O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organon (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135073 |
Resumo: | Written language is an important aspect in human development, considering the possibilities of interactions and relationships, in addition to enhancing learning. This article aims to identify the contributions of the cultural historical conception to the development and appropriation of written language, having as main references the studies of Vigotski (2007, 2008) and Leontiev (2004). The research is characterized by a qualitative approach, carrying out a bibliographic review and interviews with two teachers, with theoretical support for the historical-cultural perspective. The analysis and discussion of the data was carried out from the Discursive Textual Analysis (DTA) (MORAES; GALIAZZI, 2016), originating three categories: the relations between spoken language and written language; written language; the relevance of the teacher's intervention in the process of appropriation of written language. Thus, the study allowed recognizing that spoken language and written language have links, both being surrounded by meanings, and can be perceived as representations and constituents of thought. We emphasize that the social, cultural and historical context in which the child lives influences the process of appropriation of written language. |
id |
UFRGS-19_806f677f2ef2258ead69a0c8b76c872f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/135073 |
network_acronym_str |
UFRGS-19 |
network_name_str |
Organon (Porto Alegre. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURALWritten language is an important aspect in human development, considering the possibilities of interactions and relationships, in addition to enhancing learning. This article aims to identify the contributions of the cultural historical conception to the development and appropriation of written language, having as main references the studies of Vigotski (2007, 2008) and Leontiev (2004). The research is characterized by a qualitative approach, carrying out a bibliographic review and interviews with two teachers, with theoretical support for the historical-cultural perspective. The analysis and discussion of the data was carried out from the Discursive Textual Analysis (DTA) (MORAES; GALIAZZI, 2016), originating three categories: the relations between spoken language and written language; written language; the relevance of the teacher's intervention in the process of appropriation of written language. Thus, the study allowed recognizing that spoken language and written language have links, both being surrounded by meanings, and can be perceived as representations and constituents of thought. We emphasize that the social, cultural and historical context in which the child lives influences the process of appropriation of written language.A linguagem escrita apresenta-se como aspecto importante no desenvolvimento humano considerando as possibilidades de interações e relações, além de potencializar a aprendizagem. Este artigo objetiva identificar as contribuições da concepção histórico-cultural para o desenvolvimento e a apropriação da linguagem escrita, tendo como referências principais os estudos de Vigotski (2007, 2008) e Leontiev (2004). A pesquisa caracteriza-se como qualitativa, realizando-se uma revisão bibliográfica e entrevistas com duas professoras. A organização dos dados foi feita a partir da Análise Textual Discursiva (ATD) (MORAES; GALIAZZI, 2016), e a interpretação foi efetuada com o apoio de autores da perspectiva histórico-cultural, originando três categorias: as relações entre linguagem falada e linguagem escrita; a linguagem escrita; e a relevância da intervenção do professor no processo de apropriação da linguagem escrita. Resultados deste nosso estudo permitiram reconhecer que a linguagem falada e a linguagem escrita possuem vínculos e ambas estão envoltas de significados, podendo ser percebidas como representações e constituintes do pensamento, e possibilitam afirmar que o contexto social, cultural e histórico, no qual a criança convive, influencia no processo de apropriação da linguagem escrita.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/13507310.22456/2238-8915.135073Organon; v. 38 n. 76 (2023): Aquisição da linguagem em diferentes contextos: desafios, diferenças e intersecções2238-89150102-6267reponame:Organon (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135073/90591http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDallagnol Frison, MarliSchreder, Carolaine2023-12-20T13:23:44Zoai:seer.ufrgs.br:article/135073Revistahttp://seer.ufrgs.br/organon/indexPUBhttp://seer.ufrgs.br/index.php/organon/oai||organon@ufrgs.br2238-89150102-6267opendoar:2023-12-20T13:23:44Organon (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL |
title |
O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL |
spellingShingle |
O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL Dallagnol Frison, Marli |
title_short |
O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL |
title_full |
O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL |
title_fullStr |
O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL |
title_full_unstemmed |
O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL |
title_sort |
O DESENVOLVIMENTO E A APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA : CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL |
author |
Dallagnol Frison, Marli |
author_facet |
Dallagnol Frison, Marli Schreder, Carolaine |
author_role |
author |
author2 |
Schreder, Carolaine |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dallagnol Frison, Marli Schreder, Carolaine |
description |
Written language is an important aspect in human development, considering the possibilities of interactions and relationships, in addition to enhancing learning. This article aims to identify the contributions of the cultural historical conception to the development and appropriation of written language, having as main references the studies of Vigotski (2007, 2008) and Leontiev (2004). The research is characterized by a qualitative approach, carrying out a bibliographic review and interviews with two teachers, with theoretical support for the historical-cultural perspective. The analysis and discussion of the data was carried out from the Discursive Textual Analysis (DTA) (MORAES; GALIAZZI, 2016), originating three categories: the relations between spoken language and written language; written language; the relevance of the teacher's intervention in the process of appropriation of written language. Thus, the study allowed recognizing that spoken language and written language have links, both being surrounded by meanings, and can be perceived as representations and constituents of thought. We emphasize that the social, cultural and historical context in which the child lives influences the process of appropriation of written language. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135073 10.22456/2238-8915.135073 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135073 |
identifier_str_mv |
10.22456/2238-8915.135073 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135073/90591 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Organon; v. 38 n. 76 (2023): Aquisição da linguagem em diferentes contextos: desafios, diferenças e intersecções 2238-8915 0102-6267 reponame:Organon (Porto Alegre. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Organon (Porto Alegre. Online) |
collection |
Organon (Porto Alegre. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Organon (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||organon@ufrgs.br |
_version_ |
1799767076184784896 |