The last Glauber: notes about travel, photography and memory in Diário de Sintra film
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Intexto (Porto Alegre) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/23092 |
Resumo: | How to differ the traveller from the exiled person? How to think the memory created in exile? These are the axes by which we turn Diário de Sintra film (2008), by Paula Gaitán, around. The film is a poetic account of Glauber Rocha's exile at this city, where photographs serve as mnemonic guide for the search of moviemaker's passage vestiges by Sintra. The film consists in an exercise of living in frontier, formation place of a fragmented, unfinished and precarious memory. |
id |
UFRGS-6_5bcd622f888743eef0982ebbe6686d7a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/23092 |
network_acronym_str |
UFRGS-6 |
network_name_str |
Intexto (Porto Alegre) |
repository_id_str |
|
spelling |
The last Glauber: notes about travel, photography and memory in Diário de Sintra filmEl último Glauber: notas acerca de viaje, fotografía y memoria en la película Diário de SintraO último Glauber: notas sobre viagem, fotografia e memória no filme Diário de SintraDiário de Sintra. Memória. Vestígios.Diário de Sintra. Memory. Vestiges.Diário de Sintra. Memoria. Vestigios.How to differ the traveller from the exiled person? How to think the memory created in exile? These are the axes by which we turn Diário de Sintra film (2008), by Paula Gaitán, around. The film is a poetic account of Glauber Rocha's exile at this city, where photographs serve as mnemonic guide for the search of moviemaker's passage vestiges by Sintra. The film consists in an exercise of living in frontier, formation place of a fragmented, unfinished and precarious memory.¿En lo que difieren el viajante y el exilado? ¿Cómo pensar la memoria creada en el exilio? Estes son los ejes por los cuales hacemos girar Diário de Sintra (2008), de Paula Gaitán. La película es un relato del exilio de Glauber Rocha en esta ciudad, donde las fotografías sirven de guía mnemónica para la búsqueda de vestigios del paso del cineasta por Sintra. La película se constituye en un ejercicio de vivir en la frontera, sitio de formación de una memoria trozada, inconclusa y precaria.Em que se diferem o viajante e o exilado? Como pensar a memória criada no exílio? Esses são os eixos pelos quais fazemos girar Diário de Sintra (2008), de Paula Gaitán. O filme é um relato poético do exílio de Glauber Rocha nesta cidade, em que as fotografias servem de guia mnemônico para a busca de vestígios da passagem do cineasta por Sintra. O filme constituise num exercício de viver na fronteira, lugar de formação de uma memória fragmentada, inconclusa e precária.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2012-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/23092Intexto; No. 27 (2012); 251-264Intexto; Núm. 27 (2012); 251-264Intexto; No. 27 (2012); 251-264Intexto; N. 27 (2012); 251-264Intexto; n. 27 (2012); 251-2641807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/23092/23497Copyright (c) 2012 Elane Abreu, Marcelo Carvalho https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, ElaneCarvalho, Marcelo2023-11-24T17:10:00Zoai:seer.ufrgs.br:article/23092Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T17:10Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The last Glauber: notes about travel, photography and memory in Diário de Sintra film El último Glauber: notas acerca de viaje, fotografía y memoria en la película Diário de Sintra O último Glauber: notas sobre viagem, fotografia e memória no filme Diário de Sintra |
title |
The last Glauber: notes about travel, photography and memory in Diário de Sintra film |
spellingShingle |
The last Glauber: notes about travel, photography and memory in Diário de Sintra film Abreu, Elane Diário de Sintra. Memória. Vestígios. Diário de Sintra. Memory. Vestiges. Diário de Sintra. Memoria. Vestigios. |
title_short |
The last Glauber: notes about travel, photography and memory in Diário de Sintra film |
title_full |
The last Glauber: notes about travel, photography and memory in Diário de Sintra film |
title_fullStr |
The last Glauber: notes about travel, photography and memory in Diário de Sintra film |
title_full_unstemmed |
The last Glauber: notes about travel, photography and memory in Diário de Sintra film |
title_sort |
The last Glauber: notes about travel, photography and memory in Diário de Sintra film |
author |
Abreu, Elane |
author_facet |
Abreu, Elane Carvalho, Marcelo |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Marcelo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abreu, Elane Carvalho, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diário de Sintra. Memória. Vestígios. Diário de Sintra. Memory. Vestiges. Diário de Sintra. Memoria. Vestigios. |
topic |
Diário de Sintra. Memória. Vestígios. Diário de Sintra. Memory. Vestiges. Diário de Sintra. Memoria. Vestigios. |
description |
How to differ the traveller from the exiled person? How to think the memory created in exile? These are the axes by which we turn Diário de Sintra film (2008), by Paula Gaitán, around. The film is a poetic account of Glauber Rocha's exile at this city, where photographs serve as mnemonic guide for the search of moviemaker's passage vestiges by Sintra. The film consists in an exercise of living in frontier, formation place of a fragmented, unfinished and precarious memory. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/23092 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/23092 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/23092/23497 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Elane Abreu, Marcelo Carvalho https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Elane Abreu, Marcelo Carvalho https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Intexto; No. 27 (2012); 251-264 Intexto; Núm. 27 (2012); 251-264 Intexto; No. 27 (2012); 251-264 Intexto; N. 27 (2012); 251-264 Intexto; n. 27 (2012); 251-264 1807-8583 reponame:Intexto (Porto Alegre) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Intexto (Porto Alegre) |
collection |
Intexto (Porto Alegre) |
repository.name.fl_str_mv |
Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||intexto@ufrgs.br |
_version_ |
1799766108488597504 |