Semiotics contributions for identification and categorization of women’s social roles in advertising

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tulio Baggio, Adriana
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/67685
Resumo: The aim of this paper is to present a methodology for identification and categorization of women's social roles in print advertising. Discursive semiotics is the theoretical approach, especially figurativization and thematization aspects of meaning generative process’ discoursive level. We start from a discussion of the social role concept and its relationship with thematic role from semiotics metalanguage. Being advertising one of the mass communication products, the categorization procedure starts with a list of female social roles reiterated in some communicational discourses. Other roles are identified from its emergence in the corpus formed by the semiotics text of analysis. This corpus is composed by about 350 ads from Veja, Exame and Claudia magazines. Operations resulted in the identification of nine social roles: "mother", "wife", "mistress", "professional", "housewife", "hostess", "independent", "mannequin" and "friend”.
id UFRGS-6_4876c35285cdb1bf7c59ec3c37293526
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/67685
network_acronym_str UFRGS-6
network_name_str Intexto (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling Semiotics contributions for identification and categorization of women’s social roles in advertisingPapéis sociais femininos na publicidade: contribuições da semiótica para sua identificação e categorizaçãoPublicidade. Semiótica discursiva. Papéis sociais femininos. Método de categorização.Advertising. Discoursive semiotics. Women’s social roles. Categorization method.The aim of this paper is to present a methodology for identification and categorization of women's social roles in print advertising. Discursive semiotics is the theoretical approach, especially figurativization and thematization aspects of meaning generative process’ discoursive level. We start from a discussion of the social role concept and its relationship with thematic role from semiotics metalanguage. Being advertising one of the mass communication products, the categorization procedure starts with a list of female social roles reiterated in some communicational discourses. Other roles are identified from its emergence in the corpus formed by the semiotics text of analysis. This corpus is composed by about 350 ads from Veja, Exame and Claudia magazines. Operations resulted in the identification of nine social roles: "mother", "wife", "mistress", "professional", "housewife", "hostess", "independent", "mannequin" and "friend”.Este artigo tem por objetivo apresentar uma proposta metodológica para identificação e categorização dos papéis sociais femininos manifestados na publicidade impressa. O aporte teórico é a semiótica discursiva, especialmente os aspectos de figurativização e tematização do nível discursivo do percurso gerativo do sentido. Parte-se de uma discussão do conceito de papel social e sua relação com o papel temático da metalinguagem semiótica. Sendo a publicidade um dos produtos da comunicação de massa, o ponto de partida da categorização é o elenco de papéis sociais femininos reiterados em alguns discursos comunicacionais. Outros papéis são identificados a partir de sua emergência no corpus que constitui o texto semiótico de análise. Este corpus é formado por 353 anúncios veiculados durante um ano nas revistas Veja, Exame e Claudia. As operações resultaram na identificação de nove papéis sociais: “mãe”, “esposa”, “amante”, “profissional”, “dona de casa”, “anfitriã”, “independente”, “manequim” e “amiga”.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa empírica com análise semiótica.application/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/6768510.19132/1807-8583201637.413-436Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 413-436Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 413-436Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 413-436Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 413-436Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 413-4361807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/67685/39618Copyright (c) 2016 Adriana Tulio Baggiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTulio Baggio, Adriana2023-11-23T17:21:28Zoai:seer.ufrgs.br:article/67685Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-23T17:21:28Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Semiotics contributions for identification and categorization of women’s social roles in advertising
Papéis sociais femininos na publicidade: contribuições da semiótica para sua identificação e categorização
title Semiotics contributions for identification and categorization of women’s social roles in advertising
spellingShingle Semiotics contributions for identification and categorization of women’s social roles in advertising
Tulio Baggio, Adriana
Publicidade. Semiótica discursiva. Papéis sociais femininos. Método de categorização.
Advertising. Discoursive semiotics. Women’s social roles. Categorization method.
title_short Semiotics contributions for identification and categorization of women’s social roles in advertising
title_full Semiotics contributions for identification and categorization of women’s social roles in advertising
title_fullStr Semiotics contributions for identification and categorization of women’s social roles in advertising
title_full_unstemmed Semiotics contributions for identification and categorization of women’s social roles in advertising
title_sort Semiotics contributions for identification and categorization of women’s social roles in advertising
author Tulio Baggio, Adriana
author_facet Tulio Baggio, Adriana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tulio Baggio, Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Publicidade. Semiótica discursiva. Papéis sociais femininos. Método de categorização.
Advertising. Discoursive semiotics. Women’s social roles. Categorization method.
topic Publicidade. Semiótica discursiva. Papéis sociais femininos. Método de categorização.
Advertising. Discoursive semiotics. Women’s social roles. Categorization method.
description The aim of this paper is to present a methodology for identification and categorization of women's social roles in print advertising. Discursive semiotics is the theoretical approach, especially figurativization and thematization aspects of meaning generative process’ discoursive level. We start from a discussion of the social role concept and its relationship with thematic role from semiotics metalanguage. Being advertising one of the mass communication products, the categorization procedure starts with a list of female social roles reiterated in some communicational discourses. Other roles are identified from its emergence in the corpus formed by the semiotics text of analysis. This corpus is composed by about 350 ads from Veja, Exame and Claudia magazines. Operations resulted in the identification of nine social roles: "mother", "wife", "mistress", "professional", "housewife", "hostess", "independent", "mannequin" and "friend”.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa empírica com análise semiótica.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/67685
10.19132/1807-8583201637.413-436
url https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/67685
identifier_str_mv 10.19132/1807-8583201637.413-436
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/67685/39618
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Adriana Tulio Baggio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Adriana Tulio Baggio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 413-436
Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 413-436
Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 413-436
Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 413-436
Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 413-436
1807-8583
reponame:Intexto (Porto Alegre)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Intexto (Porto Alegre)
collection Intexto (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||intexto@ufrgs.br
_version_ 1799766109808754688