Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freire Filho, João
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58628
Resumo: From the 1930s to the present time, the joie de vivre has been exalted as a vital component of Brazilianness, highly praised in nostalgic travelers’ memoirs and in political and advertising rhetoric. It is a constitutive element of the identity, image and reputation of our nation. Writers and journalists contribute to create the stereotypical image of Brazil as the “land of joy”. Now, under the impact of recent technological innovations, social transformations and political events, they are also helping to promote a reconsideration of our self-image. The aim of this article is to examine the changes that occur in the narratives about Brazilian character and culture. I emphasize, in particular, the public recognition of the presence of resentment in our history, social relations and political life.
id UFRGS-6_611dde54046a7287112cd3eeac855536
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/58628
network_acronym_str UFRGS-6
network_name_str Intexto (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identityEra uma vez o “país da alegria”: mídia, estados de ânimo e identidade nacionalAlegria. Ressentimento. Mídia. Estereótipo. Identidade nacional.Joy. Resentment. Media. Stereotype. National identity.From the 1930s to the present time, the joie de vivre has been exalted as a vital component of Brazilianness, highly praised in nostalgic travelers’ memoirs and in political and advertising rhetoric. It is a constitutive element of the identity, image and reputation of our nation. Writers and journalists contribute to create the stereotypical image of Brazil as the “land of joy”. Now, under the impact of recent technological innovations, social transformations and political events, they are also helping to promote a reconsideration of our self-image. The aim of this article is to examine the changes that occur in the narratives about Brazilian character and culture. I emphasize, in particular, the public recognition of the presence of resentment in our history, social relations and political life.A alegria se consolidou, a partir dos anos 1930, como um componente marcante da brasilidade, decantado em verso e prosa, enaltecido em relatos de viajantes saudosos e ressaltado em discursos políticos e publicitários. Trata-se de um elemento constitutivo da identidade, da imagem e da reputação da nossa nação. Escritores e jornalistas atuaram, de maneira decisiva, para notabilizar a visão estereotipada do Brasil como o “país da alegria”. Agora, sob o impacto de recentes inovações tecnológicas, transformações sociais e acontecimentos políticos, são eles também que ajudam a promover uma reconsideração da nossa autoimagem. O objetivo deste artigo é, justamente, examinar as mudanças nas narrativas sobre a cultura nacional e o caráter brasileiro. Destaco, em particular, nos discursos e nas representações que a sociedade brasileira vem produzindo a respeito de si mesma, o reconhecimento público da presença do ressentimento em nossa história, nossas relações sociais e nossa vida política.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2015-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/5862810.19132/1807-8583201534.401-420Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-4201807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58628/35824Copyright (c) 2015 João Freire Filhohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreire Filho, João2023-11-24T14:53:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/58628Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T14:53:19Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity
Era uma vez o “país da alegria”: mídia, estados de ânimo e identidade nacional
title Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity
spellingShingle Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity
Freire Filho, João
Alegria. Ressentimento. Mídia. Estereótipo. Identidade nacional.
Joy. Resentment. Media. Stereotype. National identity.
title_short Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity
title_full Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity
title_fullStr Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity
title_full_unstemmed Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity
title_sort Once upon a time there was “the land of joy”: media, mood and national identity
author Freire Filho, João
author_facet Freire Filho, João
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freire Filho, João
dc.subject.por.fl_str_mv Alegria. Ressentimento. Mídia. Estereótipo. Identidade nacional.
Joy. Resentment. Media. Stereotype. National identity.
topic Alegria. Ressentimento. Mídia. Estereótipo. Identidade nacional.
Joy. Resentment. Media. Stereotype. National identity.
description From the 1930s to the present time, the joie de vivre has been exalted as a vital component of Brazilianness, highly praised in nostalgic travelers’ memoirs and in political and advertising rhetoric. It is a constitutive element of the identity, image and reputation of our nation. Writers and journalists contribute to create the stereotypical image of Brazil as the “land of joy”. Now, under the impact of recent technological innovations, social transformations and political events, they are also helping to promote a reconsideration of our self-image. The aim of this article is to examine the changes that occur in the narratives about Brazilian character and culture. I emphasize, in particular, the public recognition of the presence of resentment in our history, social relations and political life.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58628
10.19132/1807-8583201534.401-420
url https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58628
identifier_str_mv 10.19132/1807-8583201534.401-420
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58628/35824
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 João Freire Filho
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 João Freire Filho
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 401-420
1807-8583
reponame:Intexto (Porto Alegre)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Intexto (Porto Alegre)
collection Intexto (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||intexto@ufrgs.br
_version_ 1799766109423927296