo posibilita la quiebra de la tradicional relación vertical que existe entre el profesional de la salud y el sujeto de su acción, siendo una estrategia facilitadora de la expresión individual y colectiva de las necesidades, expectativas y circunstancias de vida que influyen en la salud.O artigo destaca aspectos da promoção da saúde e da educação em saúde que permitem argumentar sobre a pertinência do trabalho desenvolvido com grupos na comunidade. O trabalho em grupo possibilita a quebra da tradicional relação vertical que existe entre o profissional da saúde e o sujeito da sua ação, sendo uma estratégia facilitadora da expressão individual e coletiva das necessidades, expectativas, e circunstâncias de vida que influenciam a saúde.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4547Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 26 No. 2 (2005); 147Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 26 n. 2 (2005); 1471983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4547/2478Corrêa de Souza, Alinedos Santos Colomé, Isabel CristinaEscopelli Deves Costa, LilianLeidens Corrêa de Oliveira, Dora Lúciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-11T20:33:57Zoai:seer.ufrgs.br:article/4547Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-11T20:33:57Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Health education with community groups: a strategy that facilitates health promotion
La educación en salud con grupos en la comunidad: una estrategia facilitadora de promoción de la salud
A educação em saúde com grupos na comunidade: uma estratégia facilitadora da promoção da saúde
title Health education with community groups: a strategy that facilitates health promotion
spellingShingle Health education with community groups: a strategy that facilitates health promotion
Corrêa de Souza, Aline
Promoção da saúde
Educação em saúde
Participação comunitária
title_short Health education with community groups: a strategy that facilitates health promotion
title_full Health education with community groups: a strategy that facilitates health promotion
title_fullStr Health education with community groups: a strategy that facilitates health promotion
title_full_unstemmed Health education with community groups: a strategy that facilitates health promotion
title_sort Health education with community groups: a strategy that facilitates health promotion
author Corrêa de Souza, Aline
author_facet Corrêa de Souza, Aline
dos Santos Colomé, Isabel Cristina
Escopelli Deves Costa, Lilian
Leidens Corrêa de Oliveira, Dora Lúcia
author_role author
author2 dos Santos Colomé, Isabel Cristina
Escopelli Deves Costa, Lilian
Leidens Corrêa de Oliveira, Dora Lúcia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corrêa de Souza, Aline
dos Santos Colomé, Isabel Cristina
Escopelli Deves Costa, Lilian
Leidens Corrêa de Oliveira, Dora Lúcia
dc.subject.por.fl_str_mv Promoção da saúde
Educação em saúde
Participação comunitária
topic Promoção da saúde
Educação em saúde
Participação comunitária
description This paper highlights a few aspects of health promotion and education that enable reasoning over the pertinence of the work developed with groups in the community. Group work makes it possible breaking the traditional vertical relationship between the health professional and the subject of his/her action. It is also a strategy that facilitates the expression of individual and collective needs, expectations and life circumstances that influence health.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4547
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4547
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4547/2478
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 26 No. 2 (2005); 147
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 26 n. 2 (2005); 147
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766330660880384