Fatema Mernissi's writings as a gateway to postcolonial islamic feminisms and intersectionality in the Maghreb

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Correia de Oliveira, Jessica
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Debates
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/119612
Resumo: After decades of debate among feminist scholars, there is still a pervasive resistance to serious engagements between Western and non-Western perspectives on feminism and gender. This is even more symptomatic when it comes to islamic feminist scholars. With this in mind, I examine the work of Moroccan sociologist Fatema Mernissi. I argue that her “double critique” to representations of Muslim women in both Orientalist and Moroccan local authorities’ discourses performs an intersectional approach to gender that is attentive to how it interplays with class and race, but is also conditioned by cultural encounters. Mernissi’s attention to East/Orient and West cultural encounters as constitutive of contemporary gender relations in the Maghreb offers a more historically and culturally informed view on the gender question in Muslim majority societies, and helps to facilitate conversations between Western and islamic feminists.
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spelling Fatema Mernissi's writings as a gateway to postcolonial islamic feminisms and intersectionality in the MaghrebLos escritos de Fatema Mernissi como puerta de entrada al feminismo islámico poscolonial y la interseccionalidad en el MagrebOs escritos de Fatema Mernissi como uma porta de entrada para o feminismo islâmico pós-colonial e a interseccionalidade em Maghrebislamic feminismpostcolonial feminismintersectionalityMuslim womencultureFeminismo islámicoFeminismo poscolonialFatema MernissiMujeres musulmanasInterseccionalidad.Feminismo IslâmicoFeminismo pós-colonialFatema MernissiMulheres muçulmanasInterseccionalidade.After decades of debate among feminist scholars, there is still a pervasive resistance to serious engagements between Western and non-Western perspectives on feminism and gender. This is even more symptomatic when it comes to islamic feminist scholars. With this in mind, I examine the work of Moroccan sociologist Fatema Mernissi. I argue that her “double critique” to representations of Muslim women in both Orientalist and Moroccan local authorities’ discourses performs an intersectional approach to gender that is attentive to how it interplays with class and race, but is also conditioned by cultural encounters. Mernissi’s attention to East/Orient and West cultural encounters as constitutive of contemporary gender relations in the Maghreb offers a more historically and culturally informed view on the gender question in Muslim majority societies, and helps to facilitate conversations between Western and islamic feminists.Después de décadas de debate entre académicas feministas, todavía existe una resistencia generalizada a las relaciones serias entre las perspectivas occidentales y no occidentales sobre el feminismo y el género. Esto es aún más sintomático cuando se trata de académicas feministas islámicas. Con eso en mente, examino el trabajo de la socióloga marroquí Fatema Mernissi. Se argumenta que su “doble crítica” a las representaciones de la mujer musulmana en los discursos de las autoridades locales orientalistas y marroquíes adopta un enfoque interseccional del género que está atento a su relación con la clase y la raza, pero que también está condicionado por los encuentros culturales. . La atención de Mernissi a los encuentros culturales Este / Este y Oeste como constitutivos de las relaciones de género contemporáneas en el Magreb ofrece una visión más histórica y culturalmente informada del tema del género en las sociedades de mayoría musulmana y ayuda a facilitar las conversaciones entre las feministas occidentales e islámicas.Depois de décadas de debate entre estudiosas feministas, ainda há uma resistência generalizada a relações sérias entre as perspectivas ocidentais e não ocidentais de feminismo e gênero. Isso é ainda mais sintomático quando se trata de estudiosas feministas islâmicas. Com isso em mente, examino a obra da socióloga marroquina Fatema Mernissi. Argumenta-se que sua “dupla crítica” às representações das mulheres muçulmanas nos discursos das autoridades locais orientalistas e marroquinas realiza uma abordagem interseccional do gênero que está atenta a como ele se relaciona com classe e raça, mas que também é condicionado por encontros culturais. A atenção de Mernissi aos encontros culturais Leste/Oriente e Ocidente como constitutivos das relações de gênero contemporâneas em Maghreb oferece uma visão mais histórica e culturalmente informada sobre a questão de gênero nas sociedades de maioria muçulmana e ajuda a facilitar as conversas entre feministas ocidentais e islâmicas.UFRGS2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Qualitativaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/11961210.22456/1982-5269.119612Revista Debates; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Desemaranhando a Teoria Política: os Estudos Culturais e o Pós-Colonialismo encontram a Política Global; 133-157Revista Debates; v. 15 n. 3 (2021): Desemaranhando a Teoria Política: os Estudos Culturais e o Pós-Colonialismo encontram a Política Global; 133-1571982-52692236-479Xreponame:Revista Debatesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/119612/65629Copyright (c) 2021 Revista Debatesinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Correia de Oliveira, Jessica2022-04-26T13:08:22Zoai:seer.ufrgs.br:article/119612Revistahttps://seer.ufrgs.br/debatesPUBhttps://seer.ufrgs.br/debates/oai1982-52692236-479Xopendoar:2022-04-26T13:08:22Revista Debates - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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