The Public Funds and the Resources aimed to Education: an analysis on two municipalities of the State of Paraná

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lunelli, Polyana
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/89582
Resumo: This article aims to analyze the importance of public funds to guarantee the public education policy and its relevance in the process of financing of education. The main education’s sources of assets are coming from of taxes of federated entities – the Union, the States and municipalities and from the social contribution of education salary. Therefore, two municipalities from the state of Paraná will be analyzed: Almirante Tamandaré and Araucária, verifying how the collaboration scheme in the offer of K-12 education works and the impact of tax revenue both of municipalities to the public education.
id UFRGS-27_8117f7a871875adf23ed75d1d66e3403
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/89582
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling The Public Funds and the Resources aimed to Education: an analysis on two municipalities of the State of ParanáO Fundo Público e os Recursos Destinados à Educação: uma análise sobre dois municípios do estado do ParanáFundo Público. Financiamento da Educação. Região Metropolitana de Curitiba.Financiamento da EducaçãoPublic Funds. Financing of Education. Curitiba Metropolitan Area.This article aims to analyze the importance of public funds to guarantee the public education policy and its relevance in the process of financing of education. The main education’s sources of assets are coming from of taxes of federated entities – the Union, the States and municipalities and from the social contribution of education salary. Therefore, two municipalities from the state of Paraná will be analyzed: Almirante Tamandaré and Araucária, verifying how the collaboration scheme in the offer of K-12 education works and the impact of tax revenue both of municipalities to the public education.O presente artigo visa analisar a importância do fundo público na garantia da oferta da política pública de educação e a sua relação no processo de financiamento da política. As principais fontes de recursos da educação são provenientes da arrecadação de impostos dos entes federados – da União, dos estados e Distrito Federal e dos municípios e da contribuição social do salário-educação. Para tanto, serão analisados dois municípios situados no estado do Paraná: o município de Almirante Tamandaré e o município de Araucária, verificando como se efetiva o regime de colaboração na oferta da educação básica e os impactos que a receita resultante de impostos de ambos os municípios ocasiona na oferta do ensino público.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2019-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/89582FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 9 (2019)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/89582/53962Copyright (c) 2019 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLunelli, Polyana2020-02-03T14:57:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/89582Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2020-02-03T14:57:19FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Public Funds and the Resources aimed to Education: an analysis on two municipalities of the State of Paraná
O Fundo Público e os Recursos Destinados à Educação: uma análise sobre dois municípios do estado do Paraná
title The Public Funds and the Resources aimed to Education: an analysis on two municipalities of the State of Paraná
spellingShingle The Public Funds and the Resources aimed to Education: an analysis on two municipalities of the State of Paraná
Lunelli, Polyana
Fundo Público. Financiamento da Educação. Região Metropolitana de Curitiba.
Financiamento da Educação
Public Funds. Financing of Education. Curitiba Metropolitan Area.
title_short The Public Funds and the Resources aimed to Education: an analysis on two municipalities of the State of Paraná
title_full The Public Funds and the Resources aimed to Education: an analysis on two municipalities of the State of Paraná
title_fullStr The Public Funds and the Resources aimed to Education: an analysis on two municipalities of the State of Paraná
title_full_unstemmed The Public Funds and the Resources aimed to Education: an analysis on two municipalities of the State of Paraná
title_sort The Public Funds and the Resources aimed to Education: an analysis on two municipalities of the State of Paraná
author Lunelli, Polyana
author_facet Lunelli, Polyana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lunelli, Polyana
dc.subject.por.fl_str_mv Fundo Público. Financiamento da Educação. Região Metropolitana de Curitiba.
Financiamento da Educação
Public Funds. Financing of Education. Curitiba Metropolitan Area.
topic Fundo Público. Financiamento da Educação. Região Metropolitana de Curitiba.
Financiamento da Educação
Public Funds. Financing of Education. Curitiba Metropolitan Area.
description This article aims to analyze the importance of public funds to guarantee the public education policy and its relevance in the process of financing of education. The main education’s sources of assets are coming from of taxes of federated entities – the Union, the States and municipalities and from the social contribution of education salary. Therefore, two municipalities from the state of Paraná will be analyzed: Almirante Tamandaré and Araucária, verifying how the collaboration scheme in the offer of K-12 education works and the impact of tax revenue both of municipalities to the public education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/89582
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/89582
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/89582/53962
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 9 (2019)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275230384128