TEATRO E LIBRAS: CONTRIBUIÇÕES DA PRÁTICA TEATRAL PARA A EDUCAÇÃO EM LÍNGUA DE SINAIS
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organon (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135028 |
Resumo: | The Brazilian Sign Language – LIBRAS is composed of visuospatial signs that are emitted by the body. As in Theatre, the use of the body is a fundamental aspect for the creation of situations of expression and communication. The objective of this article is to analyze and elucidate contributions of theatrical practice to the teaching-learning process and dissemination of LIBRAS, in view of the experiences of embodiment and communication in the school context. For this, approximations of concepts shared by both areas of study will be pointed out and analyzes will be made regarding how these areas relate to corporeity and language as a means of communication. This research is configured as qualitative research, in view of the themes addressed, where quantification in numerical form is not sought. As for the technical procedures, this research can be characterized both bibliographically. From the woven analyses, it is possible to perceive that theatrical practice can reinforce the autonomous aspect of sign language, contribute to an improvement in communication with the body and provide experiences of cultural encounters, essential for a critical intercultural education. |
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TEATRO E LIBRAS: CONTRIBUIÇÕES DA PRÁTICA TEATRAL PARA A EDUCAÇÃO EM LÍNGUA DE SINAISThe Brazilian Sign Language – LIBRAS is composed of visuospatial signs that are emitted by the body. As in Theatre, the use of the body is a fundamental aspect for the creation of situations of expression and communication. The objective of this article is to analyze and elucidate contributions of theatrical practice to the teaching-learning process and dissemination of LIBRAS, in view of the experiences of embodiment and communication in the school context. For this, approximations of concepts shared by both areas of study will be pointed out and analyzes will be made regarding how these areas relate to corporeity and language as a means of communication. This research is configured as qualitative research, in view of the themes addressed, where quantification in numerical form is not sought. As for the technical procedures, this research can be characterized both bibliographically. From the woven analyses, it is possible to perceive that theatrical practice can reinforce the autonomous aspect of sign language, contribute to an improvement in communication with the body and provide experiences of cultural encounters, essential for a critical intercultural education.A Língua Brasileira de Sinais – Libras é composta de signos viso-espaciais que são emitidos pelo corpo. Assim como no teatro, a utilização do corpo é aspecto fundamental para a criação de situações de expressão e comunicação. O objetivo deste artigo é analisar e elucidar possíveis contribuições da prática teatral para o processo de ensino-aprendizagem e difusão da Libras, tendo em vista as experiências da corporeidade e comunicação em contexto escolar. Para isso, serão apontadas as aproximações de alguns conceitos compartilhados por ambas as áreas de estudos e serão tecidas análises a respeito de como essas áreas se relacionam com a corporeidade e linguagem como meio de comunicação. Esta pesquisa se configura como uma pesquisa qualitativa, tendo em vista as temáticas abordadas, em que não se almeja uma quantificação em forma numérica. Quanto aos procedimentos técnicos, esta pesquisa pode ser caracterizada como bibliográfica. A partir das análises tecidas, é possível perceber que a prática teatral pode reforçar o aspecto autônomo da língua de sinais, contribuir para uma melhoria na comunicação com o corpo e proporcionar vivências de encontros culturais, imprescindíveis para uma educação intercultural crítica.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/13502810.22456/2238-8915.135028Organon; v. 38 n. 76 (2023): Aquisição da linguagem em diferentes contextos: desafios, diferenças e intersecções2238-89150102-6267reponame:Organon (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135028/90614http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Cunha, Higor Antonio2023-12-20T13:23:48Zoai:seer.ufrgs.br:article/135028Revistahttp://seer.ufrgs.br/organon/indexPUBhttp://seer.ufrgs.br/index.php/organon/oai||organon@ufrgs.br2238-89150102-6267opendoar:2023-12-20T13:23:48Organon (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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