Presence and Subjectivation Processes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabral, Beatriz Angela Vieira
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos da Presença
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/21792
Resumo: This article presents a reflection on an educational perspective to enhance the presence of the student/actor at theatre representations and performances. To carry out this task it considers the subjectivation processes related to materiality (material support) and immateriality (emotional and informational load) of the creative work. The approach is exemplified by pedagogical procedures based on the strategy of the compounding stimulus in the area of process drama.
id UFRGS-17_df3a4e40b024ba4a508cb28b1da2c8f0
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/21792
network_acronym_str UFRGS-17
network_name_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository_id_str
spelling Presence and Subjectivation ProcessesPrésence et Processus de SubjectivationPresença e Processos de SubjetivaçãoPrésenceProcessus SubjectivanteMatérialité et ImmatérialitéStimulus ComposéProcess DramaPresenceSubjectivation ProcessesMateriality and ImmaterialityCompounding StimulusProcess Dramaprocessos de subjetivaçãomaterialidade e imaterialidadecomposição de estímulosprocess drama.This article presents a reflection on an educational perspective to enhance the presence of the student/actor at theatre representations and performances. To carry out this task it considers the subjectivation processes related to materiality (material support) and immateriality (emotional and informational load) of the creative work. The approach is exemplified by pedagogical procedures based on the strategy of the compounding stimulus in the area of process drama.Cet article présente une réflexion sur une perspective éducative pour améliorer la présence de l'étudiant/acteur du spectacle dans représentations et les pratiques performatif. D'examiner les deux hypothèses de processus subjectivante liés à la matérialité (support matériel) et immatérialité (charge informationnelle et émotionnelle) du travail de création. L'approche est illustrée par des procédures pédagogiques de le stratégie stimulus composé dans le domaine du théâtre processus.Este artigo apresenta uma reflexão sobre uma perspectiva pedagógica para intensificar a presença do aluno/ator em representações e práticas performativas. Para tanto considera pressupostos de processos de subjetivação relacionados com a materialidade (suporte material) e imaterialidade (carga informacional e emocional) de trabalhos de criação. A abordagem é exemplificada através de procedimentos pedagógicos utilizados com a estratégia do estímulo composto no campo do process drama.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/21792Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 1 No. 1 (2011): jan./jun. 2011; 96-109Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 1 No. 1 (2011): jan./jun. 2011; 96-109Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 1 No 1 (2011): jan./jun. 2011; 96-109Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 1 n. 1 (2011): jan./jun. 2011; 96-1092237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/21792/50192Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessCabral, Beatriz Angela Vieira2022-10-21T00:59:26Zoai:seer.ufrgs.br:article/21792Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2022-10-21T00:59:26Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Presence and Subjectivation Processes
Présence et Processus de Subjectivation
Presença e Processos de Subjetivação
title Presence and Subjectivation Processes
spellingShingle Presence and Subjectivation Processes
Cabral, Beatriz Angela Vieira
Présence
Processus Subjectivante
Matérialité et Immatérialité
Stimulus Composé
Process Drama
Presence
Subjectivation Processes
Materiality and Immateriality
Compounding Stimulus
Process Drama
processos de subjetivação
materialidade e imaterialidade
composição de estímulos
process drama.
title_short Presence and Subjectivation Processes
title_full Presence and Subjectivation Processes
title_fullStr Presence and Subjectivation Processes
title_full_unstemmed Presence and Subjectivation Processes
title_sort Presence and Subjectivation Processes
author Cabral, Beatriz Angela Vieira
author_facet Cabral, Beatriz Angela Vieira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cabral, Beatriz Angela Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Présence
Processus Subjectivante
Matérialité et Immatérialité
Stimulus Composé
Process Drama
Presence
Subjectivation Processes
Materiality and Immateriality
Compounding Stimulus
Process Drama
processos de subjetivação
materialidade e imaterialidade
composição de estímulos
process drama.
topic Présence
Processus Subjectivante
Matérialité et Immatérialité
Stimulus Composé
Process Drama
Presence
Subjectivation Processes
Materiality and Immateriality
Compounding Stimulus
Process Drama
processos de subjetivação
materialidade e imaterialidade
composição de estímulos
process drama.
description This article presents a reflection on an educational perspective to enhance the presence of the student/actor at theatre representations and performances. To carry out this task it considers the subjectivation processes related to materiality (material support) and immateriality (emotional and informational load) of the creative work. The approach is exemplified by pedagogical procedures based on the strategy of the compounding stimulus in the area of process drama.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/21792
url https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/21792
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/21792/50192
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presença
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presença
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 1 No. 1 (2011): jan./jun. 2011; 96-109
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 1 No. 1 (2011): jan./jun. 2011; 96-109
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 1 No 1 (2011): jan./jun. 2011; 96-109
Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 1 n. 1 (2011): jan./jun. 2011; 96-109
2237-2660
reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presença
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
collection Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||rev.presenca@gmail.com
_version_ 1799766306723987456