PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: M. Gorostiaga, Jorge
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/131796
Resumo: The article analyzes the general trends regarding the governance of basic education in Latin America. It considers the policies implemented at the national level and the interventions of other actors in the face of the pandemic situation. The study used data obtained from academic sources and documents from international and civil society organizations. The results show a strong variety of responses from national governments, as well as an important involvement of multilateral organizations and non-state actors in different types of actions, which seem to point to an accentuation of post-bureaucratic and multi-scalar regulation.
id UFRGS-22_d20576dfd5703087e3da0d3e532e7554
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/131796
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCYPANDEMIA Y GOBIERNO DE LA EDUCACIÓN EN AMÉRICA LATINA: POLÍTICAS Y ACTORES EN TIEMPOS DE EMERGENCIAPANDEMIA E GOVERNO DA EDUCAÇÃO NA AMÉRICA LATINA: POLÍTICAS E ATORES EM TEMPOS DE EMERGÊNCIAgobierno de la educaciónCOVID-19América Latinagovernance of educationCOVID-19Latin Americagoverno da educaçãoCOVID-19América LatinaThe article analyzes the general trends regarding the governance of basic education in Latin America. It considers the policies implemented at the national level and the interventions of other actors in the face of the pandemic situation. The study used data obtained from academic sources and documents from international and civil society organizations. The results show a strong variety of responses from national governments, as well as an important involvement of multilateral organizations and non-state actors in different types of actions, which seem to point to an accentuation of post-bureaucratic and multi-scalar regulation.El artículo analiza las tendencias generales respecto al gobierno de la educación básica en América Latina considerando las políticas implementadas a nivel nacional y las intervenciones de otros actores frente a la situación de pandemia. Se utilizaron datos obtenidos de fuentes académicas y de documentos de organismos internacionales y organizaciones de la sociedad civil. Los resultados muestran una fuerte variedad de respuestas por parte de los gobiernos nacionales, así como un involucramiento importante de organismos multilaterales y de actores no estatales en diferentes tipos de acciones, que parecen apuntar a una acentuación de la regulación postburocrática y multiescalar.O artigo analisa as tendências gerais em relação a governo da educação básica na América Latina considerando as políticas implementadas em nível nacional e as intervenções de outros atores diante da situação de pandemia. Foram utilizados dados obtidos de fontes acadêmicas e de documentos de organizações internacionais e da sociedade civil. Os resultados mostram uma forte variedade de respostas dos governos nacionais, bem como um importante envolvimento de organizações multilaterais e atores não estatais em diferentes tipos de ações, que parecem apontar para uma acentuação da regulação pós-burocrática e multiescalar.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/13179610.21573/vol39n12023.131796REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/131796/90805Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessM. Gorostiaga, Jorge2023-12-25T13:35:59Zoai:seer.ufrgs.br:article/131796Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:35:59Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY
PANDEMIA Y GOBIERNO DE LA EDUCACIÓN EN AMÉRICA LATINA: POLÍTICAS Y ACTORES EN TIEMPOS DE EMERGENCIA
PANDEMIA E GOVERNO DA EDUCAÇÃO NA AMÉRICA LATINA: POLÍTICAS E ATORES EM TEMPOS DE EMERGÊNCIA
title PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY
spellingShingle PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY
M. Gorostiaga, Jorge
gobierno de la educación
COVID-19
América Latina
governance of education
COVID-19
Latin America
governo da educação
COVID-19
América Latina
title_short PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY
title_full PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY
title_fullStr PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY
title_full_unstemmed PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY
title_sort PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY
author M. Gorostiaga, Jorge
author_facet M. Gorostiaga, Jorge
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv M. Gorostiaga, Jorge
dc.subject.por.fl_str_mv gobierno de la educación
COVID-19
América Latina
governance of education
COVID-19
Latin America
governo da educação
COVID-19
América Latina
topic gobierno de la educación
COVID-19
América Latina
governance of education
COVID-19
Latin America
governo da educação
COVID-19
América Latina
description The article analyzes the general trends regarding the governance of basic education in Latin America. It considers the policies implemented at the national level and the interventions of other actors in the face of the pandemic situation. The study used data obtained from academic sources and documents from international and civil society organizations. The results show a strong variety of responses from national governments, as well as an important involvement of multilateral organizations and non-state actors in different types of actions, which seem to point to an accentuation of post-bureaucratic and multi-scalar regulation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/131796
10.21573/vol39n12023.131796
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/131796
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.131796
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/131796/90805
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766373082071040