O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dallagnol Frison, Marli
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Schreder, Carolaine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Organon (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135073
Resumo: Written language is an important aspect in human development, considering the possibilities of interactions and relationships, in addition to enhancing learning. This article aims to identify the contributions of the cultural historical conception to the development and appropriation of written language, having as main references the studies of Vigotski (2007, 2008) and Leontiev (2004). The research is characterized by a qualitative approach, carrying out a bibliographic review and interviews with two teachers, with theoretical support for the historical-cultural perspective. The analysis and discussion of the data was carried out from the Discursive Textual Analysis (DTA) (MORAES; GALIAZZI, 2016), originating three categories: the relations between spoken language and written language; written language; the relevance of the teacher's intervention in the process of appropriation of written language. Thus, the study allowed recognizing that spoken language and written language have links, both being surrounded by meanings, and can be perceived as representations and constituents of thought. We emphasize that the social, cultural and historical context in which the child lives influences the process of appropriation of written language.
id UFRGS-19_806f677f2ef2258ead69a0c8b76c872f
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/135073
network_acronym_str UFRGS-19
network_name_str Organon (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURALWritten language is an important aspect in human development, considering the possibilities of interactions and relationships, in addition to enhancing learning. This article aims to identify the contributions of the cultural historical conception to the development and appropriation of written language, having as main references the studies of Vigotski (2007, 2008) and Leontiev (2004). The research is characterized by a qualitative approach, carrying out a bibliographic review and interviews with two teachers, with theoretical support for the historical-cultural perspective. The analysis and discussion of the data was carried out from the Discursive Textual Analysis (DTA) (MORAES; GALIAZZI, 2016), originating three categories: the relations between spoken language and written language; written language; the relevance of the teacher's intervention in the process of appropriation of written language. Thus, the study allowed recognizing that spoken language and written language have links, both being surrounded by meanings, and can be perceived as representations and constituents of thought. We emphasize that the social, cultural and historical context in which the child lives influences the process of appropriation of written language.A linguagem escrita apresenta-se como aspecto importante no desenvolvimento humano considerando as possibilidades de interações e relações, além de potencializar a aprendizagem. Este artigo objetiva identificar as contribuições da concepção histórico-cultural para o desenvolvimento e a apropriação da linguagem escrita, tendo como referências principais os estudos de Vigotski (2007, 2008) e Leontiev (2004). A pesquisa caracteriza-se como qualitativa, realizando-se uma revisão bibliográfica e entrevistas com duas professoras. A organização dos dados foi feita a partir da Análise Textual Discursiva (ATD) (MORAES; GALIAZZI, 2016), e a interpretação foi efetuada com o apoio de autores da perspectiva histórico-cultural, originando três categorias: as relações entre linguagem falada e linguagem escrita; a linguagem escrita; e a relevância da intervenção do professor no processo de apropriação da linguagem escrita. Resultados deste nosso estudo permitiram reconhecer que a linguagem falada e a linguagem escrita possuem vínculos e ambas estão envoltas de significados, podendo ser percebidas como representações e constituintes do pensamento, e possibilitam afirmar que o contexto social, cultural e histórico, no qual a criança convive, influencia no processo de apropriação da linguagem escrita.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/13507310.22456/2238-8915.135073Organon; v. 38 n. 76 (2023): Aquisição da linguagem em diferentes contextos: desafios, diferenças e intersecções2238-89150102-6267reponame:Organon (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135073/90591http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDallagnol Frison, MarliSchreder, Carolaine2023-12-20T13:23:44Zoai:seer.ufrgs.br:article/135073Revistahttp://seer.ufrgs.br/organon/indexPUBhttp://seer.ufrgs.br/index.php/organon/oai||organon@ufrgs.br2238-89150102-6267opendoar:2023-12-20T13:23:44Organon (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL
title O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL
spellingShingle O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL
Dallagnol Frison, Marli
title_short O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL
title_full O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL
title_fullStr O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL
title_full_unstemmed O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL
title_sort O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL
author Dallagnol Frison, Marli
author_facet Dallagnol Frison, Marli
Schreder, Carolaine
author_role author
author2 Schreder, Carolaine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dallagnol Frison, Marli
Schreder, Carolaine
description Written language is an important aspect in human development, considering the possibilities of interactions and relationships, in addition to enhancing learning. This article aims to identify the contributions of the cultural historical conception to the development and appropriation of written language, having as main references the studies of Vigotski (2007, 2008) and Leontiev (2004). The research is characterized by a qualitative approach, carrying out a bibliographic review and interviews with two teachers, with theoretical support for the historical-cultural perspective. The analysis and discussion of the data was carried out from the Discursive Textual Analysis (DTA) (MORAES; GALIAZZI, 2016), originating three categories: the relations between spoken language and written language; written language; the relevance of the teacher's intervention in the process of appropriation of written language. Thus, the study allowed recognizing that spoken language and written language have links, both being surrounded by meanings, and can be perceived as representations and constituents of thought. We emphasize that the social, cultural and historical context in which the child lives influences the process of appropriation of written language.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135073
10.22456/2238-8915.135073
url https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135073
identifier_str_mv 10.22456/2238-8915.135073
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135073/90591
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Organon; v. 38 n. 76 (2023): Aquisição da linguagem em diferentes contextos: desafios, diferenças e intersecções
2238-8915
0102-6267
reponame:Organon (Porto Alegre. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Organon (Porto Alegre. Online)
collection Organon (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv Organon (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||organon@ufrgs.br
_version_ 1799767076184784896