Imaginaries on disability: mobilization of everyday affections in advertising

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pessoa, Sônia Caldas
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Brandão, Vanessa Cardozo, Campolina Alves Mantovani, Camila Maciel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/82806
Resumo: We propose an approach between media studies and disability studies as a guideline for reflections upon the imaginary about disability in advertising campaigns of major brands. For that, we present critical aspects about the social model of disability, the notion of sociodiscursive imaginaries anchored in Discourse Analysis, the evidence of everyday affections in advertising speeches and the use of sensitive strategies for the mobilization of the public. Based on a theoretical-methodological articulation linked to an ethnographic-inspired approach in digital social networks, we performed an empirical observation experience of Sadia's Christmas campaign of 2017. The main video of the campaign has as protagonist a girl with Down syndrome, which is preparing for a sports competition and it elicits reactions of ordinary people, with and without disabilities. The analysis reveals how the case aroused, in the public, feelings articulated to individual values in permanent tension with broad social themes, such as inclusion and respect for difference. As a conclusion, we point to affection as a powerful conceptual operator in the reflection on socio-discursive imaginaries of disability media studies.
id UFRGS-6_dead488f539659e042359b01a3c802a4
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/82806
network_acronym_str UFRGS-6
network_name_str Intexto (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling Imaginaries on disability: mobilization of everyday affections in advertisingImaginários sobre a deficiência: mobilização de afetos cotidianos em campanhas publicitáriasDeficiência. Imaginários sociodiscursivos. Deficiência na mídia. Publicidade inclusiva. Inclusão e consumo.Disability. Sociodiscursive imaginary. Disability in the media. Inclusive advertising. Inclusion and consumption.We propose an approach between media studies and disability studies as a guideline for reflections upon the imaginary about disability in advertising campaigns of major brands. For that, we present critical aspects about the social model of disability, the notion of sociodiscursive imaginaries anchored in Discourse Analysis, the evidence of everyday affections in advertising speeches and the use of sensitive strategies for the mobilization of the public. Based on a theoretical-methodological articulation linked to an ethnographic-inspired approach in digital social networks, we performed an empirical observation experience of Sadia's Christmas campaign of 2017. The main video of the campaign has as protagonist a girl with Down syndrome, which is preparing for a sports competition and it elicits reactions of ordinary people, with and without disabilities. The analysis reveals how the case aroused, in the public, feelings articulated to individual values in permanent tension with broad social themes, such as inclusion and respect for difference. As a conclusion, we point to affection as a powerful conceptual operator in the reflection on socio-discursive imaginaries of disability media studies.Propomos uma aproximação entre estudos sobre mídia e estudos sobre deficiência como norteadora das reflexões a respeito de imaginários sobre a deficiência em campanhas publicitárias de grandes marcas. Para tal, apresentamos aspectos críticos sobre o modelo social da deficiência, a noção de imaginários sociodiscursivos ancorados na Análise do Discurso, a evidência de afetos cotidianos em discursos publicitários e o uso de estratégias sensíveis para a mobilização do público. A partir de uma articulação teórico-metodológica vinculada a uma abordagem de inspiração etnográfica em redes sociais digitais, realizamos uma experiência de observação empírica da campanha de Natal da Sadia de 2017. O vídeo principal da campanha tem como protagonista uma garota com síndrome de Down, que se prepara para uma competição esportiva e suscita reações de pessoas comuns, com e sem deficiência. A análise revela como o caso despertou no público sentimentos articulados a valores individuais em permanente tensão com temáticas sociais amplas, como a inclusão e o respeito à diferença. Como conclusão, apontamos para o afeto como potente operador conceitual na reflexão sobre imaginários sociodiscursivos dos estudos de deficiência na mídia.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2019-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAbordagem etnográfica, análise do discurso, estudos de mídia e estudos sobre deficiênciaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/8280610.19132/1807-858320190.164-186Intexto; n.45, maio/ago. 2019; 164-186Intexto; n. 45, maio/ago. 2019; 164-186Intexto; n. 45, maio/ago. 2019; 164-186Intexto; n. 45, maio/ago. 2019; 164-186Intexto; n. 45, maio/ago. 2019; 164-1861807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/82806/51873Copyright (c) 2019 Sônia Caldas Pessoa, Vanessa Cardozo Brandão, Camila Maciel Campolina Alves Mantovani https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPessoa, Sônia CaldasBrandão, Vanessa CardozoCampolina Alves Mantovani, Camila Maciel2023-11-23T15:55:29Zoai:seer.ufrgs.br:article/82806Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-23T15:55:29Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Imaginaries on disability: mobilization of everyday affections in advertising
Imaginários sobre a deficiência: mobilização de afetos cotidianos em campanhas publicitárias
title Imaginaries on disability: mobilization of everyday affections in advertising
spellingShingle Imaginaries on disability: mobilization of everyday affections in advertising
Pessoa, Sônia Caldas
Deficiência. Imaginários sociodiscursivos. Deficiência na mídia. Publicidade inclusiva. Inclusão e consumo.
Disability. Sociodiscursive imaginary. Disability in the media. Inclusive advertising. Inclusion and consumption.
title_short Imaginaries on disability: mobilization of everyday affections in advertising
title_full Imaginaries on disability: mobilization of everyday affections in advertising
title_fullStr Imaginaries on disability: mobilization of everyday affections in advertising
title_full_unstemmed Imaginaries on disability: mobilization of everyday affections in advertising
title_sort Imaginaries on disability: mobilization of everyday affections in advertising
author Pessoa, Sônia Caldas
author_facet Pessoa, Sônia Caldas
Brandão, Vanessa Cardozo
Campolina Alves Mantovani, Camila Maciel
author_role author
author2 Brandão, Vanessa Cardozo
Campolina Alves Mantovani, Camila Maciel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pessoa, Sônia Caldas
Brandão, Vanessa Cardozo
Campolina Alves Mantovani, Camila Maciel
dc.subject.por.fl_str_mv Deficiência. Imaginários sociodiscursivos. Deficiência na mídia. Publicidade inclusiva. Inclusão e consumo.
Disability. Sociodiscursive imaginary. Disability in the media. Inclusive advertising. Inclusion and consumption.
topic Deficiência. Imaginários sociodiscursivos. Deficiência na mídia. Publicidade inclusiva. Inclusão e consumo.
Disability. Sociodiscursive imaginary. Disability in the media. Inclusive advertising. Inclusion and consumption.
description We propose an approach between media studies and disability studies as a guideline for reflections upon the imaginary about disability in advertising campaigns of major brands. For that, we present critical aspects about the social model of disability, the notion of sociodiscursive imaginaries anchored in Discourse Analysis, the evidence of everyday affections in advertising speeches and the use of sensitive strategies for the mobilization of the public. Based on a theoretical-methodological articulation linked to an ethnographic-inspired approach in digital social networks, we performed an empirical observation experience of Sadia's Christmas campaign of 2017. The main video of the campaign has as protagonist a girl with Down syndrome, which is preparing for a sports competition and it elicits reactions of ordinary people, with and without disabilities. The analysis reveals how the case aroused, in the public, feelings articulated to individual values in permanent tension with broad social themes, such as inclusion and respect for difference. As a conclusion, we point to affection as a powerful conceptual operator in the reflection on socio-discursive imaginaries of disability media studies.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Abordagem etnográfica, análise do discurso, estudos de mídia e estudos sobre deficiência
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/82806
10.19132/1807-858320190.164-186
url https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/82806
identifier_str_mv 10.19132/1807-858320190.164-186
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/82806/51873
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Intexto; n.45, maio/ago. 2019; 164-186
Intexto; n. 45, maio/ago. 2019; 164-186
Intexto; n. 45, maio/ago. 2019; 164-186
Intexto; n. 45, maio/ago. 2019; 164-186
Intexto; n. 45, maio/ago. 2019; 164-186
1807-8583
reponame:Intexto (Porto Alegre)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Intexto (Porto Alegre)
collection Intexto (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||intexto@ufrgs.br
_version_ 1799766110320459776