The Leap of the Cat or Reflections on the Actor's Presence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos da Presença |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/22791 |
Resumo: | This article intertwines reflections on the development of the actor's physical presence through the preexpressive use of the Neuter Mask technique, according to the pedagogic system of Jacques Lecoq, in an academic and artistic experiment with undergraduates from the Theatre programme at Universidade Federal do Rio Grande do Sul during the development of the play O Sobrado. |
id |
UFRGS-17_291636f6e5ae58bc502a33f4078adf4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/22791 |
network_acronym_str |
UFRGS-17 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
repository_id_str |
|
spelling |
The Leap of the Cat or Reflections on the Actor's PresenceLe Bond du Chat ou Réflexions sur la Présence Physique de l’ActeurO pulo do gato ou reflexões sobre a presença do atorThe Art of the ActorJacques LecoqO Sobrado (play)Pre-expressivityNeuter MaskL’Art de l’ActeurJacques LecoqO Sobrado (spectacle)Pré-expressivitéMasque NeutreA Arte do AtorJacques LecoqO Sobrado (espetáculo)Pré-expressividadeMáscara NeutraThis article intertwines reflections on the development of the actor's physical presence through the preexpressive use of the Neuter Mask technique, according to the pedagogic system of Jacques Lecoq, in an academic and artistic experiment with undergraduates from the Theatre programme at Universidade Federal do Rio Grande do Sul during the development of the play O Sobrado.Cet article tisse des réflexions sur le développement de la présence physique de l`acteur à partir d’un travail pré-expressif portant sur la technique du Masque Neutre. Ce travail a été réalisé suivant le système pédagogique de Jacques Lecoq, dans le cadre d’une expérience academico-artistique avec des étudiants du Cursus Théâtre à l`Universidade Federal do Rio Grande do Sul, durant le processus de création du spectacle O Sobrado.Este artigo tece reflexões sobre o desenvolvimento da presença física do ator através de um trabalho pré- expressivo com a técnica da Máscara Neutra, segundo o sistema pedagógico de Jacques Lecoq, numa experiência acadêmico/artística com alunos do curso de Teatro da Universidade Federal do Rio Grande do Sul durante o processo de criação do espetáculo O Sobrado.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/22791Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 1 No. 2 (2011): jul./dez. 2011; 298-314Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 1 No. 2 (2011): jul./dez. 2011; 298-314Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 1 No 2 (2011): jul./dez. 2011; 298-314Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 1 n. 2 (2011): jul./dez. 2011; 298-3142237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/22791/50177Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarocco, Inês AlcarazHeidrich, ElisaCabeda, KalisyPhilippsen, PhilipeFiatt, Rodrigo2022-10-19T12:57:35Zoai:seer.ufrgs.br:article/22791Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2022-10-19T12:57:35Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Leap of the Cat or Reflections on the Actor's Presence Le Bond du Chat ou Réflexions sur la Présence Physique de l’Acteur O pulo do gato ou reflexões sobre a presença do ator |
title |
The Leap of the Cat or Reflections on the Actor's Presence |
spellingShingle |
The Leap of the Cat or Reflections on the Actor's Presence Marocco, Inês Alcaraz The Art of the Actor Jacques Lecoq O Sobrado (play) Pre-expressivity Neuter Mask L’Art de l’Acteur Jacques Lecoq O Sobrado (spectacle) Pré-expressivité Masque Neutre A Arte do Ator Jacques Lecoq O Sobrado (espetáculo) Pré-expressividade Máscara Neutra |
title_short |
The Leap of the Cat or Reflections on the Actor's Presence |
title_full |
The Leap of the Cat or Reflections on the Actor's Presence |
title_fullStr |
The Leap of the Cat or Reflections on the Actor's Presence |
title_full_unstemmed |
The Leap of the Cat or Reflections on the Actor's Presence |
title_sort |
The Leap of the Cat or Reflections on the Actor's Presence |
author |
Marocco, Inês Alcaraz |
author_facet |
Marocco, Inês Alcaraz Heidrich, Elisa Cabeda, Kalisy Philippsen, Philipe Fiatt, Rodrigo |
author_role |
author |
author2 |
Heidrich, Elisa Cabeda, Kalisy Philippsen, Philipe Fiatt, Rodrigo |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marocco, Inês Alcaraz Heidrich, Elisa Cabeda, Kalisy Philippsen, Philipe Fiatt, Rodrigo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
The Art of the Actor Jacques Lecoq O Sobrado (play) Pre-expressivity Neuter Mask L’Art de l’Acteur Jacques Lecoq O Sobrado (spectacle) Pré-expressivité Masque Neutre A Arte do Ator Jacques Lecoq O Sobrado (espetáculo) Pré-expressividade Máscara Neutra |
topic |
The Art of the Actor Jacques Lecoq O Sobrado (play) Pre-expressivity Neuter Mask L’Art de l’Acteur Jacques Lecoq O Sobrado (spectacle) Pré-expressivité Masque Neutre A Arte do Ator Jacques Lecoq O Sobrado (espetáculo) Pré-expressividade Máscara Neutra |
description |
This article intertwines reflections on the development of the actor's physical presence through the preexpressive use of the Neuter Mask technique, according to the pedagogic system of Jacques Lecoq, in an academic and artistic experiment with undergraduates from the Theatre programme at Universidade Federal do Rio Grande do Sul during the development of the play O Sobrado. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/22791 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/22791 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/22791/50177 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presença info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presença |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 1 No. 2 (2011): jul./dez. 2011; 298-314 Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 1 No. 2 (2011): jul./dez. 2011; 298-314 Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 1 No 2 (2011): jul./dez. 2011; 298-314 Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 1 n. 2 (2011): jul./dez. 2011; 298-314 2237-2660 reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presença instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
collection |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rev.presenca@gmail.com |
_version_ |
1799766306741813248 |