Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Antônio Cláudio Andrade dos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/110948
Resumo: The article analyzes the public-private partnership established in the Pact for Education in the state of Pará, pointing out the similarities between the national and local basic education assessment systems. Quanti-qualitative methodology was used based on documentary and statistical data. It was found that the pact conditions educational planning in meeting the interests of representatives of capital, with offers in its menu of projects, not aligned with the real needs of the public network in Pará. The evidence presented in the results obtained in the two evaluation systems analyzed show that the level of proficiency in secondary education in Pará is considered stable since 2014, which leads to the belief that, although a significant amount has been spent on the implementation and maintenance of the Pará System of Educational Assessment, its need is questionable.
id UFRGS-27_1d8f9ec076e75927733b1c02c3be3bad
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/110948
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Recent Funding and Proficiency for High School in the State of ParáFinanciamiento Reciente y Competencia para la Escuela Secundaria en el Estado de ParáFinanciamento Recente e Proficiência para o Ensino Médio no Estado do ParáParceria Público-PrivadaAvaliação da EducaçãoNível de ProficiênciaParceria Público-privadaPublic-Private PartnershipEducation EvaluationProficiency LevelAsociación Público-PrivadaEvaluación de la EducaciónNivel de CompetenciaThe article analyzes the public-private partnership established in the Pact for Education in the state of Pará, pointing out the similarities between the national and local basic education assessment systems. Quanti-qualitative methodology was used based on documentary and statistical data. It was found that the pact conditions educational planning in meeting the interests of representatives of capital, with offers in its menu of projects, not aligned with the real needs of the public network in Pará. The evidence presented in the results obtained in the two evaluation systems analyzed show that the level of proficiency in secondary education in Pará is considered stable since 2014, which leads to the belief that, although a significant amount has been spent on the implementation and maintenance of the Pará System of Educational Assessment, its need is questionable.El artículo analiza la asociación público-privada establecida en el Pacto por la Educación en el estado de Pará, señalando las similitudes entre los sistemas de evaluación de la educación primaria nacional y local. Se utilizó la metodología cuantitativa-cualitativa basada en datos documentales y estadísticos. Se constató que el pacto condiciona la planificación educativa para atender los intereses de los representantes del capital, con ofertas en su menú de proyectos, no alineadas con la necesidad real de la red pública de Pará. Las evidencias presentadas en los resultados obtenidos en los dos sistemas de evaluación analizados muestran que el nivel de dominio en la educación secundaria de Pará se considera estable desde 2014, lo que lleva a creer que, aunque se haya gastado una cantidad significativa en la implementación y mantenimiento del  Sistema de Evaluación Educativa de Pará, su necesidad es cuestionable.O artigo analisa a parceria público-privada estabelecida no Pacto pela Educação no estado do Pará, apontando as similitudes entre os sistemas de avaliação da educação básica nacional e local. Utilizou-se a metodologia quantiqualitativa com base em dados documentais e estatísticos. Constatou-se que o pacto condiciona o planejamento educacional a atender os interesses dos representantes do capital, com ofertas em seu cardápio de projetos, não alinhavadas com a real necessidade da rede pública paraense. As evidências apresentadas nos resultados auferidos nos dois sistemas de avaliação analisados mostram que o nível de proficiência no ensino médio paraense é considerado estável desde 2014, o que leva a crer que, embora se tenha despendido um valor expressivo na implantação e manutenção do Sistema Paraense de Avaliação Educacional, sua necessidade é questionável.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/11094810.22491/2236-5907110948FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/110948/87030Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReis, Antônio Cláudio Andrade dos2022-11-29T04:02:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/110948Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2022-11-29T04:02:18FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará
Financiamiento Reciente y Competencia para la Escuela Secundaria en el Estado de Pará
Financiamento Recente e Proficiência para o Ensino Médio no Estado do Pará
title Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará
spellingShingle Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará
Reis, Antônio Cláudio Andrade dos
Parceria Público-Privada
Avaliação da Educação
Nível de Proficiência
Parceria Público-privada
Public-Private Partnership
Education Evaluation
Proficiency Level
Asociación Público-Privada
Evaluación de la Educación
Nivel de Competencia
title_short Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará
title_full Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará
title_fullStr Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará
title_full_unstemmed Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará
title_sort Recent Funding and Proficiency for High School in the State of Pará
author Reis, Antônio Cláudio Andrade dos
author_facet Reis, Antônio Cláudio Andrade dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Antônio Cláudio Andrade dos
dc.subject.por.fl_str_mv Parceria Público-Privada
Avaliação da Educação
Nível de Proficiência
Parceria Público-privada
Public-Private Partnership
Education Evaluation
Proficiency Level
Asociación Público-Privada
Evaluación de la Educación
Nivel de Competencia
topic Parceria Público-Privada
Avaliação da Educação
Nível de Proficiência
Parceria Público-privada
Public-Private Partnership
Education Evaluation
Proficiency Level
Asociación Público-Privada
Evaluación de la Educación
Nivel de Competencia
description The article analyzes the public-private partnership established in the Pact for Education in the state of Pará, pointing out the similarities between the national and local basic education assessment systems. Quanti-qualitative methodology was used based on documentary and statistical data. It was found that the pact conditions educational planning in meeting the interests of representatives of capital, with offers in its menu of projects, not aligned with the real needs of the public network in Pará. The evidence presented in the results obtained in the two evaluation systems analyzed show that the level of proficiency in secondary education in Pará is considered stable since 2014, which leads to the belief that, although a significant amount has been spent on the implementation and maintenance of the Pará System of Educational Assessment, its need is questionable.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/110948
10.22491/2236-5907110948
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/110948
identifier_str_mv 10.22491/2236-5907110948
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/110948/87030
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275417030656