DEMOCRATIC MANAGEMENT, LOCAL POWER, AND EDUCATIONAL PLANNING IN PERNAMBUCO MUNICIPALITIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Azevedo, Janete Maria Lins
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Rosa Marques, Luciana, Macedo Gomes, Alfredo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/136276
Resumo: The study examined the objectives and strategies for democratic management in the local educational blueprints and their aspects of definition in the 14 municipalities of Recife-PE's Metropolitan Region, in comparison with the National Education Plan. The analysis was conducted on the plans' texts alongside data from 34 interviews, utilizing the cognitive approach and policy cycles. The findings, amongst other factors, indicate that whilst there are some exceptions, the democratization of school management is hindered by minimal innovation, strong dependency on central power, and traces of a conservative philosophy of action, despite the decision-making arena in local spaces having been opened.
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spelling DEMOCRATIC MANAGEMENT, LOCAL POWER, AND EDUCATIONAL PLANNING IN PERNAMBUCO MUNICIPALITIESGESTIÓN DEMOCRÁTICA, PODER LOCAL Y PLANIFICACIÓN EDUCATIVA EN MUNICIPIOS DE PERNAMBUCOGESTÃO DEMOCRÁTICA, PODER LOCAL E O PLANEJAMENTO EDUCACIONAL DE MUNICÍPIOS PERNAMBUCANOSGestão Democrática da EducaçãoPoder LocalPlanejamento EducacionalPlano Municipal de EducaçãoRegião Metropolitana do RecifeDemocratic education managementEducational planningLocal powerMunicipal education planMetropolitan region of RecifeGestión educativa democráticaPlanificación educativaPoder localPlan municipal de educaciónRegión metropolitana de RecifeThe study examined the objectives and strategies for democratic management in the local educational blueprints and their aspects of definition in the 14 municipalities of Recife-PE's Metropolitan Region, in comparison with the National Education Plan. The analysis was conducted on the plans' texts alongside data from 34 interviews, utilizing the cognitive approach and policy cycles. The findings, amongst other factors, indicate that whilst there are some exceptions, the democratization of school management is hindered by minimal innovation, strong dependency on central power, and traces of a conservative philosophy of action, despite the decision-making arena in local spaces having been opened.La investigación analizó las metas y estrategias sobre gestión democrática en los planes municipales de educación y aspectos de su definición, en los 14 municipios de la Región Metropolitana de Recife-PE, comparándolos con el Plan Nacional de Educación. Los textos de los planes y los datos de 34 entrevistas fueron analizados a través del enfoque cognitivo y de los ciclos de las políticas. Los resultados, entre otros aspectos, muestran: apertura del ámbito de decisión en los espacios locales; fuerte dependencia del poder central; huellas de una filosofía de acción conservadora; poca innovación, lo que dificulta la democratización de la gestión escolar, aunque haya excepciones.A pesquisa analisou metas e estratégias sobre a gestão democrática dos planos municipais de educação e aspectos de sua definição, nos 14 municípios da Região Metropolitana do Recife-PE, comparando-os com o Plano Nacional de Educação. Examinou-se os textos dos planos e dados de 34 entrevistas, à luz da abordagem cognitiva e dos ciclos da política. Os resultados, entre outros aspectos, mostram: abertura da arena decisória nos espaços locais; forte dependência do poder central; traços de filosofia de ação conservadora; pouca inovação, o que dificulta a democratização da gestão da escola, mesmo havendo exceções.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2024-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/13627610.21573/vol40n12024.136276REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 40 No. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 40 n. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/136276/91568Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Azevedo, Janete Maria LinsRosa Marques, LucianaMacedo Gomes, Alfredo2024-03-15T19:49:01Zoai:seer.ufrgs.br:article/136276Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2024-03-15T19:49:01Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
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