Internet, camera, improvisation: the selfexhibition in the scene of digital technologies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Intexto (Porto Alegre) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/41381 |
Resumo: | In the contemporary scenario, it is possible to identify transformations in the processes of self-construction and exhibition, associated to the dilution of main behavioral patterns in social, artistic and mediatic spheres. This work aims to explore the intensification of these transformations, given the constatation of a growing technical evolution and accessibility, which enables experimentations in sectors considered for a long time just as receivers of cultural productions. Here we identify a kind of production that allows the formation of creation and improvisation networks: performatic videos displayed on Internet, that present an expressive number of visualizations in global scale. |
id |
UFRGS-6_d6872fcb3aa4798dcd9cb96b032c7c74 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/41381 |
network_acronym_str |
UFRGS-6 |
network_name_str |
Intexto (Porto Alegre) |
repository_id_str |
|
spelling |
Internet, camera, improvisation: the selfexhibition in the scene of digital technologiesInternet, cámara, improvisación: la exposición de sí en el escenario de las tecnologías digitalesInternet, câmera, improvisação: a exposição de si no cenário das tecnologias digitaisDevice. Digital technologies. Subjectivation processes. Internet. Performance.Dispositivo. Tecnologías digitales. Procesos de subjetivación. Internet. Performance.Dispositivo. Tecnologias digitais. Processos de subjetivação. Internet. Performance.In the contemporary scenario, it is possible to identify transformations in the processes of self-construction and exhibition, associated to the dilution of main behavioral patterns in social, artistic and mediatic spheres. This work aims to explore the intensification of these transformations, given the constatation of a growing technical evolution and accessibility, which enables experimentations in sectors considered for a long time just as receivers of cultural productions. Here we identify a kind of production that allows the formation of creation and improvisation networks: performatic videos displayed on Internet, that present an expressive number of visualizations in global scale.En el escenario contemporáneo es posible identificar cambios en los procesosde construcción y exposición de sí, asociados a grandesdilucionesde patrones de conductaenlas esferas sociales, artísticas y mediáticas.Esteartículo trata deexplorar laintensificación de estes cambios, partiendo de la observación de un crecientedesarolloy accesibilidad técnica quepermite experimentaciones en sectores de lasociedad que por mucho tiempo hansido consideradossólo comoreceptoresde las produccionesculturales. Hemos observado un tipo de producción que permitela formación de redes de criación y improvisación: vídeosperformativos disponibles en Internet que presentan un número significativo de accesos a escala global.No cenário contemporâneo é possível identificar transformações nos processos de construção e exibição de si, associadas a diluições de grandes padrões comportamentais nas esferas sociais, artísticas e midiáticas. A partir de uma perspectiva historiográfica, este artigo busca explorara intensificação destas transformações, através da constatação de um crescente avanço e acessibilidade técnica que possibilita experimentaçõesem setores da sociedade que durante muito tempo foram considerados apenas como receptores de produções culturais. Dentro deste recorte, observamos um tipo de produção que possibilita uma dinâmica de formação de redes de criação e improvisação: vídeosperformáticos exibidos na Internet que apresentam um expressivo número de visualizações em escala global.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2014-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/41381Intexto; No. 30 (2014); 125-141Intexto; Núm. 30 (2014); 125-141Intexto; No. 30 (2014); 125-141Intexto; N. 30 (2014); 125-141Intexto; n. 30 (2014); 125-1411807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/41381/30391https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Fernanda de Oliveira2023-04-05T16:44:13Zoai:seer.ufrgs.br:article/41381Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-04-05T16:44:13Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Internet, camera, improvisation: the selfexhibition in the scene of digital technologies Internet, cámara, improvisación: la exposición de sí en el escenario de las tecnologías digitales Internet, câmera, improvisação: a exposição de si no cenário das tecnologias digitais |
title |
Internet, camera, improvisation: the selfexhibition in the scene of digital technologies |
spellingShingle |
Internet, camera, improvisation: the selfexhibition in the scene of digital technologies Gomes, Fernanda de Oliveira Device. Digital technologies. Subjectivation processes. Internet. Performance. Dispositivo. Tecnologías digitales. Procesos de subjetivación. Internet. Performance. Dispositivo. Tecnologias digitais. Processos de subjetivação. Internet. Performance. |
title_short |
Internet, camera, improvisation: the selfexhibition in the scene of digital technologies |
title_full |
Internet, camera, improvisation: the selfexhibition in the scene of digital technologies |
title_fullStr |
Internet, camera, improvisation: the selfexhibition in the scene of digital technologies |
title_full_unstemmed |
Internet, camera, improvisation: the selfexhibition in the scene of digital technologies |
title_sort |
Internet, camera, improvisation: the selfexhibition in the scene of digital technologies |
author |
Gomes, Fernanda de Oliveira |
author_facet |
Gomes, Fernanda de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Fernanda de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Device. Digital technologies. Subjectivation processes. Internet. Performance. Dispositivo. Tecnologías digitales. Procesos de subjetivación. Internet. Performance. Dispositivo. Tecnologias digitais. Processos de subjetivação. Internet. Performance. |
topic |
Device. Digital technologies. Subjectivation processes. Internet. Performance. Dispositivo. Tecnologías digitales. Procesos de subjetivación. Internet. Performance. Dispositivo. Tecnologias digitais. Processos de subjetivação. Internet. Performance. |
description |
In the contemporary scenario, it is possible to identify transformations in the processes of self-construction and exhibition, associated to the dilution of main behavioral patterns in social, artistic and mediatic spheres. This work aims to explore the intensification of these transformations, given the constatation of a growing technical evolution and accessibility, which enables experimentations in sectors considered for a long time just as receivers of cultural productions. Here we identify a kind of production that allows the formation of creation and improvisation networks: performatic videos displayed on Internet, that present an expressive number of visualizations in global scale. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/41381 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/41381 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/41381/30391 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Intexto; No. 30 (2014); 125-141 Intexto; Núm. 30 (2014); 125-141 Intexto; No. 30 (2014); 125-141 Intexto; N. 30 (2014); 125-141 Intexto; n. 30 (2014); 125-141 1807-8583 reponame:Intexto (Porto Alegre) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Intexto (Porto Alegre) |
collection |
Intexto (Porto Alegre) |
repository.name.fl_str_mv |
Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||intexto@ufrgs.br |
_version_ |
1799766108933193728 |