Xiao Lu: Asserting her own voice through Artistic Practice : afirmar sua voz por meio da prática artística

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moner, Laia Manonelles
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos da Presença
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/126872
Resumo: At the opening of the iconic exhibition China/Avant-Garde (1989, Beijing), the artist Xiao Lu fired two shots at her installation Dialogue and handed the gun to the artist Tang Song. Xiao Lu published a fictional memoir, Dialogue (2010) where she presented a historiography of her artwork, reflecting on the performance and challenging Tang Song’s appropriation of the work during the fifteen years of their relationship.  This article explores the artist’s commitment to narrate her own history, Xiao Lu offers a re-writing of the official history of art, a questioning of the patriarchy in art, which lends itself to a feminist reading.
id UFRGS-17_e0993065e3df8de547265ee1b08d55ff
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/126872
network_acronym_str UFRGS-17
network_name_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository_id_str
spelling Xiao Lu: Asserting her own voice through Artistic Practice : afirmar sua voz por meio da prática artísticaXiao Lu: afirmar sua voz por meio da prática artísticaXiao LuperformancefeminismChinese experimental artauthorshipXiao Luperformanceféminismeart expérimental chinoisetitularitéXiao LuPerformanceFeminismoArte Experimental ChinesaAutoriaAt the opening of the iconic exhibition China/Avant-Garde (1989, Beijing), the artist Xiao Lu fired two shots at her installation Dialogue and handed the gun to the artist Tang Song. Xiao Lu published a fictional memoir, Dialogue (2010) where she presented a historiography of her artwork, reflecting on the performance and challenging Tang Song’s appropriation of the work during the fifteen years of their relationship.  This article explores the artist’s commitment to narrate her own history, Xiao Lu offers a re-writing of the official history of art, a questioning of the patriarchy in art, which lends itself to a feminist reading.En la inauguración de la icónica exposición China/Avant-Garde (1989, Beijing), la artista Xiao Lu disparó dos tiros a su instalación Dialogue y le entregó el arma al artista Tang Song. Xiao Lu publicó un libro de memorias ficticio, Dialogue (2010), donde presentó una historiografía de su obra de arte, reflexionando sobre la actuación y cuestionando la apropiación de la obra por parte de Tang Song durante los quince años de su relación. Este artículo explora el compromiso de la artista por narrar su propia historia, Xiao Lu ofrece una reescritura de la historia oficial del arte, un cuestionamiento del patriarcado en el arte, que se presta a una lectura feminista.Lors du vernissage de l'exposition iconique China/Avant-Garde (1989, Pékin), l'artiste Xiao Lu tire deux coups de feu sur son installation Dialogue et tend le pistolet à l'artiste Tang Song. Xiao Lu a publié un mémoire fictif, Dialogue (2010) où elle a présenté une historiographie de son œuvre, réfléchissant sur la performance et défiant l'appropriation de l'œuvre par Tang Song au cours des quinze années de leur relation. Cet article explore l'engagement de l'artiste à raconter sa propre histoire, Xiao Lu propose une réécriture de l'histoire officielle de l'art, un questionnement du patriarcat dans l'art, qui se prête à une lecture féministe.Na abertura da icônica exposição China/Avant-Garde (1989, Pequim), a artista Xiao Lu disparou dois tiros contra sua instalação Dialogue e entregou a arma ao artista Tang Song, que mais tarde se tornaria seu namorado. A partir daquele momento, o mundo da arte atribuiu a peça a Tang Song e Xiao Lu. Duas décadas depois, Xiao Lu disputou a autoria exclusiva da obra de arte em um livro de memórias ficcionais, Dialogue (2010). Nesse texto, ela apresentou uma historiografia de sua arte, refletindo sobre a performance e desafiando a apropriação da obra por Tang Song. Este artigo explora a reescrita de Xiao Lu a respeito da história oficial da arte e seus fundamentos patriarcais por intermédio de uma lente feminista. Abarca leituras complementares, contraditórias e contrastantes da arte de Xiao Lu e oferece uma nova abordagem tanto à dimensão terapêutica como política do relato autobiográfico da artista.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/126872Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 13 No. 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-27Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No. 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-27Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-27Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 13 n. 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-272237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/126872/88385Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessMoner, Laia Manonelles2023-04-20T13:35:17Zoai:seer.ufrgs.br:article/126872Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2023-04-20T13:35:17Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Xiao Lu: Asserting her own voice through Artistic Practice : afirmar sua voz por meio da prática artística
Xiao Lu: afirmar sua voz por meio da prática artística
title Xiao Lu: Asserting her own voice through Artistic Practice : afirmar sua voz por meio da prática artística
spellingShingle Xiao Lu: Asserting her own voice through Artistic Practice : afirmar sua voz por meio da prática artística
Moner, Laia Manonelles
Xiao Lu
performance
feminism
Chinese experimental art
authorship
Xiao Lu
performance
féminisme
art expérimental chinoise
titularité
Xiao Lu
Performance
Feminismo
Arte Experimental Chinesa
Autoria
title_short Xiao Lu: Asserting her own voice through Artistic Practice : afirmar sua voz por meio da prática artística
title_full Xiao Lu: Asserting her own voice through Artistic Practice : afirmar sua voz por meio da prática artística
title_fullStr Xiao Lu: Asserting her own voice through Artistic Practice : afirmar sua voz por meio da prática artística
title_full_unstemmed Xiao Lu: Asserting her own voice through Artistic Practice : afirmar sua voz por meio da prática artística
title_sort Xiao Lu: Asserting her own voice through Artistic Practice : afirmar sua voz por meio da prática artística
author Moner, Laia Manonelles
author_facet Moner, Laia Manonelles
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moner, Laia Manonelles
dc.subject.por.fl_str_mv Xiao Lu
performance
feminism
Chinese experimental art
authorship
Xiao Lu
performance
féminisme
art expérimental chinoise
titularité
Xiao Lu
Performance
Feminismo
Arte Experimental Chinesa
Autoria
topic Xiao Lu
performance
feminism
Chinese experimental art
authorship
Xiao Lu
performance
féminisme
art expérimental chinoise
titularité
Xiao Lu
Performance
Feminismo
Arte Experimental Chinesa
Autoria
description At the opening of the iconic exhibition China/Avant-Garde (1989, Beijing), the artist Xiao Lu fired two shots at her installation Dialogue and handed the gun to the artist Tang Song. Xiao Lu published a fictional memoir, Dialogue (2010) where she presented a historiography of her artwork, reflecting on the performance and challenging Tang Song’s appropriation of the work during the fifteen years of their relationship.  This article explores the artist’s commitment to narrate her own history, Xiao Lu offers a re-writing of the official history of art, a questioning of the patriarchy in art, which lends itself to a feminist reading.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/126872
url https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/126872
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/126872/88385
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presença
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presença
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 13 No. 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-27
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No. 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-27
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-27
Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 13 n. 2 (2023): Abr./Jun. 2023; 1-27
2237-2660
reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presença
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
collection Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||rev.presenca@gmail.com
_version_ 1799766310658244608