Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/110948 |
Resumo: | The article analyzes the public-private partnership established in the Pact for Education in the state of Pará, pointing out the similarities between the national and local basic education assessment systems. Quanti-qualitative methodology was used based on documentary and statistical data. It was found that the pact conditions educational planning in meeting the interests of representatives of capital, with offers in its menu of projects, not aligned with the real needs of the public network in Pará. The evidence presented in the results obtained in the two evaluation systems analyzed show that the level of proficiency in secondary education in Pará is considered stable since 2014, which leads to the belief that, although a significant amount has been spent on the implementation and maintenance of the Pará System of Educational Assessment, its need is questionable. |
id |
UFRGS-27_1d8f9ec076e75927733b1c02c3be3bad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/110948 |
network_acronym_str |
UFRGS-27 |
network_name_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Recent Funding and Proficiency for High School in the State of ParáFinanciamiento Reciente y Competencia para la Escuela Secundaria en el Estado de ParáFinanciamento Recente e Proficiência para o Ensino Médio no Estado do ParáParceria Público-PrivadaAvaliação da EducaçãoNível de ProficiênciaParceria Público-privadaPublic-Private PartnershipEducation EvaluationProficiency LevelAsociación Público-PrivadaEvaluación de la EducaciónNivel de CompetenciaThe article analyzes the public-private partnership established in the Pact for Education in the state of Pará, pointing out the similarities between the national and local basic education assessment systems. Quanti-qualitative methodology was used based on documentary and statistical data. It was found that the pact conditions educational planning in meeting the interests of representatives of capital, with offers in its menu of projects, not aligned with the real needs of the public network in Pará. The evidence presented in the results obtained in the two evaluation systems analyzed show that the level of proficiency in secondary education in Pará is considered stable since 2014, which leads to the belief that, although a significant amount has been spent on the implementation and maintenance of the Pará System of Educational Assessment, its need is questionable.El artículo analiza la asociación público-privada establecida en el Pacto por la Educación en el estado de Pará, señalando las similitudes entre los sistemas de evaluación de la educación primaria nacional y local. Se utilizó la metodología cuantitativa-cualitativa basada en datos documentales y estadísticos. Se constató que el pacto condiciona la planificación educativa para atender los intereses de los representantes del capital, con ofertas en su menú de proyectos, no alineadas con la necesidad real de la red pública de Pará. Las evidencias presentadas en los resultados obtenidos en los dos sistemas de evaluación analizados muestran que el nivel de dominio en la educación secundaria de Pará se considera estable desde 2014, lo que lleva a creer que, aunque se haya gastado una cantidad significativa en la implementación y mantenimiento del Sistema de Evaluación Educativa de Pará, su necesidad es cuestionable.O artigo analisa a parceria público-privada estabelecida no Pacto pela Educação no estado do Pará, apontando as similitudes entre os sistemas de avaliação da educação básica nacional e local. Utilizou-se a metodologia quantiqualitativa com base em dados documentais e estatísticos. Constatou-se que o pacto condiciona o planejamento educacional a atender os interesses dos representantes do capital, com ofertas em seu cardápio de projetos, não alinhavadas com a real necessidade da rede pública paraense. As evidências apresentadas nos resultados auferidos nos dois sistemas de avaliação analisados mostram que o nível de proficiência no ensino médio paraense é considerado estável desde 2014, o que leva a crer que, embora se tenha despendido um valor expressivo na implantação e manutenção do Sistema Paraense de Avaliação Educacional, sua necessidade é questionável.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/11094810.22491/2236-5907110948FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/110948/87030Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReis, Antônio Cláudio Andrade dos2022-11-29T04:02:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/110948Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2022-11-29T04:02:18FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará Financiamiento Reciente y Competencia para la Escuela Secundaria en el Estado de Pará Financiamento Recente e Proficiência para o Ensino Médio no Estado do Pará |
title |
Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará |
spellingShingle |
Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará Reis, Antônio Cláudio Andrade dos Parceria Público-Privada Avaliação da Educação Nível de Proficiência Parceria Público-privada Public-Private Partnership Education Evaluation Proficiency Level Asociación Público-Privada Evaluación de la Educación Nivel de Competencia |
title_short |
Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará |
title_full |
Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará |
title_fullStr |
Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará |
title_full_unstemmed |
Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará |
title_sort |
Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará |
author |
Reis, Antônio Cláudio Andrade dos |
author_facet |
Reis, Antônio Cláudio Andrade dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Antônio Cláudio Andrade dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Parceria Público-Privada Avaliação da Educação Nível de Proficiência Parceria Público-privada Public-Private Partnership Education Evaluation Proficiency Level Asociación Público-Privada Evaluación de la Educación Nivel de Competencia |
topic |
Parceria Público-Privada Avaliação da Educação Nível de Proficiência Parceria Público-privada Public-Private Partnership Education Evaluation Proficiency Level Asociación Público-Privada Evaluación de la Educación Nivel de Competencia |
description |
The article analyzes the public-private partnership established in the Pact for Education in the state of Pará, pointing out the similarities between the national and local basic education assessment systems. Quanti-qualitative methodology was used based on documentary and statistical data. It was found that the pact conditions educational planning in meeting the interests of representatives of capital, with offers in its menu of projects, not aligned with the real needs of the public network in Pará. The evidence presented in the results obtained in the two evaluation systems analyzed show that the level of proficiency in secondary education in Pará is considered stable since 2014, which leads to the belief that, although a significant amount has been spent on the implementation and maintenance of the Pará System of Educational Assessment, its need is questionable. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/110948 10.22491/2236-5907110948 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/110948 |
identifier_str_mv |
10.22491/2236-5907110948 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/110948/87030 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022) 2236-5907 reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
collection |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository.name.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com |
_version_ |
1797050275417030656 |