Memory traces and the dynamics of creation in Brazilian television drama
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Intexto (Porto Alegre) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58680 |
Resumo: | This study discusses the memory in television drama. Our main theoretical and methodological approach is based on the Semiotics of Culture in confluence with fictional narrative. We started from a survey of narrative techniques rooted in classical matrices for writing fictional stories for TV, especially the characteristics inherited from the melodrama and serials. This trajectory helps us understand the role of memory in cultural systems in the composition of serial fiction for television, particularly the telenovela, considering culture as a collective memory because it embodies the historicity of the systems of signs. We conclude that contemporary televisual fiction series are texts that bring out their own reconfiguration modes of producing and narrating in the digital communication era, constituting gradual and explosive processes; yet, these same narratives remain anchored in classical language. |
id |
UFRGS-6_c75651e8cd00b7d8d301c61588db2d64 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/58680 |
network_acronym_str |
UFRGS-6 |
network_name_str |
Intexto (Porto Alegre) |
repository_id_str |
|
spelling |
Memory traces and the dynamics of creation in Brazilian television dramaOs rastros de memória e a dinâmica da criação na teledramaturgia brasileiraTeledramaturgia. Ficção seriada. Memória. Semiótica da cultura. Criação.Television drama. Serial fiction. Memory. Semiotics of culture. Creation.This study discusses the memory in television drama. Our main theoretical and methodological approach is based on the Semiotics of Culture in confluence with fictional narrative. We started from a survey of narrative techniques rooted in classical matrices for writing fictional stories for TV, especially the characteristics inherited from the melodrama and serials. This trajectory helps us understand the role of memory in cultural systems in the composition of serial fiction for television, particularly the telenovela, considering culture as a collective memory because it embodies the historicity of the systems of signs. We conclude that contemporary televisual fiction series are texts that bring out their own reconfiguration modes of producing and narrating in the digital communication era, constituting gradual and explosive processes; yet, these same narratives remain anchored in classical language.O artigo discorre sobre a memória na teledramaturgia. Nosso principal aporte teórico-metodológico é a Semiótica da Cultura na confluência com a narrativa de ficção. Partimos de um levantamento de técnicas narrativas enraizadas nas matrizes clássicas de escrever histórias ficcionais para TV, principalmente as características herdadas do melodrama e do folhetim. Essa trajetória nos ajuda a entender o papel da memória dos sistemas culturais na composição da ficção seriada de televisão, sobretudo da telenovela, considerando a cultura como uma memória coletiva por incorporar a historicidade dos sistemas de signos. Conclui-se que a ficção seriada televisual contemporânea é um texto que traz à tona a reconfiguração nos modos de se produzir e narrar próprios da era da comunicação digital, constituindo-se na atualização de processos graduais e explosivos. Ainda assim, essas mesmas narrativas se mantêm ancoradas na linguagem clássica.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2015-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/5868010.19132/1807-8583201534.116-131Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 116-131Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 116-131Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 116-131Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 116-131Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 116-1311807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58680/35725Copyright (c) 2015 Adriana Pierre Coca, Nísia Martins do Rosáriohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoca, Adriana PierreRosário, Nísia Martins do2023-11-24T14:47:59Zoai:seer.ufrgs.br:article/58680Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T14:47:59Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memory traces and the dynamics of creation in Brazilian television drama Os rastros de memória e a dinâmica da criação na teledramaturgia brasileira |
title |
Memory traces and the dynamics of creation in Brazilian television drama |
spellingShingle |
Memory traces and the dynamics of creation in Brazilian television drama Coca, Adriana Pierre Teledramaturgia. Ficção seriada. Memória. Semiótica da cultura. Criação. Television drama. Serial fiction. Memory. Semiotics of culture. Creation. |
title_short |
Memory traces and the dynamics of creation in Brazilian television drama |
title_full |
Memory traces and the dynamics of creation in Brazilian television drama |
title_fullStr |
Memory traces and the dynamics of creation in Brazilian television drama |
title_full_unstemmed |
Memory traces and the dynamics of creation in Brazilian television drama |
title_sort |
Memory traces and the dynamics of creation in Brazilian television drama |
author |
Coca, Adriana Pierre |
author_facet |
Coca, Adriana Pierre Rosário, Nísia Martins do |
author_role |
author |
author2 |
Rosário, Nísia Martins do |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coca, Adriana Pierre Rosário, Nísia Martins do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teledramaturgia. Ficção seriada. Memória. Semiótica da cultura. Criação. Television drama. Serial fiction. Memory. Semiotics of culture. Creation. |
topic |
Teledramaturgia. Ficção seriada. Memória. Semiótica da cultura. Criação. Television drama. Serial fiction. Memory. Semiotics of culture. Creation. |
description |
This study discusses the memory in television drama. Our main theoretical and methodological approach is based on the Semiotics of Culture in confluence with fictional narrative. We started from a survey of narrative techniques rooted in classical matrices for writing fictional stories for TV, especially the characteristics inherited from the melodrama and serials. This trajectory helps us understand the role of memory in cultural systems in the composition of serial fiction for television, particularly the telenovela, considering culture as a collective memory because it embodies the historicity of the systems of signs. We conclude that contemporary televisual fiction series are texts that bring out their own reconfiguration modes of producing and narrating in the digital communication era, constituting gradual and explosive processes; yet, these same narratives remain anchored in classical language. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58680 10.19132/1807-8583201534.116-131 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58680 |
identifier_str_mv |
10.19132/1807-8583201534.116-131 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58680/35725 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Adriana Pierre Coca, Nísia Martins do Rosário https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Adriana Pierre Coca, Nísia Martins do Rosário https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 116-131 Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 116-131 Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 116-131 Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 116-131 Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 116-131 1807-8583 reponame:Intexto (Porto Alegre) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Intexto (Porto Alegre) |
collection |
Intexto (Porto Alegre) |
repository.name.fl_str_mv |
Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||intexto@ufrgs.br |
_version_ |
1799766109428121600 |