Impersonal Presences: tones of human in the landscape-scene
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos da Presença |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/69866 |
Resumo: | Considered as an acting feature, presence is generally approached from the actor’s perspective. Disrupting this conception, this work intends to grasp presence as a relational, not a personal quality. For this purpose, two performances will be analyzed: Heiner Goebbels’s Stifters Dinge and Claude Régy’s Variations on death. Created as landscapes, both performances develop a non-anthropocentric aesthetics of the scene and allow envision presence as a perception phenomenon and from the point of view of the audience activity. |
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Impersonal Presences: tones of human in the landscape-sceneDes Présences Impersonnelles: les tons d’humain sur la scène-paysagePresenças Impessoais: tons de humano na cena-paisagemPresençaCena-PaisagemEstética Não-AntropocêntricaGoebbelsRégyPresençapercepçaoatorespectadorPresenceLandscape-SceneNon-Anthropocentric AestheticsGoebbelsRégyPrésenceScène-PaysageEsthétique Non AnthropocentriqueGoebbels.RégyConsidered as an acting feature, presence is generally approached from the actor’s perspective. Disrupting this conception, this work intends to grasp presence as a relational, not a personal quality. For this purpose, two performances will be analyzed: Heiner Goebbels’s Stifters Dinge and Claude Régy’s Variations on death. Created as landscapes, both performances develop a non-anthropocentric aesthetics of the scene and allow envision presence as a perception phenomenon and from the point of view of the audience activity.Considérée comme une propriété de celui qui joue, la présence est généralement abordée du point de vue du travail de l’acteur. En rupture avec cette conception, l’article cherche à penser la présence comme une qualité relationnelle, et pas personnelle. Pour cela, deux spectacles seront analisés: Stifters Dinge de Heiner Goebbels et Variations sur la mort de Claude Régy. Composés comme des paysages, l’un et l’autre développent une esthétique non anthropocentrique de la scène et aident à penser la présence comme un phénomène de la perception et par le prisme de l’activité du spectateur.Por ser considerada como uma propriedade daquele que atua, a presença costuma ser abordada do ponto de vista do trabalho do ator. Rompendo com essa concepção, o artigo pretende compreender a presença como uma qualidade relacional, e não pessoal. Para tanto, serão analisados dois espetáculos: Stifters Dinge, de Heiner Goebbels, e Variações sobre a morte, de Claude Régy. Compostos como paisagens, ambos desenvolvem uma estética não antropocêntrica da cena e permitem pensar a presença como um fenômeno da percepção e pelo prisma da atividade do espectador.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/69866Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 7 No. 3 (2017): Set./Dez. 2017; 626-648Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 7 No. 3 (2017): Set./Dez. 2017; 626-648Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 7 No 3 (2017): Set./Dez. 2017; 626-648Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 7 n. 3 (2017): Set./Dez. 2017; 626-6482237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/69866/50326Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessFerrer (Universidade Federal de São João del-Rei ‒ UFSJ, São João del-Rei/MG, Brasil), Maria Clara2022-10-04T18:48:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/69866Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2022-10-04T18:48:19Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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