Educational Policies and Financing to Early Childhood Education and Care (ECEC) in São Gonçalo/RJ: a case study (2011-2020)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pessanha, Fabiana Nery de Lima
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/119377
Resumo: The article discusses the financing of early childhood education and care (ECEC) between the years 2011 to 2020, scenario of three central educational policies, namely: the full complement of the 10% of the Union to FUNDEB, in 2010; the institution of compulsory school education from 4 to 17 years of age in 2009, and the ratification of preschool as a mandatory educational segment in 2013. From the theoretical-methodological perspective of the Case Study, the analysis of the decade (2011-2020) will have as a locus of research and problematization the metropolitan municipality of São Gonçalo/RJ, focusing on local policies for the care of children from 0 to 3 years, in this municipality. As a result of the study, it is evident that, despite the increase in the number of enrollments in the ECEC, in the investigated state public sphere, the guarantee of this educational right, with quality and social equity, in the city, still represents a great challenge.
id UFRGS-27_8d41e2066a678b4d40f6998762ec4026
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/119377
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Educational Policies and Financing to Early Childhood Education and Care (ECEC) in São Gonçalo/RJ: a case study (2011-2020)Políticas Educacionales y Financiamiento para los Centros Infantiles en São Gonçalo/RJ: un estudio de caso (2011-2020)Políticas Educacionais e o Financiamento à Creche em São Gonçalo/RJ: um estudo de caso (2011-2020)Políticas de Financiamento EducacionalMunicípio de São Gonçalo/RJEstudo de CasoCrechePolíticas de financiamento à crecheNovo FUNDEB.Education Funding PoliciesCity of São Gonçalo/RJCase StudyEarly Childhood Education and Care (ECEC)Políticas de Financiación EducacionalMunicipio de São Gonçalo/RJEstudio de CasoCentro infantilThe article discusses the financing of early childhood education and care (ECEC) between the years 2011 to 2020, scenario of three central educational policies, namely: the full complement of the 10% of the Union to FUNDEB, in 2010; the institution of compulsory school education from 4 to 17 years of age in 2009, and the ratification of preschool as a mandatory educational segment in 2013. From the theoretical-methodological perspective of the Case Study, the analysis of the decade (2011-2020) will have as a locus of research and problematization the metropolitan municipality of São Gonçalo/RJ, focusing on local policies for the care of children from 0 to 3 years, in this municipality. As a result of the study, it is evident that, despite the increase in the number of enrollments in the ECEC, in the investigated state public sphere, the guarantee of this educational right, with quality and social equity, in the city, still represents a great challenge.El artículo discute la financiación de los centros infantiles entre 2011 y 2020, escenario de tres políticas educativas centrales, a saber: la complementación de los 10% de la União al FUNDEB, en el 2010; la institución de la educación obligatoriedad de la educación escolar de 4 a 17 años de edad, en el 2009 y la ratificación de la educación preescolar como segmento educativo obligatorio, en el 2013. Bajo la perspectiva teórica-metodológica del Estudio de Caso, el análisis de la década (2011-2020) tendrá como locus de investigación y problematización el municipio metropolitano de São Gonçalo/RJ, centrándose en las políticas locales de atención a los niños de 0 a 3 años en este municipio. Como resultado del estudio, se evidencia que, a pesar del aumento del número de matrículas en centros infantiles, en el ámbito público estatal investigado, la garantía de este derecho educativo, con calidad y equidad social, en la ciudad, se configura todavía como un gran desafío.O artigo problematiza o financiamento à creche entre os anos de 2011 a 2020, cenário de três políticas educacionais centrais, a saber: a integralidade da complementação dos 10% da União ao FUNDEB, em 2010; a instituição da obrigatoriedade da educação escolar dos 4 aos 17 anos de idade, em 2009 e a ratificação da pré-escola enquanto segmento educacional obrigatório, em 2013. Sob a perspectiva teórico-metodológica do Estudo de Caso, a análise da década (2011-2020) terá como lócus de investigação e problematização o município metropolitano de São Gonçalo/RJ, enfocando as políticas locais de atendimento às crianças de 0 a 3 anos, nesse município. Como resultado do estudo, evidencia-se que, apesar do aumento do número de matrículas na creche, na esfera pública estatal investigada, a garantia desse direito educacional, com qualidade e equidade social, na cidade, ainda se configura como um grande desafio.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2022-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/11937710.22491/2236-5907119377FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/119377/84888Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPessanha, Fabiana Nery de Lima2022-05-18T02:47:34Zoai:seer.ufrgs.br:article/119377Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2022-05-18T02:47:34FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational Policies and Financing to Early Childhood Education and Care (ECEC) in São Gonçalo/RJ: a case study (2011-2020)
Políticas Educacionales y Financiamiento para los Centros Infantiles en São Gonçalo/RJ: un estudio de caso (2011-2020)
Políticas Educacionais e o Financiamento à Creche em São Gonçalo/RJ: um estudo de caso (2011-2020)
title Educational Policies and Financing to Early Childhood Education and Care (ECEC) in São Gonçalo/RJ: a case study (2011-2020)
spellingShingle Educational Policies and Financing to Early Childhood Education and Care (ECEC) in São Gonçalo/RJ: a case study (2011-2020)
Pessanha, Fabiana Nery de Lima
Políticas de Financiamento Educacional
Município de São Gonçalo/RJ
Estudo de Caso
Creche
Políticas de financiamento à creche
Novo FUNDEB.
Education Funding Policies
City of São Gonçalo/RJ
Case Study
Early Childhood Education and Care (ECEC)
Políticas de Financiación Educacional
Municipio de São Gonçalo/RJ
Estudio de Caso
Centro infantil
title_short Educational Policies and Financing to Early Childhood Education and Care (ECEC) in São Gonçalo/RJ: a case study (2011-2020)
title_full Educational Policies and Financing to Early Childhood Education and Care (ECEC) in São Gonçalo/RJ: a case study (2011-2020)
title_fullStr Educational Policies and Financing to Early Childhood Education and Care (ECEC) in São Gonçalo/RJ: a case study (2011-2020)
title_full_unstemmed Educational Policies and Financing to Early Childhood Education and Care (ECEC) in São Gonçalo/RJ: a case study (2011-2020)
title_sort Educational Policies and Financing to Early Childhood Education and Care (ECEC) in São Gonçalo/RJ: a case study (2011-2020)
author Pessanha, Fabiana Nery de Lima
author_facet Pessanha, Fabiana Nery de Lima
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pessanha, Fabiana Nery de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas de Financiamento Educacional
Município de São Gonçalo/RJ
Estudo de Caso
Creche
Políticas de financiamento à creche
Novo FUNDEB.
Education Funding Policies
City of São Gonçalo/RJ
Case Study
Early Childhood Education and Care (ECEC)
Políticas de Financiación Educacional
Municipio de São Gonçalo/RJ
Estudio de Caso
Centro infantil
topic Políticas de Financiamento Educacional
Município de São Gonçalo/RJ
Estudo de Caso
Creche
Políticas de financiamento à creche
Novo FUNDEB.
Education Funding Policies
City of São Gonçalo/RJ
Case Study
Early Childhood Education and Care (ECEC)
Políticas de Financiación Educacional
Municipio de São Gonçalo/RJ
Estudio de Caso
Centro infantil
description The article discusses the financing of early childhood education and care (ECEC) between the years 2011 to 2020, scenario of three central educational policies, namely: the full complement of the 10% of the Union to FUNDEB, in 2010; the institution of compulsory school education from 4 to 17 years of age in 2009, and the ratification of preschool as a mandatory educational segment in 2013. From the theoretical-methodological perspective of the Case Study, the analysis of the decade (2011-2020) will have as a locus of research and problematization the metropolitan municipality of São Gonçalo/RJ, focusing on local policies for the care of children from 0 to 3 years, in this municipality. As a result of the study, it is evident that, despite the increase in the number of enrollments in the ECEC, in the investigated state public sphere, the guarantee of this educational right, with quality and social equity, in the city, still represents a great challenge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/119377
10.22491/2236-5907119377
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/119377
identifier_str_mv 10.22491/2236-5907119377
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/119377/84888
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275732652032