SCHOOL MANAGEMENT FOR RESULTS: HOW SCHOOLS MAKE THE MANAGEMENT EFFICIENCY POLICY IN PERNAMBUCO:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lourenço, Emanoel
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Aragão, Wilson Honorato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/127409
Resumo: The text analyzes the Managerial Efficiency Index (IEG), instrument of accountability of school principals in Pernambuco and brings discussions with emphasis on the State Education Plan of Pernambuco (Goal 19), in the light of the National Education Plan - PNE. The methodology is based on the Policy Cycle (Ball, 2013) to analyze how policies are formulated and acted upon in different contexts. The IEG transforms the subjectivity of the principals by regulating them by the market model and overloading them with a new virtual bureaucracy in favor of a school focused on competition, comparison and performativity.
id UFRGS-22_797126cbc4d6b111981df6880426405c
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/127409
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling SCHOOL MANAGEMENT FOR RESULTS: HOW SCHOOLS MAKE THE MANAGEMENT EFFICIENCY POLICY IN PERNAMBUCO: GESTIÓN ESCOLAR POR RESULTADOS: CÓMO LAS ESCUELAS HACEN LA POLÍTICA DE EFICIENCIA DE LA GESTIÓN EN PERNAMBUCO: GESTÃO ESCOLAR PARA RESULTADOS: COMO AS ESCOLAS FAZEM A POLÍTICA DE EFICIÊNCIA GERENCIAL EM PERNAMBUCO: School ManagementAccountabilityManagement EfficiencyGestão EscolarResponsabilizaçãoEficiência Gerencial Gestión EscolarRendición de CuentasEficiencia GerencialThe text analyzes the Managerial Efficiency Index (IEG), instrument of accountability of school principals in Pernambuco and brings discussions with emphasis on the State Education Plan of Pernambuco (Goal 19), in the light of the National Education Plan - PNE. The methodology is based on the Policy Cycle (Ball, 2013) to analyze how policies are formulated and acted upon in different contexts. The IEG transforms the subjectivity of the principals by regulating them by the market model and overloading them with a new virtual bureaucracy in favor of a school focused on competition, comparison and performativity.El texto analiza el Índice de Eficiência Gerencial (IEG), instrumento de rendición de cuentas de los directores de escuelas de Pernambuco y trae discusiones con énfasis en el Plan Estatal de Educación de Pernambuco (Meta 19), a la luz del Plan Nacional de Educación - PNE. La metodología se basa en el Ciclo de Políticas (Ball, 2013) para analizar cómo se formulan y actúan las políticas en diferentes contextos. El IEG transforma la subjetividad de los directores al regularlos por el modelo de mercado y sobrecargándolos con una nueva burocracia virtual a favor de una escuela centrada en la competencia, la comparación y la performatividad.O texto analisa o Índice de Eficiência Gerencial (IEG), instrumento de responsabilização dos diretores escolares de Pernambuco e traz discussões com ênfase no Plano Estadual de Educação de Pernambuco (Meta 19), à luz do Plano Nacional de Educação - PNE. A metodologia baseia-se no Ciclo de Políticas (Ball, 2013) para analisar como as políticas são formuladas e atuadas em diferentes contextos. O IEG transforma a subjetividade dos diretores regulando-as pelo modelo de mercado e os sobrecarregando com uma nova burocracia virtual em prol de uma escola voltada para a competição, comparação e performatividade.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12740910.21573/vol39n12023.127409REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/127409/90510Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLourenço, EmanoelAragão, Wilson Honorato2023-12-25T13:36:08Zoai:seer.ufrgs.br:article/127409Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:08Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv SCHOOL MANAGEMENT FOR RESULTS: HOW SCHOOLS MAKE THE MANAGEMENT EFFICIENCY POLICY IN PERNAMBUCO:
GESTIÓN ESCOLAR POR RESULTADOS: CÓMO LAS ESCUELAS HACEN LA POLÍTICA DE EFICIENCIA DE LA GESTIÓN EN PERNAMBUCO:
GESTÃO ESCOLAR PARA RESULTADOS: COMO AS ESCOLAS FAZEM A POLÍTICA DE EFICIÊNCIA GERENCIAL EM PERNAMBUCO:
title SCHOOL MANAGEMENT FOR RESULTS: HOW SCHOOLS MAKE THE MANAGEMENT EFFICIENCY POLICY IN PERNAMBUCO:
spellingShingle SCHOOL MANAGEMENT FOR RESULTS: HOW SCHOOLS MAKE THE MANAGEMENT EFFICIENCY POLICY IN PERNAMBUCO:
Lourenço, Emanoel
School Management
Accountability
Management Efficiency
Gestão Escolar
Responsabilização
Eficiência Gerencial
Gestión Escolar
Rendición de Cuentas
Eficiencia Gerencial
title_short SCHOOL MANAGEMENT FOR RESULTS: HOW SCHOOLS MAKE THE MANAGEMENT EFFICIENCY POLICY IN PERNAMBUCO:
title_full SCHOOL MANAGEMENT FOR RESULTS: HOW SCHOOLS MAKE THE MANAGEMENT EFFICIENCY POLICY IN PERNAMBUCO:
title_fullStr SCHOOL MANAGEMENT FOR RESULTS: HOW SCHOOLS MAKE THE MANAGEMENT EFFICIENCY POLICY IN PERNAMBUCO:
title_full_unstemmed SCHOOL MANAGEMENT FOR RESULTS: HOW SCHOOLS MAKE THE MANAGEMENT EFFICIENCY POLICY IN PERNAMBUCO:
title_sort SCHOOL MANAGEMENT FOR RESULTS: HOW SCHOOLS MAKE THE MANAGEMENT EFFICIENCY POLICY IN PERNAMBUCO:
author Lourenço, Emanoel
author_facet Lourenço, Emanoel
Aragão, Wilson Honorato
author_role author
author2 Aragão, Wilson Honorato
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lourenço, Emanoel
Aragão, Wilson Honorato
dc.subject.por.fl_str_mv School Management
Accountability
Management Efficiency
Gestão Escolar
Responsabilização
Eficiência Gerencial
Gestión Escolar
Rendición de Cuentas
Eficiencia Gerencial
topic School Management
Accountability
Management Efficiency
Gestão Escolar
Responsabilização
Eficiência Gerencial
Gestión Escolar
Rendición de Cuentas
Eficiencia Gerencial
description The text analyzes the Managerial Efficiency Index (IEG), instrument of accountability of school principals in Pernambuco and brings discussions with emphasis on the State Education Plan of Pernambuco (Goal 19), in the light of the National Education Plan - PNE. The methodology is based on the Policy Cycle (Ball, 2013) to analyze how policies are formulated and acted upon in different contexts. The IEG transforms the subjectivity of the principals by regulating them by the market model and overloading them with a new virtual bureaucracy in favor of a school focused on competition, comparison and performativity.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/127409
10.21573/vol39n12023.127409
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/127409
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.127409
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/127409/90510
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766373049565184