www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques de Oliveira, Arthur
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Silva Araújo, Arthur, da Silva Campelo Costa Barcellos, Patrícia, Stolzenberg Torres, Vladimir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informática na Educação: teoria & prática
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/136448
Resumo: This article aims to prospect an overview of the use of educational tools that use Artificial Intelligence, specifically Chat GPT (Chat Generative Pre-trained), by teachers in the public education network. Furthermore, we also seek to identify the perception that these teachers have in relation to technological and educational innovations. The research has a qualitative and quantitative approach and was developed in collaboration with professor-researchers from different areas and regions of Brazil, using an online questionnaire as a data collection instrument. The results, related to the use of tools that use AI for educational purposes, point to a certain resistance on the part of the participants. Regarding perception, we found a relative lack of confidence in the ability to distinguish between AI-generated content and human content, suggesting the need for greater awareness and training for educators.
id UFRGS-7_8dd6ee4fa5b4535b947451b930def4f1
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/136448
network_acronym_str UFRGS-7
network_name_str Informática na Educação: teoria & prática
repository_id_str
spelling www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docenteThis article aims to prospect an overview of the use of educational tools that use Artificial Intelligence, specifically Chat GPT (Chat Generative Pre-trained), by teachers in the public education network. Furthermore, we also seek to identify the perception that these teachers have in relation to technological and educational innovations. The research has a qualitative and quantitative approach and was developed in collaboration with professor-researchers from different areas and regions of Brazil, using an online questionnaire as a data collection instrument. The results, related to the use of tools that use AI for educational purposes, point to a certain resistance on the part of the participants. Regarding perception, we found a relative lack of confidence in the ability to distinguish between AI-generated content and human content, suggesting the need for greater awareness and training for educators.Esta pesquisa tem como objetivo prospectar um panorama sobre o uso de ferramentas educacionais que utilizam Inteligência Artificial, especificamente o Chat GPT (Chat Generative Pre-trained), por parte de professores da rede pública de ensino. Além disso, busca-se também identificar a percepção que esses docentes têm em relação às inovações tecnológicas e educacionais. A pesquisa possui uma abordagem qualitativa e quantitativa e foi desenvolvida em colaboração com professores-pesquisadores de diferentes áreas e regiões do Brasil, utilizando um questionário online como instrumento de coleta de dados. Com base nisso, os resultados da pesquisa, relacionados ao uso de ferramentas que utilizam IA para fins educacionais, apontam para uma certa resistência por parte dos participantes. No que diz respeito à percepção, foi possível constatar uma relativa falta de confiança na capacidade de distinguir entre conteúdo gerado pela IA e conteúdo humano, sugerindo a necessidade de maior conscientização e treinamento para os educadores.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2024-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/13644810.22456/1982-1654.136448Computers in education: theory & practice; Vol. 26 No. 2 (2023): Informática na Educação: teoria & práticaInformática na educação: teoria & prática; v. 26 n. 2 (2023): Informática na Educação: teoria & prática1982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/136448/91997http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques de Oliveira, ArthurSilva Araújo, Arthurda Silva Campelo Costa Barcellos, PatríciaStolzenberg Torres, Vladimir2024-05-07T18:14:05Zoai:seer.ufrgs.br:article/136448Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2024-05-07T18:14:05Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente
title www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente
spellingShingle www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente
Marques de Oliveira, Arthur
title_short www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente
title_full www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente
title_fullStr www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente
title_full_unstemmed www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente
title_sort www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente
author Marques de Oliveira, Arthur
author_facet Marques de Oliveira, Arthur
Silva Araújo, Arthur
da Silva Campelo Costa Barcellos, Patrícia
Stolzenberg Torres, Vladimir
author_role author
author2 Silva Araújo, Arthur
da Silva Campelo Costa Barcellos, Patrícia
Stolzenberg Torres, Vladimir
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques de Oliveira, Arthur
Silva Araújo, Arthur
da Silva Campelo Costa Barcellos, Patrícia
Stolzenberg Torres, Vladimir
description This article aims to prospect an overview of the use of educational tools that use Artificial Intelligence, specifically Chat GPT (Chat Generative Pre-trained), by teachers in the public education network. Furthermore, we also seek to identify the perception that these teachers have in relation to technological and educational innovations. The research has a qualitative and quantitative approach and was developed in collaboration with professor-researchers from different areas and regions of Brazil, using an online questionnaire as a data collection instrument. The results, related to the use of tools that use AI for educational purposes, point to a certain resistance on the part of the participants. Regarding perception, we found a relative lack of confidence in the ability to distinguish between AI-generated content and human content, suggesting the need for greater awareness and training for educators.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/136448
10.22456/1982-1654.136448
url https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/136448
identifier_str_mv 10.22456/1982-1654.136448
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/136448/91997
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Computers in education: theory & practice; Vol. 26 No. 2 (2023): Informática na Educação: teoria & prática
Informática na educação: teoria & prática; v. 26 n. 2 (2023): Informática na Educação: teoria & prática
1982-1654
1516-084X
reponame:Informática na Educação: teoria & prática
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Informática na Educação: teoria & prática
collection Informática na Educação: teoria & prática
repository.name.fl_str_mv Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revista@pgie.ufrgs.br
_version_ 1799766181018599424