AS POLÍTICAS PÚBLICAS DO ENSINO SUPERIOR NO GOVERNO LULA: EXPANSÃO OU DEMOCRATIZAÇÃO?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Debates |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/16316 |
Resumo: | Public policies in education are, among other things, one of the interventions strategies most forceful of the Lula government. With respect to higher education, the expansion of federal system and too of vacancies of private institution occurred alongside to the adoption of ENEM. This article aims to analyze the policy expansion of higher education developed by the Brazilian federal government, emphasizing ProUni, UAB and Reuni. Through documentary research and literature review, and the authors' experience as teachers in a newly founded public university, the expansion is examined as a historic opportunity for the democratization of access to the university, allowing processes upward social mobility in a scenario of revaluation of the inductive role of the state. |
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AS POLÍTICAS PÚBLICAS DO ENSINO SUPERIOR NO GOVERNO LULA: EXPANSÃO OU DEMOCRATIZAÇÃO?Ensino SuperiorPolíticas PúblicasProUniUABReuni.Análise da expansão do ensino superior público brasileiro no Governo LulaPublic policies in education are, among other things, one of the interventions strategies most forceful of the Lula government. With respect to higher education, the expansion of federal system and too of vacancies of private institution occurred alongside to the adoption of ENEM. This article aims to analyze the policy expansion of higher education developed by the Brazilian federal government, emphasizing ProUni, UAB and Reuni. Through documentary research and literature review, and the authors' experience as teachers in a newly founded public university, the expansion is examined as a historic opportunity for the democratization of access to the university, allowing processes upward social mobility in a scenario of revaluation of the inductive role of the state.Políticas públicas no âmbito educacional são, entre outros aspectos, uma das estratégias mais contundentes de intervenção do Governo Lula. No que tange ao ensino superior, a expansão da rede pública federal e das vagas em instituições privadas ocorreu juntamente com a adoção do ENEM. Esse artigo busca analisar as políticas de expansão do ensino superior brasileiro desenvolvidas pelo governo federal, destacando o ProUni, a UAB e o Reuni. Por meio de pesquisa documental e revisão bibliográfica, bem como da experiência dos autores como docentes em uma universidade pública recém-fundada, examina-se a expansão como possibilidade histórica de democratização do acesso à universidade, possibilitando processos de mobilidade social ascendente, em cenário de revalorização do papel indutor do Estado.UFRGS2010-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa documentalapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/1631610.22456/1982-5269.16316Revista Debates; Vol. 4 Núm. 2 (2010); 10Revista Debates; v. 4 n. 2 (2010); 101982-52692236-479Xreponame:Revista Debatesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/16316/10573Pereira, Thiago IngrassiaCorrea da Silva, Luís Fernando Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-10T13:10:15Zoai:seer.ufrgs.br:article/16316Revistahttps://seer.ufrgs.br/debatesPUBhttps://seer.ufrgs.br/debates/oai1982-52692236-479Xopendoar:2023-01-10T13:10:15Revista Debates - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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