The right to education in Piauí’s rural areas taking account Fundeb’s context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Jullyane Frazão
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Medeiros, Lucineide Barros, Gonçalves, Marli Clementino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/103676
Resumo: The objective of the article is to analyze the right to education based on the situation of school coverage in rural Piauí, in the context of the fund policy, through the number of schools and enrollments existing in the period from 2008 to 2019, in dialogue with the financing carried out through Fundeb. Thus, using data referring to the number of schools and the number of enrollments, we sought to answer the following questions: how has the provision of basic education in the rural area of the state of Piauí been taking shape? To what extent has the current fund policy contributed to the materialization of Countryside Education in the state? There are indications that, in spite of the constitutional precept contained in Articles 205 and 206 of the Federal Constitution that affirms Education as a right of all, under equal conditions, and the funding policy ensured by Fundeb, in Piauí there is a deepening of the process of exclusion of countryside populations, translating the violation of the right.
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spelling The right to education in Piauí’s rural areas taking account Fundeb’s contextO Direito à Educação do Campo no estado do Piauí no contexto do FUNDEBEducação do Campo. FUNDEB. Piauí. Financiamento da Educação.Rural Education (countryside). Fundeb. Piauí. Education Funding.The objective of the article is to analyze the right to education based on the situation of school coverage in rural Piauí, in the context of the fund policy, through the number of schools and enrollments existing in the period from 2008 to 2019, in dialogue with the financing carried out through Fundeb. Thus, using data referring to the number of schools and the number of enrollments, we sought to answer the following questions: how has the provision of basic education in the rural area of the state of Piauí been taking shape? To what extent has the current fund policy contributed to the materialization of Countryside Education in the state? There are indications that, in spite of the constitutional precept contained in Articles 205 and 206 of the Federal Constitution that affirms Education as a right of all, under equal conditions, and the funding policy ensured by Fundeb, in Piauí there is a deepening of the process of exclusion of countryside populations, translating the violation of the right.O objetivo do artigo é analisar o direito à educação a partir da situação de cobertura escolar no meio rural do Piauí, no contexto da política de fundos, por meio do número de escolas e de matrículas existentes no período de 2008 a 2019, em diálogo com o financiamento realizado por meio do FUNDEB. Nesse sentido, utilizando-se dos dados referentes à quantidade de escolas e ao número de matrículas, buscou-se responder às seguintes questões: como vem se configurando a oferta da educação básica na zona rural do estado do Piauí? Em que medida a atual política de fundos tem contribuído para a materialização da Educação do Campo no estado? Há indícios de que, apesar do preceito constitucional contido nos Artigos 205 e 206 da Constituição Federal, que afirma a Educação como direito de todos, em igualdade de condições, e da política de financiamento assegurada no FUNDEB, há no Piauí o aprofundamento do processo de exclusão das populações do campo, traduzindo a violação ao direito.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/103676FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 10 (2020)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 10 (2020)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 10 (2020)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/103676/58659Copyright (c) 2020 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Jullyane FrazãoMedeiros, Lucineide BarrosGonçalves, Marli Clementino2020-12-23T22:29:26Zoai:seer.ufrgs.br:article/103676Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2020-12-23T22:29:26FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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