THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Péricles
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Kistemacher Barche , Carmem, Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Fernanda, Mendes Junior, Ricardo, Gomes de Menezes , Glauco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126877
Resumo: The objective of the study is to identify the main competencies of the teacher in higher education. Focusing on the Millennial generation, exploratory research was carried out through the survey method with undergraduate students of a Federal Higher Education Institution in Brazil. In order of importance, in the results, the students pointed out the teacher facilitating the educational process, stimulating critical thinking in students, and promoting a dynamic environment for teaching-learning as primary competencies.
id UFRGS-22_630e30f3d2271fcae6b469999bd02440
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/126877
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZILLAS OCHO COMPETENCIAS DEL PROFESOR: UNA EVALUACIÓN DE LOS ESTUDIANTES DE LA GENERACIÓN MILLENNIALS Y DE LA GENERACIÓN Z EN UNA INSTITUCIÓN FEDERAL DE EDUCACIÓN SUPERIOR (IFES) EN BRASILAS OITO COMPETÊNCIAS DO DOCENTE: UMA AVALIAÇÃO DOS ESTUDANTES DA GERAÇÃO DOS MILLENNIALS E GERAÇÃO Z EM UMA INSTITUIÇÃO FEDERAL DE ENSINO SUPERIOR (IFES) NO BRASILCompetências do professorEnsino superiorAvaliação dos estudantesMillennialsGeração ZTeacher competenciesStudent assessmentMillennialsY generationGeneration ZCompetencias de los profesoresEvaluación del estudianteMillennialsGeneración YGeneración ZThe objective of the study is to identify the main competencies of the teacher in higher education. Focusing on the Millennial generation, exploratory research was carried out through the survey method with undergraduate students of a Federal Higher Education Institution in Brazil. In order of importance, in the results, the students pointed out the teacher facilitating the educational process, stimulating critical thinking in students, and promoting a dynamic environment for teaching-learning as primary competencies.El objetivo del estudio es identificar las principales competencias del profesor en la enseñanza superior. Centrándose en la generación Millenials, se realizó una investigación exploratoria a través del método de la encuesta con estudiantes de pregrado de una Institución Federal de Educación Superior en Brasil. Por orden de importancia, en los resultados, los alumnos señalaron como competencias principales el hecho de que el profesor facilite el proceso educativo, estimule el pensamiento crítico de los alumnos y la promoción de un entorno dinámico para la enseñanza-aprendizaje.O objetivo do estudo consiste em identificar as principais competências do docente no ensino superior. Com foco na geração dos Millenials, realizou-se uma pesquisa exploratória através do método survey com estudantes de graduação de uma Instituição de Ensino Superior Federal no Brasil. Em ordem de importância, nos resultados, os estudantes apontaram o professor facilitar o processo educativo, estimular o pensamento crítico dos estudantes e a promoção de um ambiente dinâmico para o ensino-aprendizagem como competências primordiais.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12687710.21573/vol39n12023.126877REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126877/89952Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, PériclesKistemacher Barche , CarmemCristina Barbosa Pereira Queiroz, FernandaMendes Junior, RicardoGomes de Menezes , Glauco2023-12-25T13:36:10Zoai:seer.ufrgs.br:article/126877Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:10Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL
LAS OCHO COMPETENCIAS DEL PROFESOR: UNA EVALUACIÓN DE LOS ESTUDIANTES DE LA GENERACIÓN MILLENNIALS Y DE LA GENERACIÓN Z EN UNA INSTITUCIÓN FEDERAL DE EDUCACIÓN SUPERIOR (IFES) EN BRASIL
AS OITO COMPETÊNCIAS DO DOCENTE: UMA AVALIAÇÃO DOS ESTUDANTES DA GERAÇÃO DOS MILLENNIALS E GERAÇÃO Z EM UMA INSTITUIÇÃO FEDERAL DE ENSINO SUPERIOR (IFES) NO BRASIL
title THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL
spellingShingle THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL
Pires, Péricles
Competências do professor
Ensino superior
Avaliação dos estudantes
Millennials
Geração Z
Teacher competencies
Student assessment
Millennials
Y generation
Generation Z
Competencias de los profesores
Evaluación del estudiante
Millennials
Generación Y
Generación Z
title_short THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL
title_full THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL
title_fullStr THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL
title_full_unstemmed THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL
title_sort THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL
author Pires, Péricles
author_facet Pires, Péricles
Kistemacher Barche , Carmem
Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Fernanda
Mendes Junior, Ricardo
Gomes de Menezes , Glauco
author_role author
author2 Kistemacher Barche , Carmem
Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Fernanda
Mendes Junior, Ricardo
Gomes de Menezes , Glauco
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Péricles
Kistemacher Barche , Carmem
Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Fernanda
Mendes Junior, Ricardo
Gomes de Menezes , Glauco
dc.subject.por.fl_str_mv Competências do professor
Ensino superior
Avaliação dos estudantes
Millennials
Geração Z
Teacher competencies
Student assessment
Millennials
Y generation
Generation Z
Competencias de los profesores
Evaluación del estudiante
Millennials
Generación Y
Generación Z
topic Competências do professor
Ensino superior
Avaliação dos estudantes
Millennials
Geração Z
Teacher competencies
Student assessment
Millennials
Y generation
Generation Z
Competencias de los profesores
Evaluación del estudiante
Millennials
Generación Y
Generación Z
description The objective of the study is to identify the main competencies of the teacher in higher education. Focusing on the Millennial generation, exploratory research was carried out through the survey method with undergraduate students of a Federal Higher Education Institution in Brazil. In order of importance, in the results, the students pointed out the teacher facilitating the educational process, stimulating critical thinking in students, and promoting a dynamic environment for teaching-learning as primary competencies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126877
10.21573/vol39n12023.126877
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126877
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.126877
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126877/89952
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766373036982272