Aspects of imagery and communication in Grande Sertão: Veredas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Intexto (Porto Alegre) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/70932 |
Resumo: | A critical reading of the images from Grande Sertão: Veredas (from 1965), with emphasis on the communicational and the uncommunicational aspects. The imaginary of the book oscillate among images of indeterminacy, ambiguity, and a mixture of “innermedium”, i.e., “things-within-things” and “things-in-between-things”. Thus, the paper discusses the aesthetical connection between the reader and the reading of the book. The analysis is based on the book poetic form and gives rise to considerations on imaginary theory and communicational thought. |
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Aspects of imagery and communication in Grande Sertão: VeredasAspectos do imaginário e da comunicação em Grande Sertão: VeredasBrazilian literature. Comunication. Grande SertãoVeredas. Guimarães Rosa. In between.Literatura brasileira. Comunicação. Grande SertãoVeredas. Guimarães Rosa. Entremeios.A critical reading of the images from Grande Sertão: Veredas (from 1965), with emphasis on the communicational and the uncommunicational aspects. The imaginary of the book oscillate among images of indeterminacy, ambiguity, and a mixture of “innermedium”, i.e., “things-within-things” and “things-in-between-things”. Thus, the paper discusses the aesthetical connection between the reader and the reading of the book. The analysis is based on the book poetic form and gives rise to considerations on imaginary theory and communicational thought.Trata-se de uma leitura crítica de imagens do livro Grande Sertão: Veredas (de 1956), com destaque para aspectos da comunicação e do incomunicável. O imaginário do livro flutua entre imagens da indeterminação, da ambiguidade e da mistura nos “entremeios”: coisas-dentro-das-coisas e coisas-entre-as-coisas. O artigo propõe uma problematização da relação estética do leitor e da leitura da obra, a partir da sua forma poética. Além disso, são feitas considerações sobre o imaginário e o pensamento comunicacional.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2017-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/7093210.19132/1807-8583201740.96-113Intexto; n. 40, set./dez. 2017; 96-113Intexto; n. 40, set./dez. 2017; 96-113Intexto; n. 40, set./dez. 2017; 96-113Intexto; n. 40, set./dez. 2017; 96-113Intexto; n. 40, set./dez. 2017; 96-1131807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/70932/43465Copyright (c) 2017 Gustavo Castro Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Gustavo Castro2023-11-23T17:00:54Zoai:seer.ufrgs.br:article/70932Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-23T17:00:54Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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