‘Não fala o nome dele, senão ele vai aparecer aqui’:: interseccionalidade e performance em narrativas de crianças pequenas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos da Presença |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/124444 |
Resumo: | This article is based on a narrative event that took place between 5 and 6-year-old children in a Federal District public kindergarten, in which characters such as "God", "Harry Potter's Monster" and "ZéPelinda" (among others), were evoked, to promote a debate about how young children use social markers of difference. Religious, ethnic-racial and gender issues emerge from their narrative performances in intersectional distinctions, which allows us to understand how these markers, and the politics of fear that often impose them, operate in children's social lives since a very early age. |
id |
UFRGS-17_15aff90b24d7e41bea62e39643015daa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/124444 |
network_acronym_str |
UFRGS-17 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
repository_id_str |
|
spelling |
‘Não fala o nome dele, senão ele vai aparecer aqui’:: interseccionalidade e performance em narrativas de crianças pequenasnarrative performance, children education, social markers of difference, interseccionalityperformance narrative, éducation de la petite enfance, marqueurs sociaux de la différence, intersectionnalité.Estudos da PerformanceMarcadores Sociais da DiferençaInterseccionalidadeNarrativas OraisEducação InfantilThis article is based on a narrative event that took place between 5 and 6-year-old children in a Federal District public kindergarten, in which characters such as "God", "Harry Potter's Monster" and "ZéPelinda" (among others), were evoked, to promote a debate about how young children use social markers of difference. Religious, ethnic-racial and gender issues emerge from their narrative performances in intersectional distinctions, which allows us to understand how these markers, and the politics of fear that often impose them, operate in children's social lives since a very early age.Cet article part d'un événement narratif qui s'est déroulé entre des enfants de 5 et 6 ans dans une classe d'éducation préscolaire d'une école publique du District Fédéral - Brésil, dans lequel des personnages tels que "Deus" et "Zé Pelinda" (entre autres) ont été évoqués pour promouvoir un débat sur la façon dont les jeunes enfants utilisent des marqueurs sociaux de différence. Les enjeux religieux, ethnico-raciaux et de genre émergent de leurs performances narratives dans un croisement intersectionnel de distinctions, ce qui permet de comprendre comment ces marqueurs, et les politiques de peur qui les imposent, opèrent dans la vie sociale des enfants dès le plus jeune âge. Este artigo parte de um evento narrativo ocorrido entre crianças de 5 e 6 anos numa turma de Educação Infantil de uma escola pública do Distrito Federal, no qual foram evocados personagens como Deus e Zé Pelinda (entre outros), para promover um debate sobre como crianças pequenas acionam marcadores sociais da diferença. Questões religiosas, étnico-raciais e de gênero emergem de suas performances narrativas num cruzamento interseccional de distinções, o que permite depreender como esses marcadores, e as políticas do medo que frequentemente os impõem, operam na vida social das crianças desde uma idade muito precoce.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/124444Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 13 No. 1 (2023): Jan./Mar. 2023; 1-23Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No. 1 (2023): Jan./Mar. 2023; 1-23Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No 1 (2023): Jan./Mar. 2023; 1-23Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 13 n. 1 (2023): Jan./Mar. 2023; 1-232237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/124444/87334Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessHartmann, LucianaSales da Cruz Vieira, Débora Cristina2022-12-23T18:51:57Zoai:seer.ufrgs.br:article/124444Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2022-12-23T18:51:57Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
‘Não fala o nome dele, senão ele vai aparecer aqui’:: interseccionalidade e performance em narrativas de crianças pequenas |
title |
‘Não fala o nome dele, senão ele vai aparecer aqui’:: interseccionalidade e performance em narrativas de crianças pequenas |
spellingShingle |
‘Não fala o nome dele, senão ele vai aparecer aqui’:: interseccionalidade e performance em narrativas de crianças pequenas Hartmann, Luciana narrative performance, children education, social markers of difference, interseccionality performance narrative, éducation de la petite enfance, marqueurs sociaux de la différence, intersectionnalité. Estudos da Performance Marcadores Sociais da Diferença Interseccionalidade Narrativas Orais Educação Infantil |
title_short |
‘Não fala o nome dele, senão ele vai aparecer aqui’:: interseccionalidade e performance em narrativas de crianças pequenas |
title_full |
‘Não fala o nome dele, senão ele vai aparecer aqui’:: interseccionalidade e performance em narrativas de crianças pequenas |
title_fullStr |
‘Não fala o nome dele, senão ele vai aparecer aqui’:: interseccionalidade e performance em narrativas de crianças pequenas |
title_full_unstemmed |
‘Não fala o nome dele, senão ele vai aparecer aqui’:: interseccionalidade e performance em narrativas de crianças pequenas |
title_sort |
‘Não fala o nome dele, senão ele vai aparecer aqui’:: interseccionalidade e performance em narrativas de crianças pequenas |
author |
Hartmann, Luciana |
author_facet |
Hartmann, Luciana Sales da Cruz Vieira, Débora Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Sales da Cruz Vieira, Débora Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hartmann, Luciana Sales da Cruz Vieira, Débora Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
narrative performance, children education, social markers of difference, interseccionality performance narrative, éducation de la petite enfance, marqueurs sociaux de la différence, intersectionnalité. Estudos da Performance Marcadores Sociais da Diferença Interseccionalidade Narrativas Orais Educação Infantil |
topic |
narrative performance, children education, social markers of difference, interseccionality performance narrative, éducation de la petite enfance, marqueurs sociaux de la différence, intersectionnalité. Estudos da Performance Marcadores Sociais da Diferença Interseccionalidade Narrativas Orais Educação Infantil |
description |
This article is based on a narrative event that took place between 5 and 6-year-old children in a Federal District public kindergarten, in which characters such as "God", "Harry Potter's Monster" and "ZéPelinda" (among others), were evoked, to promote a debate about how young children use social markers of difference. Religious, ethnic-racial and gender issues emerge from their narrative performances in intersectional distinctions, which allows us to understand how these markers, and the politics of fear that often impose them, operate in children's social lives since a very early age. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/124444 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/124444 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/124444/87334 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presença info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presença |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 13 No. 1 (2023): Jan./Mar. 2023; 1-23 Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No. 1 (2023): Jan./Mar. 2023; 1-23 Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No 1 (2023): Jan./Mar. 2023; 1-23 Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 13 n. 1 (2023): Jan./Mar. 2023; 1-23 2237-2660 reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presença instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
collection |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rev.presenca@gmail.com |
_version_ |
1799766310626787328 |