Xiao Lu: Asserting her own voice through Artistic Practice : afirmar sua voz por meio da prática artística
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos da Presença |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/126872 |
Resumo: | At the opening of the iconic exhibition China/Avant-Garde (1989, Beijing), the artist Xiao Lu fired two shots at her installation Dialogue and handed the gun to the artist Tang Song. Xiao Lu published a fictional memoir, Dialogue (2010) where she presented a historiography of her artwork, reflecting on the performance and challenging Tang Song’s appropriation of the work during the fifteen years of their relationship. This article explores the artist’s commitment to narrate her own history, Xiao Lu offers a re-writing of the official history of art, a questioning of the patriarchy in art, which lends itself to a feminist reading. |
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Xiao Lu: Asserting her own voice through Artistic Practice : afirmar sua voz por meio da prática artísticaXiao Lu: afirmar sua voz por meio da prática artísticaXiao LuperformancefeminismChinese experimental artauthorshipXiao Luperformanceféminismeart expérimental chinoisetitularitéXiao LuPerformanceFeminismoArte Experimental ChinesaAutoriaAt the opening of the iconic exhibition China/Avant-Garde (1989, Beijing), the artist Xiao Lu fired two shots at her installation Dialogue and handed the gun to the artist Tang Song. Xiao Lu published a fictional memoir, Dialogue (2010) where she presented a historiography of her artwork, reflecting on the performance and challenging Tang Song’s appropriation of the work during the fifteen years of their relationship. This article explores the artist’s commitment to narrate her own history, Xiao Lu offers a re-writing of the official history of art, a questioning of the patriarchy in art, which lends itself to a feminist reading.En la inauguración de la icónica exposición China/Avant-Garde (1989, Beijing), la artista Xiao Lu disparó dos tiros a su instalación Dialogue y le entregó el arma al artista Tang Song. Xiao Lu publicó un libro de memorias ficticio, Dialogue (2010), donde presentó una historiografía de su obra de arte, reflexionando sobre la actuación y cuestionando la apropiación de la obra por parte de Tang Song durante los quince años de su relación. Este artículo explora el compromiso de la artista por narrar su propia historia, Xiao Lu ofrece una reescritura de la historia oficial del arte, un cuestionamiento del patriarcado en el arte, que se presta a una lectura feminista.Lors du vernissage de l'exposition iconique China/Avant-Garde (1989, Pékin), l'artiste Xiao Lu tire deux coups de feu sur son installation Dialogue et tend le pistolet à l'artiste Tang Song. Xiao Lu a publié un mémoire fictif, Dialogue (2010) où elle a présenté une historiographie de son œuvre, réfléchissant sur la performance et défiant l'appropriation de l'œuvre par Tang Song au cours des quinze années de leur relation. Cet article explore l'engagement de l'artiste à raconter sa propre histoire, Xiao Lu propose une réécriture de l'histoire officielle de l'art, un questionnement du patriarcat dans l'art, qui se prête à une lecture féministe.Na abertura da icônica exposição China/Avant-Garde (1989, Pequim), a artista Xiao Lu disparou dois tiros contra sua instalação Dialogue e entregou a arma ao artista Tang Song, que mais tarde se tornaria seu namorado. A partir daquele momento, o mundo da arte atribuiu a peça a Tang Song e Xiao Lu. Duas décadas depois, Xiao Lu disputou a autoria exclusiva da obra de arte em um livro de memórias ficcionais, Dialogue (2010). Nesse texto, ela apresentou uma historiografia de sua arte, refletindo sobre a performance e desafiando a apropriação da obra por Tang Song. Este artigo explora a reescrita de Xiao Lu a respeito da história oficial da arte e seus fundamentos patriarcais por intermédio de uma lente feminista. Abarca leituras complementares, contraditórias e contrastantes da arte de Xiao Lu e oferece uma nova abordagem tanto à dimensão terapêutica como política do relato autobiográfico da artista.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/126872Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 13 No. 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-27Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No. 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-27Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-27Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 13 n. 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-272237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/126872/88385Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessMoner, Laia Manonelles2023-04-20T13:35:17Zoai:seer.ufrgs.br:article/126872Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2023-04-20T13:35:17Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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