www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informática na Educação: teoria & prática |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/136448 |
Resumo: | This article aims to prospect an overview of the use of educational tools that use Artificial Intelligence, specifically Chat GPT (Chat Generative Pre-trained), by teachers in the public education network. Furthermore, we also seek to identify the perception that these teachers have in relation to technological and educational innovations. The research has a qualitative and quantitative approach and was developed in collaboration with professor-researchers from different areas and regions of Brazil, using an online questionnaire as a data collection instrument. The results, related to the use of tools that use AI for educational purposes, point to a certain resistance on the part of the participants. Regarding perception, we found a relative lack of confidence in the ability to distinguish between AI-generated content and human content, suggesting the need for greater awareness and training for educators. |
id |
UFRGS-7_8dd6ee4fa5b4535b947451b930def4f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/136448 |
network_acronym_str |
UFRGS-7 |
network_name_str |
Informática na Educação: teoria & prática |
repository_id_str |
|
spelling |
www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docenteThis article aims to prospect an overview of the use of educational tools that use Artificial Intelligence, specifically Chat GPT (Chat Generative Pre-trained), by teachers in the public education network. Furthermore, we also seek to identify the perception that these teachers have in relation to technological and educational innovations. The research has a qualitative and quantitative approach and was developed in collaboration with professor-researchers from different areas and regions of Brazil, using an online questionnaire as a data collection instrument. The results, related to the use of tools that use AI for educational purposes, point to a certain resistance on the part of the participants. Regarding perception, we found a relative lack of confidence in the ability to distinguish between AI-generated content and human content, suggesting the need for greater awareness and training for educators.Esta pesquisa tem como objetivo prospectar um panorama sobre o uso de ferramentas educacionais que utilizam Inteligência Artificial, especificamente o Chat GPT (Chat Generative Pre-trained), por parte de professores da rede pública de ensino. Além disso, busca-se também identificar a percepção que esses docentes têm em relação às inovações tecnológicas e educacionais. A pesquisa possui uma abordagem qualitativa e quantitativa e foi desenvolvida em colaboração com professores-pesquisadores de diferentes áreas e regiões do Brasil, utilizando um questionário online como instrumento de coleta de dados. Com base nisso, os resultados da pesquisa, relacionados ao uso de ferramentas que utilizam IA para fins educacionais, apontam para uma certa resistência por parte dos participantes. No que diz respeito à percepção, foi possível constatar uma relativa falta de confiança na capacidade de distinguir entre conteúdo gerado pela IA e conteúdo humano, sugerindo a necessidade de maior conscientização e treinamento para os educadores.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2024-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/13644810.22456/1982-1654.136448Computers in education: theory & practice; Vol. 26 No. 2 (2023): Informática na Educação: teoria & práticaInformática na educação: teoria & prática; v. 26 n. 2 (2023): Informática na Educação: teoria & prática1982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/136448/91997http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques de Oliveira, ArthurSilva Araújo, Arthurda Silva Campelo Costa Barcellos, PatríciaStolzenberg Torres, Vladimir2024-05-07T18:14:05Zoai:seer.ufrgs.br:article/136448Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2024-05-07T18:14:05Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente |
title |
www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente |
spellingShingle |
www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente Marques de Oliveira, Arthur |
title_short |
www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente |
title_full |
www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente |
title_fullStr |
www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente |
title_full_unstemmed |
www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente |
title_sort |
www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente |
author |
Marques de Oliveira, Arthur |
author_facet |
Marques de Oliveira, Arthur Silva Araújo, Arthur da Silva Campelo Costa Barcellos, Patrícia Stolzenberg Torres, Vladimir |
author_role |
author |
author2 |
Silva Araújo, Arthur da Silva Campelo Costa Barcellos, Patrícia Stolzenberg Torres, Vladimir |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques de Oliveira, Arthur Silva Araújo, Arthur da Silva Campelo Costa Barcellos, Patrícia Stolzenberg Torres, Vladimir |
description |
This article aims to prospect an overview of the use of educational tools that use Artificial Intelligence, specifically Chat GPT (Chat Generative Pre-trained), by teachers in the public education network. Furthermore, we also seek to identify the perception that these teachers have in relation to technological and educational innovations. The research has a qualitative and quantitative approach and was developed in collaboration with professor-researchers from different areas and regions of Brazil, using an online questionnaire as a data collection instrument. The results, related to the use of tools that use AI for educational purposes, point to a certain resistance on the part of the participants. Regarding perception, we found a relative lack of confidence in the ability to distinguish between AI-generated content and human content, suggesting the need for greater awareness and training for educators. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/136448 10.22456/1982-1654.136448 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/136448 |
identifier_str_mv |
10.22456/1982-1654.136448 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/136448/91997 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Computers in education: theory & practice; Vol. 26 No. 2 (2023): Informática na Educação: teoria & prática Informática na educação: teoria & prática; v. 26 n. 2 (2023): Informática na Educação: teoria & prática 1982-1654 1516-084X reponame:Informática na Educação: teoria & prática instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Informática na Educação: teoria & prática |
collection |
Informática na Educação: teoria & prática |
repository.name.fl_str_mv |
Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revista@pgie.ufrgs.br |
_version_ |
1799766181018599424 |