PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/131796 |
Resumo: | The article analyzes the general trends regarding the governance of basic education in Latin America. It considers the policies implemented at the national level and the interventions of other actors in the face of the pandemic situation. The study used data obtained from academic sources and documents from international and civil society organizations. The results show a strong variety of responses from national governments, as well as an important involvement of multilateral organizations and non-state actors in different types of actions, which seem to point to an accentuation of post-bureaucratic and multi-scalar regulation. |
id |
UFRGS-22_d20576dfd5703087e3da0d3e532e7554 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/131796 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCYPANDEMIA Y GOBIERNO DE LA EDUCACIÓN EN AMÉRICA LATINA: POLÍTICAS Y ACTORES EN TIEMPOS DE EMERGENCIAPANDEMIA E GOVERNO DA EDUCAÇÃO NA AMÉRICA LATINA: POLÍTICAS E ATORES EM TEMPOS DE EMERGÊNCIAgobierno de la educaciónCOVID-19América Latinagovernance of educationCOVID-19Latin Americagoverno da educaçãoCOVID-19América LatinaThe article analyzes the general trends regarding the governance of basic education in Latin America. It considers the policies implemented at the national level and the interventions of other actors in the face of the pandemic situation. The study used data obtained from academic sources and documents from international and civil society organizations. The results show a strong variety of responses from national governments, as well as an important involvement of multilateral organizations and non-state actors in different types of actions, which seem to point to an accentuation of post-bureaucratic and multi-scalar regulation.El artículo analiza las tendencias generales respecto al gobierno de la educación básica en América Latina considerando las políticas implementadas a nivel nacional y las intervenciones de otros actores frente a la situación de pandemia. Se utilizaron datos obtenidos de fuentes académicas y de documentos de organismos internacionales y organizaciones de la sociedad civil. Los resultados muestran una fuerte variedad de respuestas por parte de los gobiernos nacionales, así como un involucramiento importante de organismos multilaterales y de actores no estatales en diferentes tipos de acciones, que parecen apuntar a una acentuación de la regulación postburocrática y multiescalar.O artigo analisa as tendências gerais em relação a governo da educação básica na América Latina considerando as políticas implementadas em nível nacional e as intervenções de outros atores diante da situação de pandemia. Foram utilizados dados obtidos de fontes acadêmicas e de documentos de organizações internacionais e da sociedade civil. Os resultados mostram uma forte variedade de respostas dos governos nacionais, bem como um importante envolvimento de organizações multilaterais e atores não estatais em diferentes tipos de ações, que parecem apontar para uma acentuação da regulação pós-burocrática e multiescalar.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/13179610.21573/vol39n12023.131796REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/131796/90805Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessM. Gorostiaga, Jorge2023-12-25T13:35:59Zoai:seer.ufrgs.br:article/131796Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:35:59Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY PANDEMIA Y GOBIERNO DE LA EDUCACIÓN EN AMÉRICA LATINA: POLÍTICAS Y ACTORES EN TIEMPOS DE EMERGENCIA PANDEMIA E GOVERNO DA EDUCAÇÃO NA AMÉRICA LATINA: POLÍTICAS E ATORES EM TEMPOS DE EMERGÊNCIA |
title |
PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY |
spellingShingle |
PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY M. Gorostiaga, Jorge gobierno de la educación COVID-19 América Latina governance of education COVID-19 Latin America governo da educação COVID-19 América Latina |
title_short |
PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY |
title_full |
PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY |
title_fullStr |
PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY |
title_full_unstemmed |
PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY |
title_sort |
PANDEMIC AND GOVERNANCE OF EDUCATION IN LATIN AMERICA: POLICIES AND ACTORS IN TIMES OF EMERGENCY |
author |
M. Gorostiaga, Jorge |
author_facet |
M. Gorostiaga, Jorge |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
M. Gorostiaga, Jorge |
dc.subject.por.fl_str_mv |
gobierno de la educación COVID-19 América Latina governance of education COVID-19 Latin America governo da educação COVID-19 América Latina |
topic |
gobierno de la educación COVID-19 América Latina governance of education COVID-19 Latin America governo da educação COVID-19 América Latina |
description |
The article analyzes the general trends regarding the governance of basic education in Latin America. It considers the policies implemented at the national level and the interventions of other actors in the face of the pandemic situation. The study used data obtained from academic sources and documents from international and civil society organizations. The results show a strong variety of responses from national governments, as well as an important involvement of multilateral organizations and non-state actors in different types of actions, which seem to point to an accentuation of post-bureaucratic and multi-scalar regulation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/131796 10.21573/vol39n12023.131796 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/131796 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol39n12023.131796 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/131796/90805 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1799766373082071040 |