A Soul Dancing or Plunging: body and presence in literary experiences
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos da Presença |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/68773 |
Resumo: | This paper reflects upon the affective dimension of the experience of reading fiction and poetry. I argue that the space of the imagination allows the approach of literary texts by means of sensations and emotions. Therefore, I formulate a concept of presence suitable for thinking about literary experiences, in which the reader’s body is mobilized by effects triggered by the text when in contact with his imagery. |
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A Soul Dancing or Plunging: body and presence in literary experiencesUne Âme qui Danse ou qui Plonge: corps et présence dans l’expérience littéraireUma Alma que Dança ou Despenca: corpo e presença na experiência literáriaPresençaLiteraturaImaginaçãoExperiência EstéticaAfetosPresenceLiteratureImaginationAesthetic ExperienceAffectsPrésenceLittératureImaginationExpérience EsthétiqueAffectsThis paper reflects upon the affective dimension of the experience of reading fiction and poetry. I argue that the space of the imagination allows the approach of literary texts by means of sensations and emotions. Therefore, I formulate a concept of presence suitable for thinking about literary experiences, in which the reader’s body is mobilized by effects triggered by the text when in contact with his imagery.Cet article propose qu’il y a une dimension affective de la lecture des textes poétiques e fictionnels, e que l’imagination est l’espace où on s’approche des œuvres littéraires par des sensations e des émotions. Je développe ainsi un concept de présence propre à l’expérience littéraire, où le corps du lecteur é mobilisé par des effets déclenchés par le texte en contact avec son imaginaire.Este artigo reflete sobre a dimensão afetiva da leitura de textos poéticos e ficcionais. Proponho que a imaginação é o espaço em que nos aproximamos das obras literárias por meio de sensações e emoções. Para tal, desenvolvo um conceito de presença voltado para a experiência literária, em que o corpo do leitor é mobilizado a partir de efeitos disparados pelo texto em contato com seu imaginário. Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/68773Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 7 No. 3 (2017): Set./Dez. 2017; 477-504Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 7 No. 3 (2017): Set./Dez. 2017; 477-504Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 7 No 3 (2017): Set./Dez. 2017; 477-504Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 7 n. 3 (2017): Set./Dez. 2017; 477-5042237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/68773/50314Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessDiniz (Universidade de Brasília ‒ UnB, Brasília/DF, Brasil), Ligia G.2022-10-04T18:48:23Zoai:seer.ufrgs.br:article/68773Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2022-10-04T18:48:23Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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This paper reflects upon the affective dimension of the experience of reading fiction and poetry. I argue that the space of the imagination allows the approach of literary texts by means of sensations and emotions. Therefore, I formulate a concept of presence suitable for thinking about literary experiences, in which the reader’s body is mobilized by effects triggered by the text when in contact with his imagery. |
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