Stripping time: erotic-political rifts in project Strip Tempo: contemporary stripteases

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lordelo, Lia da Rocha
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alencar, Jorge
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos da Presença
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/126218
Resumo: This article incites relations between an artistic creation and Its composition with a political time articulated with artistic project Strip Tempo – contemporary stripteases (2018) in its presential version – which premiered in the same week Brazil´s current president was elected – and in its online configuration, Web-Strips (2021), which took place during the pandemic. Psychoanalysis, burlesque art and performative documentation in the arts produce theoretical interlocutions to dialogue with this project that stages a kind of erotic and aesthetic summary of trajectories of contemporary artists, mobilizing discussions on the naked body – whether it might be the last frontier of an ultra-conservative morality in Brazil, or as an experience that expresses an erotic desire drive in the arts.
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Psychoanalysis, burlesque art and performative documentation in the arts produce theoretical interlocutions to dialogue with this project that stages a kind of erotic and aesthetic summary of trajectories of contemporary artists, mobilizing discussions on the naked body – whether it might be the last frontier of an ultra-conservative morality in Brazil, or as an experience that expresses an erotic desire drive in the arts.Este artículo instiga las relaciones entre una creación artística y su composición con tempo político en articulación con el proyecto artístico bahiano Strip Tempo - stipteases contemporáneos, en sus versiones presenciales (2018) - cuyo debut se produjo en la semana en que el se eligió al actual presidente.- y en su configuración digital, Web-Strips (2021), celebrada en el momento de la pandemia. El psicoanálisis, las artes burlescas y el registro performativo generan diálogos teóricos en este escrito en diálogo con el mencionado proyecto que coreografía solos en formato de striptease, realizando una especie de resumen estético y erótico de la trayectoria de artistas contemporáneos y movilizando discusiones sobre el cuerpo desnudo, ya sea como último recurso, frontera de una moral ultraconservadora en el Brasil de hoy o como experiencia de un deseo instintivo en las artes. Cet article met en rapport la création artistique et sa composition dans un contexte politique, articulation qui se fait à partir du projet artistique de Bahia Strip Tempo - stipteases contemporâneos, dans sa version présentielle (2018) - dont la première a eu lieu la semaine de l'élection de l'actuel président - et dans sa configuration numérique, Web-Strips (2021), tenue au moment de la pandémie. La psychanalyse, les arts burlesques et le registre performatif génèrent dans ces pages des interlocutions théoriques en dialogue avec le projet susmentionné, qui chorégraphie des solos en format striptease, réalisant une sorte de résumé esthétique et érotique du parcours d'artistes contemporains et mobilisant des discussions sur le corps nu, soit comme dernière frontière d'une moralité ultra-conservatrice dans le Brésil d'aujourd'hui, soit comme expérience d'un désir pulsionnel dans les arts.  Este artigo instiga relações entre uma criação artística e a sua composição com um tempo político em articulação com o projeto artístico baiano Strip Tempo - stripteases contemporâneos, em suas versões presencial e a digital, realizada na pandemia. Inicia-se com uma contextualização política e estética de tais performances; na sequência, conceitos da psicanálise e contribuições das artes burlescas dialogam com a proposta dos stripteases cênicos, além da noção de arquivo performativo. Como conclusão, afirma-se que os stripteases resumem, estética e eroticamente, os percursos de artistas contemporâneos e mobilizam discussões sobre o corpo nu, seja como última fronteira de uma moralidade ultraconservadora no Brasil de hoje ou como experiência de um desejo pulsional nas artes.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/126218Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 13 No. 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-21Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No. 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-21Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-21Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 13 n. 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-212237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/126218/88383Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessLordelo, Lia da RochaAlencar, Jorge2023-04-20T13:35:21Zoai:seer.ufrgs.br:article/126218Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2023-04-20T13:35:21Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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