THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126877 |
Resumo: | The objective of the study is to identify the main competencies of the teacher in higher education. Focusing on the Millennial generation, exploratory research was carried out through the survey method with undergraduate students of a Federal Higher Education Institution in Brazil. In order of importance, in the results, the students pointed out the teacher facilitating the educational process, stimulating critical thinking in students, and promoting a dynamic environment for teaching-learning as primary competencies. |
id |
UFRGS-22_630e30f3d2271fcae6b469999bd02440 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/126877 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZILLAS OCHO COMPETENCIAS DEL PROFESOR: UNA EVALUACIÓN DE LOS ESTUDIANTES DE LA GENERACIÓN MILLENNIALS Y DE LA GENERACIÓN Z EN UNA INSTITUCIÓN FEDERAL DE EDUCACIÓN SUPERIOR (IFES) EN BRASILAS OITO COMPETÊNCIAS DO DOCENTE: UMA AVALIAÇÃO DOS ESTUDANTES DA GERAÇÃO DOS MILLENNIALS E GERAÇÃO Z EM UMA INSTITUIÇÃO FEDERAL DE ENSINO SUPERIOR (IFES) NO BRASILCompetências do professorEnsino superiorAvaliação dos estudantesMillennialsGeração ZTeacher competenciesStudent assessmentMillennialsY generationGeneration ZCompetencias de los profesoresEvaluación del estudianteMillennialsGeneración YGeneración ZThe objective of the study is to identify the main competencies of the teacher in higher education. Focusing on the Millennial generation, exploratory research was carried out through the survey method with undergraduate students of a Federal Higher Education Institution in Brazil. In order of importance, in the results, the students pointed out the teacher facilitating the educational process, stimulating critical thinking in students, and promoting a dynamic environment for teaching-learning as primary competencies.El objetivo del estudio es identificar las principales competencias del profesor en la enseñanza superior. Centrándose en la generación Millenials, se realizó una investigación exploratoria a través del método de la encuesta con estudiantes de pregrado de una Institución Federal de Educación Superior en Brasil. Por orden de importancia, en los resultados, los alumnos señalaron como competencias principales el hecho de que el profesor facilite el proceso educativo, estimule el pensamiento crítico de los alumnos y la promoción de un entorno dinámico para la enseñanza-aprendizaje.O objetivo do estudo consiste em identificar as principais competências do docente no ensino superior. Com foco na geração dos Millenials, realizou-se uma pesquisa exploratória através do método survey com estudantes de graduação de uma Instituição de Ensino Superior Federal no Brasil. Em ordem de importância, nos resultados, os estudantes apontaram o professor facilitar o processo educativo, estimular o pensamento crítico dos estudantes e a promoção de um ambiente dinâmico para o ensino-aprendizagem como competências primordiais.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12687710.21573/vol39n12023.126877REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126877/89952Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, PériclesKistemacher Barche , CarmemCristina Barbosa Pereira Queiroz, FernandaMendes Junior, RicardoGomes de Menezes , Glauco2023-12-25T13:36:10Zoai:seer.ufrgs.br:article/126877Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:10Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL LAS OCHO COMPETENCIAS DEL PROFESOR: UNA EVALUACIÓN DE LOS ESTUDIANTES DE LA GENERACIÓN MILLENNIALS Y DE LA GENERACIÓN Z EN UNA INSTITUCIÓN FEDERAL DE EDUCACIÓN SUPERIOR (IFES) EN BRASIL AS OITO COMPETÊNCIAS DO DOCENTE: UMA AVALIAÇÃO DOS ESTUDANTES DA GERAÇÃO DOS MILLENNIALS E GERAÇÃO Z EM UMA INSTITUIÇÃO FEDERAL DE ENSINO SUPERIOR (IFES) NO BRASIL |
title |
THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL |
spellingShingle |
THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL Pires, Péricles Competências do professor Ensino superior Avaliação dos estudantes Millennials Geração Z Teacher competencies Student assessment Millennials Y generation Generation Z Competencias de los profesores Evaluación del estudiante Millennials Generación Y Generación Z |
title_short |
THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL |
title_full |
THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL |
title_fullStr |
THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL |
title_full_unstemmed |
THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL |
title_sort |
THE EIGHT COMPETENCIES OF THE TEACHER: AN ASSESSMENT OF MILLENNIALS AND GENERATION Z STUDENTS AT A FEDERAL HIGHER EDUCATION INSTITUTION (IFES) IN BRAZIL |
author |
Pires, Péricles |
author_facet |
Pires, Péricles Kistemacher Barche , Carmem Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Fernanda Mendes Junior, Ricardo Gomes de Menezes , Glauco |
author_role |
author |
author2 |
Kistemacher Barche , Carmem Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Fernanda Mendes Junior, Ricardo Gomes de Menezes , Glauco |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Péricles Kistemacher Barche , Carmem Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Fernanda Mendes Junior, Ricardo Gomes de Menezes , Glauco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competências do professor Ensino superior Avaliação dos estudantes Millennials Geração Z Teacher competencies Student assessment Millennials Y generation Generation Z Competencias de los profesores Evaluación del estudiante Millennials Generación Y Generación Z |
topic |
Competências do professor Ensino superior Avaliação dos estudantes Millennials Geração Z Teacher competencies Student assessment Millennials Y generation Generation Z Competencias de los profesores Evaluación del estudiante Millennials Generación Y Generación Z |
description |
The objective of the study is to identify the main competencies of the teacher in higher education. Focusing on the Millennial generation, exploratory research was carried out through the survey method with undergraduate students of a Federal Higher Education Institution in Brazil. In order of importance, in the results, the students pointed out the teacher facilitating the educational process, stimulating critical thinking in students, and promoting a dynamic environment for teaching-learning as primary competencies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126877 10.21573/vol39n12023.126877 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126877 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol39n12023.126877 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126877/89952 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1799766373036982272 |