Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Intexto (Porto Alegre) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58628 |
Resumo: | From the 1930s to the present time, the joie de vivre has been exalted as a vital component of Brazilianness, highly praised in nostalgic travelers’ memoirs and in political and advertising rhetoric. It is a constitutive element of the identity, image and reputation of our nation. Writers and journalists contribute to create the stereotypical image of Brazil as the “land of joy”. Now, under the impact of recent technological innovations, social transformations and political events, they are also helping to promote a reconsideration of our self-image. The aim of this article is to examine the changes that occur in the narratives about Brazilian character and culture. I emphasize, in particular, the public recognition of the presence of resentment in our history, social relations and political life. |
id |
UFRGS-6_611dde54046a7287112cd3eeac855536 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/58628 |
network_acronym_str |
UFRGS-6 |
network_name_str |
Intexto (Porto Alegre) |
repository_id_str |
|
spelling |
Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identityEra uma vez o “país da alegria”: mídia, estados de ânimo e identidade nacionalAlegria. Ressentimento. Mídia. Estereótipo. Identidade nacional.Joy. Resentment. Media. Stereotype. National identity.From the 1930s to the present time, the joie de vivre has been exalted as a vital component of Brazilianness, highly praised in nostalgic travelers’ memoirs and in political and advertising rhetoric. It is a constitutive element of the identity, image and reputation of our nation. Writers and journalists contribute to create the stereotypical image of Brazil as the “land of joy”. Now, under the impact of recent technological innovations, social transformations and political events, they are also helping to promote a reconsideration of our self-image. The aim of this article is to examine the changes that occur in the narratives about Brazilian character and culture. I emphasize, in particular, the public recognition of the presence of resentment in our history, social relations and political life.A alegria se consolidou, a partir dos anos 1930, como um componente marcante da brasilidade, decantado em verso e prosa, enaltecido em relatos de viajantes saudosos e ressaltado em discursos políticos e publicitários. Trata-se de um elemento constitutivo da identidade, da imagem e da reputação da nossa nação. Escritores e jornalistas atuaram, de maneira decisiva, para notabilizar a visão estereotipada do Brasil como o “país da alegria”. Agora, sob o impacto de recentes inovações tecnológicas, transformações sociais e acontecimentos políticos, são eles também que ajudam a promover uma reconsideração da nossa autoimagem. O objetivo deste artigo é, justamente, examinar as mudanças nas narrativas sobre a cultura nacional e o caráter brasileiro. Destaco, em particular, nos discursos e nas representações que a sociedade brasileira vem produzindo a respeito de si mesma, o reconhecimento público da presença do ressentimento em nossa história, nossas relações sociais e nossa vida política.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2015-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/5862810.19132/1807-8583201534.401-420Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-4201807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58628/35824Copyright (c) 2015 João Freire Filhohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreire Filho, João2023-11-24T14:53:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/58628Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T14:53:19Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity Era uma vez o “país da alegria”: mídia, estados de ânimo e identidade nacional |
title |
Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity |
spellingShingle |
Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity Freire Filho, João Alegria. Ressentimento. Mídia. Estereótipo. Identidade nacional. Joy. Resentment. Media. Stereotype. National identity. |
title_short |
Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity |
title_full |
Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity |
title_fullStr |
Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity |
title_full_unstemmed |
Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity |
title_sort |
Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity |
author |
Freire Filho, João |
author_facet |
Freire Filho, João |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freire Filho, João |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alegria. Ressentimento. Mídia. Estereótipo. Identidade nacional. Joy. Resentment. Media. Stereotype. National identity. |
topic |
Alegria. Ressentimento. Mídia. Estereótipo. Identidade nacional. Joy. Resentment. Media. Stereotype. National identity. |
description |
From the 1930s to the present time, the joie de vivre has been exalted as a vital component of Brazilianness, highly praised in nostalgic travelers’ memoirs and in political and advertising rhetoric. It is a constitutive element of the identity, image and reputation of our nation. Writers and journalists contribute to create the stereotypical image of Brazil as the “land of joy”. Now, under the impact of recent technological innovations, social transformations and political events, they are also helping to promote a reconsideration of our self-image. The aim of this article is to examine the changes that occur in the narratives about Brazilian character and culture. I emphasize, in particular, the public recognition of the presence of resentment in our history, social relations and political life. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58628 10.19132/1807-8583201534.401-420 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58628 |
identifier_str_mv |
10.19132/1807-8583201534.401-420 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58628/35824 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 João Freire Filho https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 João Freire Filho https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420 Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420 Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420 Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420 Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420 1807-8583 reponame:Intexto (Porto Alegre) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Intexto (Porto Alegre) |
collection |
Intexto (Porto Alegre) |
repository.name.fl_str_mv |
Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||intexto@ufrgs.br |
_version_ |
1799766109423927296 |