Flusser and Magritte’s windows after all, what is a web video?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kilpp, Suzana
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Fischer, Gustavo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/11124
Resumo: The paper introduces and articulates the concept basis used in “Flusser and Magritte’s windows”, a multiple-video browsing prototype through one player, developed in a partnership between the GPAv – a research group on audiovisualities – and the Digital Communications Course (ComDig), from the Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). It presents and contextualizes the founding points of the contemporary audiovisualities in their technical, discursive and cultural dimensions, related to the theories about the technical images, from Vilém Flusser, and the human condition as shown in the Surrealism in René Magritte’s work more specifically. It also presents and justifies the foundations (in construction) about the concept of Digital Communications, with special focus on mobile media formats. It presents in a critical sense the elaboration process of the prototype and the single video components and indicates some issues for this research field.
id UFRGS-6_1c66c59be718a87d0384e16083dde29a
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/11124
network_acronym_str UFRGS-6
network_name_str Intexto (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling Flusser and Magritte’s windows after all, what is a web video?Ventanas de Flusser y Magritte ¿Qué es, al final, un webvideo?Janelas de Flusser e Magritte: o que é, afinal, um webvídeo?Audiovisualidades. Webvídeo. Comunicação digital.Audiovisualities. Web video. Digital communication.Audiovisualidades. Webvideo. Comunicación digital.The paper introduces and articulates the concept basis used in “Flusser and Magritte’s windows”, a multiple-video browsing prototype through one player, developed in a partnership between the GPAv – a research group on audiovisualities – and the Digital Communications Course (ComDig), from the Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). It presents and contextualizes the founding points of the contemporary audiovisualities in their technical, discursive and cultural dimensions, related to the theories about the technical images, from Vilém Flusser, and the human condition as shown in the Surrealism in René Magritte’s work more specifically. It also presents and justifies the foundations (in construction) about the concept of Digital Communications, with special focus on mobile media formats. It presents in a critical sense the elaboration process of the prototype and the single video components and indicates some issues for this research field.Este artículo introduce y construye la base conceptual aplicada en “Ventanas de Flusser y Magritte”, un prototipo de navegación entre múltiples videos a través de un player, desarrollado entre el Grupo de Investigación en Audiovisualidades (GPAv) y el Curso de Comunicación Digital (ComDig) de la Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Presenta y contextualiza principios fundantes de las audiovisualidades contemporáneas, en su dimensión técnica, discursiva y cultural, relacionadas a las teorías sobre imágenes técnicas, de Vilém Flusser, y a la condición humana, como fue tematizada en el Surrealismo, en particular por René Magritte. Presenta y justifica una base conceptual, en construcción, sobre la comunicación digital, con especial atención a formatos para dispositivos móviles. Presenta críticamente el proceso de elaboración del prototipo y de los videos componentes, además de proponer algunos apuntes para la investigación en esta área.O artigo introduz e articula a base conceitual aplicada em “Janelas de Flusser e Magritte”, um protótipo de navegação entre múltiplos vídeos através de um player, desenvolvido em parceria entre o Grupo de Pesquisa Audiovisualidades (GPAv) e o Curso de Comunicação Digital (ComDig) da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Apresenta e contextualiza princípios fundantes das audiovisualidades contemporâneas, em sua dimensão técnica, discursiva e cultural, relacionadas às teorias sobre imagens técnicas, de Vilém Flusser, e à condição humana, como foi tematizada no Surrealismo, em particular por René Magritte. Apresenta e justifica uma base conceitual, em construção, sobre a comunicação digital, com especial atenção a formatos para dispositivos móveis. Apresenta criticamente o processo de elaboração do protótipo e dos vídeos componentes e faz apontamentos para a pesquisa na área.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2010-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Empíricaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/11124Intexto; No. 23 (2010); 18-37Intexto; Núm. 23 (2010); 18-37Intexto; No. 23 (2010); 18-37Intexto; N. 23 (2010); 18-37Intexto; n. 23 (2010); 18-371807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/11124/10509Copyright (c) 2010 Suzana Kilpp, Gustavo Fischerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKilpp, SuzanaFischer, Gustavo2023-11-24T17:32:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/11124Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T17:32:18Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Flusser and Magritte’s windows after all, what is a web video?
Ventanas de Flusser y Magritte ¿Qué es, al final, un webvideo?
Janelas de Flusser e Magritte: o que é, afinal, um webvídeo?
title Flusser and Magritte’s windows after all, what is a web video?
spellingShingle Flusser and Magritte’s windows after all, what is a web video?
Kilpp, Suzana
Audiovisualidades. Webvídeo. Comunicação digital.
Audiovisualities. Web video. Digital communication.
Audiovisualidades. Webvideo. Comunicación digital.
title_short Flusser and Magritte’s windows after all, what is a web video?
title_full Flusser and Magritte’s windows after all, what is a web video?
title_fullStr Flusser and Magritte’s windows after all, what is a web video?
title_full_unstemmed Flusser and Magritte’s windows after all, what is a web video?
title_sort Flusser and Magritte’s windows after all, what is a web video?
author Kilpp, Suzana
author_facet Kilpp, Suzana
Fischer, Gustavo
author_role author
author2 Fischer, Gustavo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kilpp, Suzana
Fischer, Gustavo
dc.subject.por.fl_str_mv Audiovisualidades. Webvídeo. Comunicação digital.
Audiovisualities. Web video. Digital communication.
Audiovisualidades. Webvideo. Comunicación digital.
topic Audiovisualidades. Webvídeo. Comunicação digital.
Audiovisualities. Web video. Digital communication.
Audiovisualidades. Webvideo. Comunicación digital.
description The paper introduces and articulates the concept basis used in “Flusser and Magritte’s windows”, a multiple-video browsing prototype through one player, developed in a partnership between the GPAv – a research group on audiovisualities – and the Digital Communications Course (ComDig), from the Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). It presents and contextualizes the founding points of the contemporary audiovisualities in their technical, discursive and cultural dimensions, related to the theories about the technical images, from Vilém Flusser, and the human condition as shown in the Surrealism in René Magritte’s work more specifically. It also presents and justifies the foundations (in construction) about the concept of Digital Communications, with special focus on mobile media formats. It presents in a critical sense the elaboration process of the prototype and the single video components and indicates some issues for this research field.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/11124
url https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/11124
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/11124/10509
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Suzana Kilpp, Gustavo Fischer
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Suzana Kilpp, Gustavo Fischer
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Intexto; No. 23 (2010); 18-37
Intexto; Núm. 23 (2010); 18-37
Intexto; No. 23 (2010); 18-37
Intexto; N. 23 (2010); 18-37
Intexto; n. 23 (2010); 18-37
1807-8583
reponame:Intexto (Porto Alegre)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Intexto (Porto Alegre)
collection Intexto (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||intexto@ufrgs.br
_version_ 1799766108018835456